Liikenne | Uutinen | 9.12.2019

Kasvua reilusti yli tavotteiden – kaasuautoja kaksinkertainen määrä tavoitteisiin nähden

Kaasuautoilun suosio on ottanut tuulta purjeisiinsa, edellisen hallituksen tavoite kaasuautojen määrästä vuoteen 2020 mennessä ylitettiin reilusti. Kaasuautoilijat ry toivoo kannustusta kaasuautoiluun muun muassa verotuksellisin toimin.

Jaa artikkeli

Juha Sipilän hallitus asetti tavoitteeksi nostaa kaasuautojen määrän Suomessa 5 000:een vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteeseen on päästy vähintään erinomaisesti, sillä tänä vuonna Suomen teillä liikkuu jo 10 000 kaasuautoa, eli kaksinkertainen määrä tavoitteeseen nähden.

Kaasuautoilijat.fi tiedottaa, että tänä vuonna kaasuautojen määrä Suomessa on lisääntynyt jopa 4 400 yksilöllä, joista uusia rekisteröintejä on ollut noin 2 300, ulkomailta käytettyinä tuotuja noin 2 000 ja muusta käyttövoimasta konvertoituja noin 100.

– Olemme iloisia siitä, että tämä 10 000 kaasuauton virstanpylväs saavutettiin reilusti etuajassa. Kaasuauton valitseminen kulkuneuvoksi on tehokas tapa vähentää liikenteen päästöjä, Kaasuautoilijat ry:n puheenjohtaja Jani Hautaluoma iloitsi.

Perehdyimme kesän ajan kaasuautoilun saloihin Kesä kaasulla -juttusarjassa.

Yli puolet Suomessa tankatusta kaasusta on biokaasua, joka tarkoittaa noin 85 prosenttia pienempiä kokonaispäästöjä bensiinikäyttöiseen autoon verrattuna. Kaasuautoilijat ry ehdottaakin, että maakaasun myynti lopetettaisiin kokonaan. Lisäksi yhdistyksen mielestä kaasuautojen verotusta tulisi keventää ympäristösyistä.

– Käyttövoimavero tulisi poistaa kaasuautojen osalta. Jo nyt yli puolet kaasuautoilijoista tankkaa autoonsa biokaasua. Sen käytöstä ei pitäisi rangaista. Kaasuautojen huima kasvutahti sekä laaja-alainen biokaasun käyttö nykyverotuksesta huolimatta kertoo, että kyseessä on todella kilpailukykyinen päästötön vaihtoehto, Hautaluoma lisää.

Lähde: Kaasuautoilijat ry Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu