25.7.2018 Ajoneuvot Bosch luottaa suomalaiseen – Foreca kumppaniksi kehittämään ajotuntumaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kumppanuus sääasiantuntija Forecan kanssa auttaa Boschia ennakoimaan ajo-olosuhteita ja kehittämään automatisoitujen autojen ajotuntumaa. Autoteollisuuden moniottelija Bosch vakuuttaa, että ajotuntuman merkitystä ei tule aliarvioida edes automatisoidussa ajossa.Ajotuntumalla tarkoitetaan kansanomaisemmin sanottuna "perstuntumaa", eli kokeneen kuskin käsitystä siitä, missä kunnossa ajettava tie on ja minkälaisen pidon renkaat tarjoavat.Bosch on vakuuttunut siitä, että myös automatisoidut ajoneuvot kaipaavat kipeästi tietoa tieolosuhteista, mutta ongelmaksi nousee tuntoaistin puute.Pulman ratkaisijaksi mielivä valmistaja kertoo kehittäneensä järjestelmän, joka antaa automatisoiduille ajoneuvoille tuntuman kaltaista tietoa tiestä. Tiedon tuottaa suomalainen Foreca.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOlosuhteet selville ennakoiden– Märkä tie, lumi, jää – ennakoivilla kelipalveluilla varoitamme vaarallisista olosuhteista hyvissä ajoin etukäteen. Kumppanimme Foreca tarjoaa meille säätiedot. Tämän ansiosta automatisoitu ajoneuvo tietää tarkalleen, missä se voi ajaa itsenäisesti ja miten, vakuuttaa Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.Forecalla on kahden vuosikymmenen kokemus tiesään ennustamisesta.– Asiantuntemuksen yhdistäminen vie tiesään ennustamisen uudelle aikakaudelle. Toisin kuin kuluttajille tutuissa sääennusteissa, palvelu huomioi tarkimman mahdollisen sääennusteen lisäksi myös kaikki vähemmän todennäköiset eri sääskenaariot, selventää Forecan myyntijohtaja Petri Marjava.Laajemmin saataville jo 2020Kelipalvelu lisään osaltaan ajoturvallisuutta ja lupaa tehdä ajamisesta sujuvampaa. Lisäksi sen kerrotaan lisäävän automatisoitujen ajotoimintojen saatavuutta.Boschin palvelupaketti on tarkoitus tuoda maailmanlaajuisesti markkinoille vuonna 2020, aluksi säätietoihin perustuen. Kun tielle alkaa ilmestyä yhä enemmän verkottuneita autoja, palveluun lisätään myös ajoneuvoista saatavaa dataa.Nopeus olosuhteiden mukaiseksiSAE-tasojen 1–4 autoissa päätös siitä, voiko autopilotin kytkeä päälle, perustuu muun muassa tietyyppiin, nopeusrajoituksiin ja sääolosuhteisiin. Ilman kuljettajaa ajetaan vasta tasolla viisi, joten alemmilla tasoilla kyydissä on myös ihmisen tilannetajua.Tulevaisuudessa automatisoitujen ajoneuvojen päätös perustunee osaltaan myös Boschin esittelemiin ennakoiviin kelipalveluihin.Kelitiedon avulla automatisoitu ajoneuvo voi arvioida ajoympäristönsä olosuhteita ennakoivasti. Ajoneuvolla on tällöin runsaasti aikaa sopeuttaa ajotyyliään sen sijaan, että auto joutuisi pienen häiriötekijän takia siirtämään ajovastuun kuljettajalle.Jos ajoneuvon reitti kulkee sateessa, se mukauttaa nopeuden etukäteen tasolle, joka sulkee pois mahdollisen vesiliirron vaaran ja mahdollistaa pysähtymisen turvallisesti milloin tahansa. Ajon luvataan olevan turvallista ja mukavaa riippumatta SAE-automaatiotasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomatisoidusti, jos mahdollistaBosch luottaa ennakoivissa kelipalveluissaan monivaiheiseen konseptiin. Kun palvelun arvioidaan tulevan käyttöön 2020, ei ole odotettavissa, että tiellä on vielä riittävästi verkkoon kytkettyjä ajoneuvoja.Yhtiö arvioi, että tarvitaan noin 20 miljoonaa verkottunutta autoa kattamaan pelkästään Euroopan noin 80 000 kilometriä moottoritietä.Tätä automäärää odoteltaessa ilmastollisiin sääennusteisiin ja tiesäämallinnukseen pohjautuvat tiesääennusteet ovat yhtiön mukaan ainoa luotettava tietolähde, jonka perusteella voidaan tehdä oikeita johtopäätöksiä keliolosuhteista – erityisesti maaseudulla, jossa liikennettä on vähemmän.Bosch saa palvelun edellyttämät ja jatkuvasti päivittyvät maailmanlaajuiset tiesääennusteet Forecalta, joka osoittautui Boschin selvityksen perusteella edistyksellisimmäksi ja tarkimmaksi tiesään ennustajaksi.Maailmanlaajuisen havaintolaiteverkoston ja koneoppimismenetelmien ansiosta Bosch ja Foreca kertovat saavuttaneensa automatisoidun ajon edellyttämän turvallisuustason palvelussa.Ajonvakautus mukaan arvioimaanKun teille tulee riittävä määrä verkottuneita ajoneuvoja, Bosch täydentää ennakoivia tieolosuhdepalveluitaan ajoneuvotietojen avulla.CAN-väylään eli ajoneuvon keskustietoverkkoon tallentuvat tiedot esimerkiksi ajoneuvon sisä- ja ulkopuolella mitatusta lämpötilasta ja tuulilasinpyyhkimien käytöstä.Yhteyden ansiosta nämä tiedot eivät jää huomiotta, vaan ne kerätään Boschin pilveen autovalmistajan back-end-palvelimen kautta.Tämän lisäksi muun muassa auton pyöristä välittyvät tiedot kerätään arvioitavaksi luistonestojärjestelmän avulla. Tarkastelun alla ovat tienpinnan kitkakerroin sekä kunkin pyörän tila.Matemaattisen mallintamisen avulla Bosch lupaa tuottaa näistä tiedoista perinteistä kuljettajan kokemaa ajotuntumaa vastaavaa tietoa automatisoitujen ajoneuvojen liikkeitä ohjaavan palvelunsa tarpeisiin.Lähde ja avauskuva: Bosch Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”