25.7.2018

Bosch luottaa suomalaiseen – Foreca kumppaniksi kehittämään ajotuntumaa

Bosch

Kumppanuus sääasiantuntija Forecan kanssa auttaa Boschia ennakoimaan ajo-olosuhteita ja kehittämään automatisoitujen autojen ajotuntumaa.

Autoteollisuuden moniottelija Bosch vakuuttaa, että ajotuntuman merkitystä ei tule aliarvioida edes automatisoidussa ajossa.

Ajotuntumalla tarkoitetaan kansanomaisemmin sanottuna "perstuntumaa", eli kokeneen kuskin käsitystä siitä, missä kunnossa ajettava tie on ja minkälaisen pidon renkaat tarjoavat.

Bosch on vakuuttunut siitä, että myös automatisoidut ajoneuvot kaipaavat kipeästi tietoa tieolosuhteista, mutta ongelmaksi nousee tuntoaistin puute.

Raatteentie

Pulman ratkaisijaksi mielivä valmistaja kertoo kehittäneensä järjestelmän, joka antaa automatisoiduille ajoneuvoille tuntuman kaltaista tietoa tiestä. Tiedon tuottaa suomalainen Foreca.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Olosuhteet selville ennakoiden

– Märkä tie, lumi, jää – ennakoivilla kelipalveluilla varoitamme vaarallisista olosuhteista hyvissä ajoin etukäteen. Kumppanimme Foreca tarjoaa meille säätiedot. Tämän ansiosta automatisoitu ajoneuvo tietää tarkalleen, missä se voi ajaa itsenäisesti ja miten, vakuuttaa Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.

Forecalla on kahden vuosikymmenen kokemus tiesään ennustamisesta.

– Asiantuntemuksen yhdistäminen vie tiesään ennustamisen uudelle aikakaudelle. Toisin kuin kuluttajille tutuissa sääennusteissa, palvelu huomioi tarkimman mahdollisen sääennusteen lisäksi myös kaikki vähemmän todennäköiset eri sääskenaariot, selventää Forecan myyntijohtaja Petri Marjava.

liikenne

Laajemmin saataville jo 2020

Kelipalvelu lisään osaltaan ajoturvallisuutta ja lupaa tehdä ajamisesta sujuvampaa. Lisäksi sen kerrotaan lisäävän automatisoitujen ajotoimintojen saatavuutta.

Boschin palvelupaketti on tarkoitus tuoda maailmanlaajuisesti markkinoille vuonna 2020, aluksi säätietoihin perustuen. Kun tielle alkaa ilmestyä yhä enemmän verkottuneita autoja, palveluun lisätään myös ajoneuvoista saatavaa dataa.

Nopeus olosuhteiden mukaiseksi

SAE-tasojen 1–4 autoissa päätös siitä, voiko autopilotin kytkeä päälle, perustuu muun muassa tietyyppiin, nopeusrajoituksiin ja sääolosuhteisiin. Ilman kuljettajaa ajetaan vasta tasolla viisi, joten alemmilla tasoilla kyydissä on myös ihmisen tilannetajua.

Tulevaisuudessa automatisoitujen ajoneuvojen päätös perustunee osaltaan myös Boschin esittelemiin ennakoiviin kelipalveluihin.

Kelitiedon avulla automatisoitu ajoneuvo voi arvioida ajoympäristönsä olosuhteita ennakoivasti. Ajoneuvolla on tällöin runsaasti aikaa sopeuttaa ajotyyliään sen sijaan, että auto joutuisi pienen häiriötekijän takia siirtämään ajovastuun kuljettajalle.

Jos ajoneuvon reitti kulkee sateessa, se mukauttaa nopeuden etukäteen tasolle, joka sulkee pois mahdollisen vesiliirron vaaran ja mahdollistaa pysähtymisen turvallisesti milloin tahansa. Ajon luvataan olevan turvallista ja mukavaa riippumatta SAE-automaatiotasosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automatisoidusti, jos mahdollista

Bosch luottaa ennakoivissa kelipalveluissaan monivaiheiseen konseptiin. Kun palvelun arvioidaan tulevan käyttöön 2020, ei ole odotettavissa, että tiellä on vielä riittävästi verkkoon kytkettyjä ajoneuvoja.

Juhannuksesta kesäliikenteeseen

Yhtiö arvioi, että tarvitaan noin 20 miljoonaa verkottunutta autoa kattamaan pelkästään Euroopan noin 80 000 kilometriä moottoritietä.

Tätä automäärää odoteltaessa ilmastollisiin sääennusteisiin ja tiesäämallinnukseen pohjautuvat tiesääennusteet ovat yhtiön mukaan ainoa luotettava tietolähde, jonka perusteella voidaan tehdä oikeita johtopäätöksiä keliolosuhteista – erityisesti maaseudulla, jossa liikennettä on vähemmän.

Bosch saa palvelun edellyttämät ja jatkuvasti päivittyvät maailmanlaajuiset tiesääennusteet Forecalta, joka osoittautui Boschin selvityksen perusteella edistyksellisimmäksi ja tarkimmaksi tiesään ennustajaksi.

Maailmanlaajuisen havaintolaiteverkoston ja koneoppimismenetelmien ansiosta Bosch ja Foreca kertovat saavuttaneensa automatisoidun ajon edellyttämän turvallisuustason palvelussa.

Ajonvakautus mukaan arvioimaan

Kun teille tulee riittävä määrä verkottuneita ajoneuvoja, Bosch täydentää ennakoivia tieolosuhdepalveluitaan ajoneuvotietojen avulla.

CAN-väylään eli ajoneuvon keskustietoverkkoon tallentuvat tiedot esimerkiksi ajoneuvon sisä- ja ulkopuolella mitatusta lämpötilasta ja tuulilasinpyyhkimien käytöstä.

Yhteyden ansiosta nämä tiedot eivät jää huomiotta, vaan ne kerätään Boschin pilveen autovalmistajan back-end-palvelimen kautta.

Tämän lisäksi muun muassa auton pyöristä välittyvät tiedot kerätään arvioitavaksi luistonestojärjestelmän avulla. Tarkastelun alla ovat tienpinnan kitkakerroin sekä kunkin pyörän tila.

rengaskoe

Matemaattisen mallintamisen avulla Bosch lupaa tuottaa näistä tiedoista perinteistä kuljettajan kokemaa ajotuntumaa vastaavaa tietoa automatisoitujen ajoneuvojen liikkeitä ohjaavan palvelunsa tarpeisiin.

Lähde ja avauskuva: Bosch Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia