14.9.2023

BMW F 900 GS – keskikokoinen GS kasvaa ja kevenee

F 850 GS kasvaa 900 GS:ksi, ja mallistoon kuuluu myös isotankkisempi 900 GS Adventure ja edullisempi 800 GS.

BMW kasvattaa keskikokoisen GS-mallistonsa iskutilavuutta 853 kuutiosenttimetristä 895 kuutiosenttimetriin, ja samalla teholukemat kasvavat 10 hevosvoimalla, F 800 GS:ssä 87 hevosvoimaan ja F 900 GS -malleissa 105 hevosvoimaan.

Erilaisista mallimerkinnöistä huolimatta kaikissa on iskutilavuudeltaan sama moottori, mutta F 800 GS on mahdollista kuristaa myös A2-korttiluokkaan sopivaksi (35 kW). Kasvaneesta iskutilavuudesta ja suorituskyvystä huolimatta uusi malli on huimat 14 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Valmistajan mukaan uudet mallit ovat parempia niin offroad- kuin matkailuominaisuuksiltaankin.

Kaikkien malliversioiden vakiovarustukseen kuuluu 6,5-tuumainen TFT-mittaristo, kaksi ajotilaa (Road ja Rain), kallistuksen huomioivat ABS-jarrut, DTC-luistonesto, lämpökahvat sekä korkeussäädettävä vaihde- ja jarrupoljin.

Painoa on säästetty vaihtamalla metallinen polttoainesäiliö muovista valmistettuun, jolloin painoa on säästynyt peräti 4,5 kiloa. Lisäksi takarunko on yksinkertaisempi ja 2,4 kiloa kevyempi, samoin painoa on säästynyt Akrapovicin valmistamalla äänenvaimentimella. Kun muualtakin on saatu säästettyä painoa, niin perusmallin F 900 GS painaa tankattuna 219 kilogrammaa.

Kantavuutta sillä on luokassaan huomattavan paljon, 226 kiloa. Perusmallin tankin tilavuus on 14,5 litraa ja Adventure-mallissa on 23-litrainen tankki.

F 900 GS ja F 900 GS Adventure -malleissa on täysin säädettävä etujousitus ja lisävarusteena on tuttuun BMW-tapaan saatavilla sähkösäätöinen Dynamic ESA -jousitus.

Valmistajan mukaan ergonomiaa on kehitetty korkeammalle sijoitetulla ohjaustangolla ja alemmas asennetuilla jalkatapeilla, jolloin ajoasento erityisesti maastossa seisaaltaan ajaessa on luontevampi. Samalla polvikulma ja väljempi ajoasento tekevät matka-ajosta miellyttävämpää.

F 800 GS poikkeaa muista malleista mm. 170 millimetrin jousituksellaan ilman säätömahdollisuuksia (muut mallit 230/215 mm säädettävä jousitus) ja sen myötä matalammalla istuinkorkeudella.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW F 900 GS

Moottori: Kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen rivimoottori, 895 cc
Teho: 77 kW (105 hv) / 8 500 r/min
Vääntö: 93 Nm / 6 750 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1590 mm
Istuinkorkeus: 870 mm
Tankin tilavuus: 14,5 litraa
Massa tankattuna: 219 kg

Hinnat:

  • F 800 GS 15 300 €
  • F 900 GS 19 550 €
  • F 900 GS Adventure 20 500 €

 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat