26.4.2024

Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan

Kuva Bimota

Ikoninen italialainen moottoripyörävalmistaja Bimota on ilmoittanut palaavansa kilparadoille ja osallistuvansa Superbiken MM-sarjaan kaudesta 2025 alkaen.

Superbiken MM-sarjassa - viralliselta nimeltään Motul FIM WorldSBK -mestaruussarja - kilpailevat markkinoiden tehokkaimmat tuotantomoottoripyörät, joista on vielä saanut kutitella sääntöjen puitteissa lisää tehoa ja suorituskykyä. Kierrosajoissa ne jäävät vain vähän jälkeen MotoGP-luokan prototyyppipyörille. Tänä vuonna sarjassa kilpailee 23 kuljettajaa viidellä eri merkillä: kuusi Ducatilla ja Yamahalla, neljä Hondalla ja BMW:llä sekä kolme Kawasakilla. 

Bimota KB4 RC

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Legendaarinen moottoripyöräsuunnittelija Massimo Tamburini yksi Bimotan perustajista

Bimota on perustettu vuonna 1973, ja nimi tulee perustajien Valerio Bianci, Giuseppe Morri ja Massimo Tamburini sukunimien kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta. Bimota on tullut tunnetuksi yhdistämällä tuotantomalleissaan oma runko ja muiden valmistajien moottorit. Lisäksi se on tullut tunnetuksi käyttämällä Tesi-malleissaan erikoista napaohjausta. Hinnoilla ei Bimota ole ikinä markkinoilla kilpaillut, vaan sen mallit ovat maksaneet yleensä kaksin-kolminkertaisesti verrattuna vastaaviin muiden merkkien malleihin. Bimotan mallimerkinnän kirjainyhdistelmä kertoo minkä valmistajan moottoria siinä on käytetty; esimerkkeinä DB tarkoittaa Ducati-Bimotaa, KB Kawasaki-Bimotaa ja SB Suzuki-Bimotaa. Vuonna 2019 Kawasaki Heavy Industries osti 49,9 prosentin osuuden Bimotasta, ja tämän jälkeen Bimota on käyttänyt malleissaan pelkästään Kawasaki-moottoreita.

Napaohjattu Bimota Tesi H2 ilman katteita.

Bimotalla maailmanmestaruus ja MM-osakilpailuvoittoja

Äärimmäisen pienistä tuotantomoottoripyörien valmistusmääristä huolimatta Bimota on menestynyt kilparadoilla hyvin. Kruununa on ehdottomasti eteläafrikkalaisen Jon Ekeroldin maailmanmestaruus 350-kuutioisten MM-sarjassa vuonna 1980. Menestystä tuli myös TT Formula 1 -sarjassa, jossa Virginio Ferrari ajoi mestaruuteen Bimota YB4R:llä vuonna 1987. Lisäksi Bimotan nelitahtipyörillä on voitettu seitsemän MM-osakilpailua Superbiken MM-sarjassa vuonna 1988 (Davide Tardozzi 5 voittoa, Stephane Mertens 2 voittoa). Viimeisin MM-voitto Bimotalla on vuodelta 2000, jolloin Anthony Gobert ajoi niinikään Superbiken MM-osakilpailussa ykköseksi sadekelillä Phillip Islandin osakilpailussa Australiassa.

Kaudella 2025 Bimota tekee jälleen yhteistyötä Kawasakin kanssa, kun Superbiken MM-sarjassa nähdään pyörä Bimotan rungolla yhdistettynä Kawasaki ZX-10RR -moottoriin. Tiimin nimeksi tulee Bimota by Kawasaki Racing Team. 


Bimota Tera

Ilmoitus merkitsee uuden Bimota-mallin tuloa


Ehkä vielä suurempi uutinen on se, että Bimotan ilmoitus tarkoittaa myös uuden Bimota-tuotantomallin ilmestymistä valikoimiin lähitulevaisuudessa. Superbiken MM-sarja nimittäin perustuu tuotantomoottoripyöriin, ja Bimotalla ei tällä hetkellä ole tuotannossa mallia, jossa käytettäisiin ZX-10RR-moottoria. Bimotan nykymallistossa on neljä mallia: H2 SX -moottoria käyttävät Tera ja Tesi H2, Ninja 1000 SX -moottoria käyttävä KB4 sekä BX 450 -enduro. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat