25.7.2018 Ajoneuvot Bosch luottaa suomalaiseen – Foreca kumppaniksi kehittämään ajotuntumaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kumppanuus sääasiantuntija Forecan kanssa auttaa Boschia ennakoimaan ajo-olosuhteita ja kehittämään automatisoitujen autojen ajotuntumaa. Autoteollisuuden moniottelija Bosch vakuuttaa, että ajotuntuman merkitystä ei tule aliarvioida edes automatisoidussa ajossa.Ajotuntumalla tarkoitetaan kansanomaisemmin sanottuna "perstuntumaa", eli kokeneen kuskin käsitystä siitä, missä kunnossa ajettava tie on ja minkälaisen pidon renkaat tarjoavat.Bosch on vakuuttunut siitä, että myös automatisoidut ajoneuvot kaipaavat kipeästi tietoa tieolosuhteista, mutta ongelmaksi nousee tuntoaistin puute.Pulman ratkaisijaksi mielivä valmistaja kertoo kehittäneensä järjestelmän, joka antaa automatisoiduille ajoneuvoille tuntuman kaltaista tietoa tiestä. Tiedon tuottaa suomalainen Foreca.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOlosuhteet selville ennakoiden– Märkä tie, lumi, jää – ennakoivilla kelipalveluilla varoitamme vaarallisista olosuhteista hyvissä ajoin etukäteen. Kumppanimme Foreca tarjoaa meille säätiedot. Tämän ansiosta automatisoitu ajoneuvo tietää tarkalleen, missä se voi ajaa itsenäisesti ja miten, vakuuttaa Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.Forecalla on kahden vuosikymmenen kokemus tiesään ennustamisesta.– Asiantuntemuksen yhdistäminen vie tiesään ennustamisen uudelle aikakaudelle. Toisin kuin kuluttajille tutuissa sääennusteissa, palvelu huomioi tarkimman mahdollisen sääennusteen lisäksi myös kaikki vähemmän todennäköiset eri sääskenaariot, selventää Forecan myyntijohtaja Petri Marjava.Laajemmin saataville jo 2020Kelipalvelu lisään osaltaan ajoturvallisuutta ja lupaa tehdä ajamisesta sujuvampaa. Lisäksi sen kerrotaan lisäävän automatisoitujen ajotoimintojen saatavuutta.Boschin palvelupaketti on tarkoitus tuoda maailmanlaajuisesti markkinoille vuonna 2020, aluksi säätietoihin perustuen. Kun tielle alkaa ilmestyä yhä enemmän verkottuneita autoja, palveluun lisätään myös ajoneuvoista saatavaa dataa.Nopeus olosuhteiden mukaiseksiSAE-tasojen 1–4 autoissa päätös siitä, voiko autopilotin kytkeä päälle, perustuu muun muassa tietyyppiin, nopeusrajoituksiin ja sääolosuhteisiin. Ilman kuljettajaa ajetaan vasta tasolla viisi, joten alemmilla tasoilla kyydissä on myös ihmisen tilannetajua.Tulevaisuudessa automatisoitujen ajoneuvojen päätös perustunee osaltaan myös Boschin esittelemiin ennakoiviin kelipalveluihin.Kelitiedon avulla automatisoitu ajoneuvo voi arvioida ajoympäristönsä olosuhteita ennakoivasti. Ajoneuvolla on tällöin runsaasti aikaa sopeuttaa ajotyyliään sen sijaan, että auto joutuisi pienen häiriötekijän takia siirtämään ajovastuun kuljettajalle.Jos ajoneuvon reitti kulkee sateessa, se mukauttaa nopeuden etukäteen tasolle, joka sulkee pois mahdollisen vesiliirron vaaran ja mahdollistaa pysähtymisen turvallisesti milloin tahansa. Ajon luvataan olevan turvallista ja mukavaa riippumatta SAE-automaatiotasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomatisoidusti, jos mahdollistaBosch luottaa ennakoivissa kelipalveluissaan monivaiheiseen konseptiin. Kun palvelun arvioidaan tulevan käyttöön 2020, ei ole odotettavissa, että tiellä on vielä riittävästi verkkoon kytkettyjä ajoneuvoja.Yhtiö arvioi, että tarvitaan noin 20 miljoonaa verkottunutta autoa kattamaan pelkästään Euroopan noin 80 000 kilometriä moottoritietä.Tätä automäärää odoteltaessa ilmastollisiin sääennusteisiin ja tiesäämallinnukseen pohjautuvat tiesääennusteet ovat yhtiön mukaan ainoa luotettava tietolähde, jonka perusteella voidaan tehdä oikeita johtopäätöksiä keliolosuhteista – erityisesti maaseudulla, jossa liikennettä on vähemmän.Bosch saa palvelun edellyttämät ja jatkuvasti päivittyvät maailmanlaajuiset tiesääennusteet Forecalta, joka osoittautui Boschin selvityksen perusteella edistyksellisimmäksi ja tarkimmaksi tiesään ennustajaksi.Maailmanlaajuisen havaintolaiteverkoston ja koneoppimismenetelmien ansiosta Bosch ja Foreca kertovat saavuttaneensa automatisoidun ajon edellyttämän turvallisuustason palvelussa.Ajonvakautus mukaan arvioimaanKun teille tulee riittävä määrä verkottuneita ajoneuvoja, Bosch täydentää ennakoivia tieolosuhdepalveluitaan ajoneuvotietojen avulla.CAN-väylään eli ajoneuvon keskustietoverkkoon tallentuvat tiedot esimerkiksi ajoneuvon sisä- ja ulkopuolella mitatusta lämpötilasta ja tuulilasinpyyhkimien käytöstä.Yhteyden ansiosta nämä tiedot eivät jää huomiotta, vaan ne kerätään Boschin pilveen autovalmistajan back-end-palvelimen kautta.Tämän lisäksi muun muassa auton pyöristä välittyvät tiedot kerätään arvioitavaksi luistonestojärjestelmän avulla. Tarkastelun alla ovat tienpinnan kitkakerroin sekä kunkin pyörän tila.Matemaattisen mallintamisen avulla Bosch lupaa tuottaa näistä tiedoista perinteistä kuljettajan kokemaa ajotuntumaa vastaavaa tietoa automatisoitujen ajoneuvojen liikkeitä ohjaavan palvelunsa tarpeisiin.Lähde ja avauskuva: Bosch Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon