25.7.2018 Ajoneuvot Bosch luottaa suomalaiseen – Foreca kumppaniksi kehittämään ajotuntumaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kumppanuus sääasiantuntija Forecan kanssa auttaa Boschia ennakoimaan ajo-olosuhteita ja kehittämään automatisoitujen autojen ajotuntumaa. Autoteollisuuden moniottelija Bosch vakuuttaa, että ajotuntuman merkitystä ei tule aliarvioida edes automatisoidussa ajossa.Ajotuntumalla tarkoitetaan kansanomaisemmin sanottuna "perstuntumaa", eli kokeneen kuskin käsitystä siitä, missä kunnossa ajettava tie on ja minkälaisen pidon renkaat tarjoavat.Bosch on vakuuttunut siitä, että myös automatisoidut ajoneuvot kaipaavat kipeästi tietoa tieolosuhteista, mutta ongelmaksi nousee tuntoaistin puute.Pulman ratkaisijaksi mielivä valmistaja kertoo kehittäneensä järjestelmän, joka antaa automatisoiduille ajoneuvoille tuntuman kaltaista tietoa tiestä. Tiedon tuottaa suomalainen Foreca.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOlosuhteet selville ennakoiden– Märkä tie, lumi, jää – ennakoivilla kelipalveluilla varoitamme vaarallisista olosuhteista hyvissä ajoin etukäteen. Kumppanimme Foreca tarjoaa meille säätiedot. Tämän ansiosta automatisoitu ajoneuvo tietää tarkalleen, missä se voi ajaa itsenäisesti ja miten, vakuuttaa Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.Forecalla on kahden vuosikymmenen kokemus tiesään ennustamisesta.– Asiantuntemuksen yhdistäminen vie tiesään ennustamisen uudelle aikakaudelle. Toisin kuin kuluttajille tutuissa sääennusteissa, palvelu huomioi tarkimman mahdollisen sääennusteen lisäksi myös kaikki vähemmän todennäköiset eri sääskenaariot, selventää Forecan myyntijohtaja Petri Marjava.Laajemmin saataville jo 2020Kelipalvelu lisään osaltaan ajoturvallisuutta ja lupaa tehdä ajamisesta sujuvampaa. Lisäksi sen kerrotaan lisäävän automatisoitujen ajotoimintojen saatavuutta.Boschin palvelupaketti on tarkoitus tuoda maailmanlaajuisesti markkinoille vuonna 2020, aluksi säätietoihin perustuen. Kun tielle alkaa ilmestyä yhä enemmän verkottuneita autoja, palveluun lisätään myös ajoneuvoista saatavaa dataa.Nopeus olosuhteiden mukaiseksiSAE-tasojen 1–4 autoissa päätös siitä, voiko autopilotin kytkeä päälle, perustuu muun muassa tietyyppiin, nopeusrajoituksiin ja sääolosuhteisiin. Ilman kuljettajaa ajetaan vasta tasolla viisi, joten alemmilla tasoilla kyydissä on myös ihmisen tilannetajua.Tulevaisuudessa automatisoitujen ajoneuvojen päätös perustunee osaltaan myös Boschin esittelemiin ennakoiviin kelipalveluihin.Kelitiedon avulla automatisoitu ajoneuvo voi arvioida ajoympäristönsä olosuhteita ennakoivasti. Ajoneuvolla on tällöin runsaasti aikaa sopeuttaa ajotyyliään sen sijaan, että auto joutuisi pienen häiriötekijän takia siirtämään ajovastuun kuljettajalle.Jos ajoneuvon reitti kulkee sateessa, se mukauttaa nopeuden etukäteen tasolle, joka sulkee pois mahdollisen vesiliirron vaaran ja mahdollistaa pysähtymisen turvallisesti milloin tahansa. Ajon luvataan olevan turvallista ja mukavaa riippumatta SAE-automaatiotasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomatisoidusti, jos mahdollistaBosch luottaa ennakoivissa kelipalveluissaan monivaiheiseen konseptiin. Kun palvelun arvioidaan tulevan käyttöön 2020, ei ole odotettavissa, että tiellä on vielä riittävästi verkkoon kytkettyjä ajoneuvoja.Yhtiö arvioi, että tarvitaan noin 20 miljoonaa verkottunutta autoa kattamaan pelkästään Euroopan noin 80 000 kilometriä moottoritietä.Tätä automäärää odoteltaessa ilmastollisiin sääennusteisiin ja tiesäämallinnukseen pohjautuvat tiesääennusteet ovat yhtiön mukaan ainoa luotettava tietolähde, jonka perusteella voidaan tehdä oikeita johtopäätöksiä keliolosuhteista – erityisesti maaseudulla, jossa liikennettä on vähemmän.Bosch saa palvelun edellyttämät ja jatkuvasti päivittyvät maailmanlaajuiset tiesääennusteet Forecalta, joka osoittautui Boschin selvityksen perusteella edistyksellisimmäksi ja tarkimmaksi tiesään ennustajaksi.Maailmanlaajuisen havaintolaiteverkoston ja koneoppimismenetelmien ansiosta Bosch ja Foreca kertovat saavuttaneensa automatisoidun ajon edellyttämän turvallisuustason palvelussa.Ajonvakautus mukaan arvioimaanKun teille tulee riittävä määrä verkottuneita ajoneuvoja, Bosch täydentää ennakoivia tieolosuhdepalveluitaan ajoneuvotietojen avulla.CAN-väylään eli ajoneuvon keskustietoverkkoon tallentuvat tiedot esimerkiksi ajoneuvon sisä- ja ulkopuolella mitatusta lämpötilasta ja tuulilasinpyyhkimien käytöstä.Yhteyden ansiosta nämä tiedot eivät jää huomiotta, vaan ne kerätään Boschin pilveen autovalmistajan back-end-palvelimen kautta.Tämän lisäksi muun muassa auton pyöristä välittyvät tiedot kerätään arvioitavaksi luistonestojärjestelmän avulla. Tarkastelun alla ovat tienpinnan kitkakerroin sekä kunkin pyörän tila.Matemaattisen mallintamisen avulla Bosch lupaa tuottaa näistä tiedoista perinteistä kuljettajan kokemaa ajotuntumaa vastaavaa tietoa automatisoitujen ajoneuvojen liikkeitä ohjaavan palvelunsa tarpeisiin.Lähde ja avauskuva: Bosch Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen