Liikenne | Uutinen | 4.10.2019

Tuet päästöjen vähentämiseen ei herätä kiinnostusta – LVM uskoo suosion kasvavan tulevaisuudessa ilman muutoksia

Valtion budjetissa on varattu vuosille 2018–2019 12 miljoonaa euroa sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatukeen, sekä kaasu- ja etanolikonversioihin liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Tuki ei ole kuitenkaan noussut suureen suosioon.

Jaa artikkeli

Ilmastotavoitteisiin pääsemiseksi on viimeaikoina ehdotettu jos jonkinmoisia ratkaisuja. Yksi tapa tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi on ollut muunto- ja hankintatuki pienempipäästöisille autoille, jota varten valtion budjettiin on varattu yhteensä 12 miljoonaa euroa vuosille 2018–2019.

Muuntotukea myönnetään bensiini- tai dieselkäyttöisen auton muuntamiseen kaasulla tai etanolilla toimivaksi. Kaasukäyttöiseksi konvertoitaessa tuki on 1 000 euroa ja etanolikäyttöiselle 200 euroa. Tukea voidaan maksaa vain kerran samasta autosta ja samalle henkilölle enintään yhden kerran kalenterivuoden aikana.

ajatusia autoista ford fiesta

Viidennen sukupolven Fiesta sai Moottorin toimesta etanolikonversion vuonna 2017.

Muuntotuelle tarkat edellytykset

Muuntotuen saaminen edellyttää seuraavia asioita: tuen hakija on auton omistaja tai haltija, auto on henkilöauto, konversio on tehty Traficomin määräysten mukaisesti ja muutoskatsastettu 1.1.2018 jälkeen, auton käyttövoimaksi merkitään kaasu tai sen rekisteritietoihin tehdään merkintä soveltuvuudesta korkeaseosetanolille, etanolikäyttöiseksi muutoskatsastus voidaan tehdä vain ennen 1.1.2007 käyttöönotettuihin bensiiniautoihin. Lisäksi valtion tukeen varaamaa rahaa täytyy olla jäljellä.

Suurin osa rahasta käyttämättä

Näillä näkymin ainakin rahaa tulee riittämään. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista selviää, että muuntotukea vuonna 2018 oli myönnetty 1 268:lle etanoli- ja 102:lle kaasukäyttöiselle autolle. Vuoden 2019 heinäkuun loppuun mennessä lukemat olivat 900 etanolin, ja 84 kaasun osalta.

Rahassa tämä tekee yhteensä kahden vuoden ajalta 619 600 euroa, eli noin 5 prosenttia varatusta rahamäärästä. Lisäksi samasta rahasta maksetaan myös täyssähköautojen hankintatuet. Yhteensä heinäkuun lopussa tukeen varatusta rahasta oli käytetty noin 12 prosenttia.

Kun vuotta 2019 on jäljellä enää muutama kuukausi, muunto- ja hankintatukeen varattua rahaa on siis jäljellä vielä valtaosa. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan muutoksia tukien myöntämismäärissä ei ole suuremmin tapahtunut, paitsi tämän vuoden heinäkuussa etanolikonversioille myönnettiin tukea keskimääräisen noin 100:n kappaleen sijaan noin 250 kappaletta, mutta vielä ei tiedetä oliko tämä vain hetkellinen poikkeama, vai alkaako etanolikonversiot yleistymään enemmälti.

Tarvetta tulevaisuudessa

Liikenne- ja viestintäministeriö luottaa kaasuautoilun yleistyvän jakeluverkoston kehittyessä.

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo tavoitteena kuitenkin olevan koko rahan hyödyntäminen vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymiseksi liikenteessä, mutta suosion vähyydestä huolimatta muutoksia ei näillä näkymin tukien myöntämiseen ole tulossa.

– Muunto- ja hankintatuen menekki riippuu monesta eri tekijästä. Vaihtoehtoisten käyttövoimien tarjonta kehittyy huikeaa vauhtia erityisesti sähköautojen osalta. Autovalmistajien ilmoitusten mukaan uusia sähköautomalleja ja -merkkejä on tulossa markkinoille kahden seuraavan vuoden aikana yli 200 kappaletta. Myös autojen hintojen ennakoidaan putoavan, kertoo Liikenne- ja Viestintäministeriön liikenneneuvos Saara Jääskeläinen.

Jääskeläinen uskoo myös konversiotukien yleistymiseen jakeluverkoston parantuessa ja fossiilisten polttoaineiden kallistuessa.

– Kaasuautopuolella taas liikennekaasun jakeluasemaverkosto kehittyy joka vuosi kattavammaksi. Kun fossiilisten polttoaineiden verotusta myös tullaan hallitusohjelman linjausten mukaisesti kiristämään, on mahdollista, että muuntotukien ja hankintatukien houkuttelevuus paranee jo näistä syistä johtuen. Tilannetta seurataan tarkasti.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu