4.10.2019 Liikenne Tuet päästöjen vähentämiseen ei herätä kiinnostusta – LVM uskoo suosion kasvavan tulevaisuudessa ilman muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtion budjetissa on varattu vuosille 2018–2019 12 miljoonaa euroa sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatukeen, sekä kaasu- ja etanolikonversioihin liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Tuki ei ole kuitenkaan noussut suureen suosioon. Ilmastotavoitteisiin pääsemiseksi on viimeaikoina ehdotettu jos jonkinmoisia ratkaisuja. Yksi tapa tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi on ollut muunto- ja hankintatuki pienempipäästöisille autoille, jota varten valtion budjettiin on varattu yhteensä 12 miljoonaa euroa vuosille 2018–2019. Muuntotukea myönnetään bensiini- tai dieselkäyttöisen auton muuntamiseen kaasulla tai etanolilla toimivaksi. Kaasukäyttöiseksi konvertoitaessa tuki on 1 000 euroa ja etanolikäyttöiselle 200 euroa. Tukea voidaan maksaa vain kerran samasta autosta ja samalle henkilölle enintään yhden kerran kalenterivuoden aikana. Viidennen sukupolven Fiesta sai Moottorin toimesta etanolikonversion vuonna 2017. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muuntotuelle tarkat edellytykset Muuntotuen saaminen edellyttää seuraavia asioita: tuen hakija on auton omistaja tai haltija, auto on henkilöauto, konversio on tehty Traficomin määräysten mukaisesti ja muutoskatsastettu 1.1.2018 jälkeen, auton käyttövoimaksi merkitään kaasu tai sen rekisteritietoihin tehdään merkintä soveltuvuudesta korkeaseosetanolille, etanolikäyttöiseksi muutoskatsastus voidaan tehdä vain ennen 1.1.2007 käyttöönotettuihin bensiiniautoihin. Lisäksi valtion tukeen varaamaa rahaa täytyy olla jäljellä. Suurin osa rahasta käyttämättä Näillä näkymin ainakin rahaa tulee riittämään. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista selviää, että muuntotukea vuonna 2018 oli myönnetty 1 268:lle etanoli- ja 102:lle kaasukäyttöiselle autolle. Vuoden 2019 heinäkuun loppuun mennessä lukemat olivat 900 etanolin, ja 84 kaasun osalta. Rahassa tämä tekee yhteensä kahden vuoden ajalta 619 600 euroa, eli noin 5 prosenttia varatusta rahamäärästä. Lisäksi samasta rahasta maksetaan myös täyssähköautojen hankintatuet. Yhteensä heinäkuun lopussa tukeen varatusta rahasta oli käytetty noin 12 prosenttia. Kun vuotta 2019 on jäljellä enää muutama kuukausi, muunto- ja hankintatukeen varattua rahaa on siis jäljellä vielä valtaosa. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan muutoksia tukien myöntämismäärissä ei ole suuremmin tapahtunut, paitsi tämän vuoden heinäkuussa etanolikonversioille myönnettiin tukea keskimääräisen noin 100:n kappaleen sijaan noin 250 kappaletta, mutta vielä ei tiedetä oliko tämä vain hetkellinen poikkeama, vai alkaako etanolikonversiot yleistymään enemmälti. Tarvetta tulevaisuudessa Liikenne- ja viestintäministeriö luottaa kaasuautoilun yleistyvän jakeluverkoston kehittyessä. Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo tavoitteena kuitenkin olevan koko rahan hyödyntäminen vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymiseksi liikenteessä, mutta suosion vähyydestä huolimatta muutoksia ei näillä näkymin tukien myöntämiseen ole tulossa. – Muunto- ja hankintatuen menekki riippuu monesta eri tekijästä. Vaihtoehtoisten käyttövoimien tarjonta kehittyy huikeaa vauhtia erityisesti sähköautojen osalta. Autovalmistajien ilmoitusten mukaan uusia sähköautomalleja ja -merkkejä on tulossa markkinoille kahden seuraavan vuoden aikana yli 200 kappaletta. Myös autojen hintojen ennakoidaan putoavan, kertoo Liikenne- ja Viestintäministeriön liikenneneuvos Saara Jääskeläinen. Jääskeläinen uskoo myös konversiotukien yleistymiseen jakeluverkoston parantuessa ja fossiilisten polttoaineiden kallistuessa. – Kaasuautopuolella taas liikennekaasun jakeluasemaverkosto kehittyy joka vuosi kattavammaksi. Kun fossiilisten polttoaineiden verotusta myös tullaan hallitusohjelman linjausten mukaisesti kiristämään, on mahdollista, että muuntotukien ja hankintatukien houkuttelevuus paranee jo näistä syistä johtuen. Tilannetta seurataan tarkasti. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku