13.3.2023

Bentley valmistaa viimeiset W12 -moottorinsa huhtikuussa 2024 – tilauksen kanssa kannattaa kiirehtiä

Jos mielii vielä talliinsa uuden Bentleyn W12 -voimalaitoksella varustettuna, ei tilauksen kanssa kannata aikailla. Bentleyn viimeinen W12 on todellinen näytös voimasta.

12-sylinteriset voimanlähteet ovat katoava luonnonvara, kuten viime ajat ovat osoittaneet. Perinteisestikin vain loisto- ja superautoissa käytetystä voimanlähdemuodosta ovat kokonaan luopumassa tai luopuneet ainakin BMW ja Mercedes-Benz, Lamborghinin sisällyttäessä tulevaan V12 -ajokkiinsa runsaasti hybriditekniikkaa. 

Bentley on valmistanut W12 -moottoreita parikymmentä vuotta eli lähes koko sen ajan, kun perinnerikas brittiläisvalmistaja on kuulunut Volkswagen-konserniin. 12-sylinterinen on sopinut Bentleyn suorituskykyisiin loistoautoihin paremmin kuin mikään, onhan tämä voimanlähdemuotona samanaikaisesti hienostunut ja raa'an voimakas. Bentley on valmistanut Englannin Crewe'ssa vuodesta 2003 lähtien yli 100 000 kappaletta tätä W12 -voimayksikköä. Viimeisin iso päivitys moottoriin tuli vuonna 2015 Bentaygan myötä.

Bentleyn W12 on virallisesti Volkswagen-konsernin W12, ja se on sukua Bugatti Veyronista ja Chironista tutulle W16 -voimanlähteelle. Perusidea on se, että samaan kampiakseliin on yhdistetty kaksi VW:n tavaramerkkaamaa VR6 -moottoria. VR6:ssa samaan sylinterinkanteen on mahdutettu hyvin kapea, vain 15-asteinen V-kulma, jolloin tuloksena on V- ja rivimoottorin yhdistelmä. Kahden kolmelitraisen VR6:n yhdistelmällä on puolestaan saatu aikaan 72-asteinen, 6-litrainen W12.

Bentleyn lisäksi hurja voimanlähde on nähty takavuosina useammissa Volkswageneissa sekä Audi A8:ssa.

Batur by Mulliner on lähes 2 miljoonan euron spesiaali. Se perustuu Continental GT:een, mutta käsittää yli 800 omaa osaa.

Ultimaattinen loppuhuipennus Bentleyn ja 12-sylinterisen voimanlähteen liitolle nähdään pian grand tourer Baturissa. Tämä ainoastaan 18 kappaletta valmistettava, Mullinerin käsintehdyn korin omaava kaunotar pitää sisällään valmistajansa kaikkien aikojen voimakkaimman W12:n.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puhuu puolestaan

Bentley julkisti hiljattain Baturin teho- ja vääntölukemat. 6-litraisen koneen viimeinen hönkäys tuottaa 750 hevosvoimaa ja tasan 1 000 newtonmetriä vääntöä, jälkimmäisen ollessa käytössä jo alle 2 000 minuuttikierroksen kohdalla. Viimeiset moottorit käyvät parhaillaan läpi kestävyystestejä. Sen jälkeen Bentleyn tehtaalla kootaan käsin 30 yksikköä, joista jokaiseen kuluu 6,5 tuntia tiimityötä.

Lisävoimavarojen eteen on tehty työtä niin ilmanotossa, jäähdytyksessä kuin pakopuolellakin. Kesälaitumelle kirmatessaan moottori kykenee nielemään yli 14 000 litraa ilmaa minuutissa.

Bentley mahdollisesti myynyt kaikki 12-sylinteriset autonsa

Joka ikinen Mulliner Batur on jo löytänyt onnekkaan omistajansa, mutta Bentley kertoi muiden W12-mallien tilauskirjoista vielä löytyvän slotteja. Nämä olisivat 659-heppaisia versioita Bentaygasta, Continental GT:stä ja Flying Spurista, kuten myös niiden Mulliner -tulkinnoista. Tämä tieto on kuitenkin peräisin melkein kolmen viikon takaa, joten on mahdollista, että jokainen valmistettava Bentleyn W12 -moottorinen auto olisi jo myyty.

Vaikka W12-koneinen malli jäisi nyt saamatta, humisevat V-koneet jatkossakin Bentley'en keulalla. Pikku hiljaa sähköön siirtyessään hyödyntää brittivalmistaja V6- ja V8 -voimanlähteitä ja niihin yhdistettävää hybriditekniikkaa.

Lähde ja kuvat: Bentley Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat