15.10.2022

BMW S 1000 RR – 210 hevosvoimaa ja 197 kilogrammaa

BMW S 1000 RR

BMW:n huippumalli S 1000 RR saa ensi kaudeksi lisää tehoa ja monipuolisemman elektroniikkapaketin.

BMW lähti tosissaan mukaan sporttipyörämarkkinoille vuonna 2009, jolloin se esitteli ensimmäisen S 1000 RR:n. Mallia on uudistettu määrävälein ja ulkoisesti suurin muutos on ollut epäsymmetristen ”lauritähkä”-ajovalojen vaihtuminen symmetrisiksi edellisen uudistuksen yhteydessä neljä vuotta sitten. Silloin moottori sai myös shift cam -järjestelmän, eli muuttuvan venttiiliajoituksen, jolla pystytään yhdistämään korkea huipputeho yläkierroksilla ja keskialueen vahva voima.

Kaudelle 2023 S 1000 RR uudistuu jälleen. Voimaa moottori saa kolme lisähevosvoimaa ja uusi lukema on 210 hevosvoimaa. Maksimiteho saadaan 13 750 kierroksella minuutissa ja moottorin maksimikierrosluvuksi kerrotaan 14 600. Yhtenä korkean kierrosluvun salaisuutena on äärimmäisen lyhyt iskunpituus, joka BMW-moottorissa on vain 49,7 millimetriä.

Muut olennaiset lukemat ovat huippunopeus 303 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyys nollasta sataan 3,1 sekuntia. Massaksi tankattuna ilmoitetaan 197 kilogrammaa, ja M-varustepaketilla hiilikuituvantein vain 193,5 kilogrammaa.

Elektroniikkapuolella suurin uudistus on sladinestojärjestelmään liitetty ohjaustangon kulmaa mittaava anturi, jonka avulla sallitun sivuttaisluiston määrää pystytään säätelemään. Samaa järjestelmää käytetään apuna myös ABS-jarrujen toiminnassa.

BMW S 1000 RR

Ulkoisesti suurin muutos on M 1000 RR -mallin mukaisten siipien käyttöönotto. Pyörän etuosaan kiinnitetyt siivekkeet painavat keulaa 17,6 kilogramman voimalla alaspäin, kun nopeutta on 300 kilometriä tunnissa. Siivet vähentävät pyörän keulimistaipumusta kiihdytyksissä, mutta vakauttavat menoa myös jarrutuksissa ja kaarreajossa.

BMW:n mukaan runkorakennetta on muokattu aiempaa joustavammaksi, takahaarukan kiinnityskohta on nyt säädettävissä, vakio tuulilasi on nyt paremmin suojaava korkea malli ja pari kiloa painoa säästävä litiumioniakku kuuluu niinikään vakiovarusteisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW S 1000 RR

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999cc
Teho: 154 kW (210) / 13 750 r/min
Vääntö: 113 Nm / 11 000 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1456 mm
Istuinkorkeus: 832 mm
Tankin tilavuus: 16,5 litraa
Massa tankattuna: 197 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat