15.10.2022 Ajoneuvot BMW S 1000 RR – 210 hevosvoimaa ja 197 kilogrammaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n huippumalli S 1000 RR saa ensi kaudeksi lisää tehoa ja monipuolisemman elektroniikkapaketin. BMW lähti tosissaan mukaan sporttipyörämarkkinoille vuonna 2009, jolloin se esitteli ensimmäisen S 1000 RR:n. Mallia on uudistettu määrävälein ja ulkoisesti suurin muutos on ollut epäsymmetristen ”lauritähkä”-ajovalojen vaihtuminen symmetrisiksi edellisen uudistuksen yhteydessä neljä vuotta sitten. Silloin moottori sai myös shift cam -järjestelmän, eli muuttuvan venttiiliajoituksen, jolla pystytään yhdistämään korkea huipputeho yläkierroksilla ja keskialueen vahva voima. Kaudelle 2023 S 1000 RR uudistuu jälleen. Voimaa moottori saa kolme lisähevosvoimaa ja uusi lukema on 210 hevosvoimaa. Maksimiteho saadaan 13 750 kierroksella minuutissa ja moottorin maksimikierrosluvuksi kerrotaan 14 600. Yhtenä korkean kierrosluvun salaisuutena on äärimmäisen lyhyt iskunpituus, joka BMW-moottorissa on vain 49,7 millimetriä.Muut olennaiset lukemat ovat huippunopeus 303 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyys nollasta sataan 3,1 sekuntia. Massaksi tankattuna ilmoitetaan 197 kilogrammaa, ja M-varustepaketilla hiilikuituvantein vain 193,5 kilogrammaa.Elektroniikkapuolella suurin uudistus on sladinestojärjestelmään liitetty ohjaustangon kulmaa mittaava anturi, jonka avulla sallitun sivuttaisluiston määrää pystytään säätelemään. Samaa järjestelmää käytetään apuna myös ABS-jarrujen toiminnassa.Ulkoisesti suurin muutos on M 1000 RR -mallin mukaisten siipien käyttöönotto. Pyörän etuosaan kiinnitetyt siivekkeet painavat keulaa 17,6 kilogramman voimalla alaspäin, kun nopeutta on 300 kilometriä tunnissa. Siivet vähentävät pyörän keulimistaipumusta kiihdytyksissä, mutta vakauttavat menoa myös jarrutuksissa ja kaarreajossa.BMW:n mukaan runkorakennetta on muokattu aiempaa joustavammaksi, takahaarukan kiinnityskohta on nyt säädettävissä, vakio tuulilasi on nyt paremmin suojaava korkea malli ja pari kiloa painoa säästävä litiumioniakku kuuluu niinikään vakiovarusteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW S 1000 RR Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999cc Teho: 154 kW (210) / 13 750 r/min Vääntö: 113 Nm / 11 000 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1456 mm Istuinkorkeus: 832 mm Tankin tilavuus: 16,5 litraa Massa tankattuna: 197 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”