9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola, Milo-Profi, Toerisme Brugge (Jan D’Hondt & Jan Darthet) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on jännä, miten jotkut kohteet nousevat esiin sosiaalisen median kanavissa, ja miten se vaikuttaa paikan suosioon. Ensin faktat. Brugge on reilun 100 000 asukkaan kaupunki reilun tunnin ajomatkan päässä Brysselistä. Kaupunki tunnetaan erityisesti hienosta vanhasta keskustastaan, joka on onnistunut säilymään pitkälti samanlaisena kuin mitä se oli jo keskiajalla. Siis pitkälti.Modernin elämän kujeet ovat toki tiensä kaupunkiin löytäneet. Ja kaikki on kunnostettua. Monen makuun jopa liian hienosti. Kaupungissa on myös paljon uudelleen vanhaksi rakennettua. Kyseessä on kuitenkin elävä kaupunki, ei museo. Unescon maailmanperintökohde se luonnollisesti on. Hollanti tunnetaan kanavistaan, mutta on niitä myös Belgiassa. Ja Amsterdamin tai vaikkapa myös Strasbourgin ja Pietarin tapaan vesi virtaa useamman kanavan kautta Bruggen halki.Niinpä joku markkinointihenkinen on keksinyt kutsua myös Bruggea pohjoisen Venetsiaksi, mikä tietysti on omiaan lisäämään kaupungin suosiota turistien keskuudessa. Siitä saa heti kivan hashtagin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnellinen kaupunkiBruggella on pitkä ja mahtipontinen historia, se oli pitkään yksi alueen tärkeimpiä ellei tärkein kaupunki. Se kilpaili pitkään Antwerpenin kanssa, kunnes Brugge menetti meriyhteytensä. Se on toki rakennettu nykyisin takaisin, Zeebrugge isoine satamineen kuuluu myös Bruggeen. Kaupungin loistelias historia näkyy myös joka paikassa. Hieno keskustori, upeat kirkot, korkea kellotorni sekä mahtipontinen kaupungintalo ovat vaurauden merkkejä. Vuonna 1376 rakennettu kaupungintalo on kohta 650 vuotta vanha. Erityisesti goottilainen sali on 1800-luvun seinämaalauksineen sekä värikkäine holvikattoineen jo itsessään taideteos.Bruggella on käynyt myös hyvä tuuri. Se on selvinnyt läpi useamman alueella vaikuttaneen sodan hyvin pienin vaurioin. Saksalaiset miehittivät sen sekä ensimmäisessä että toisessa maailmansodassa, ja tämäkään ei jättänyt kaupunkiin suurempia jälkiä. Ja ne arvet, jotka ovat jääneet, on pyyhitty taidokkaasti pois. Valitettavasti myös patina on siksi paikoitellen myös kortilla.Ajankohdalla on väliäParhaimmillaan Brugge on keväällä, kun sää alkaa jo hemmotella matkailijoita, narsissit kukkivat, mutta narsistit eivät vielä eli varsinaiset turistilaumat loistavat vielä poissaolollaan. Sen verran suosittu Brugge kuitenkin on, että sinne riittää turisteja ympäri vuoden.Narsissien ystäville suosittelemme erityisesti vuonna 1245 perustettua Ten Wijngaarde -sisarkunnan rakennusten kompleksia. Talojen valkoiset julkisivut ja keltavihreä rauhallinen luostaripuutarha luo hienot kulissit. Nykyään rakennuksia asuttavat Pyhän Benedictuksen ritarikunnan sisaret.Tietysti paikasta nauttiminen riippuu aina hyvin vahvasti siitä, mitä odottaa kokevansa. Jos päättömästi eteen tai sivulleen katsomattomat mutta omalle puhelimelleen nätisti hymyilevät ihmiset eivät haittaa – tai tupaten täynnä olevat kahvilat ja ravintolat ovat jees, silloin Bruggeen voi suunnata myös vilkkaimpina lomakuukausina.Me Moottorissa pidämme kuitenkin usein hieman rauhallisemmasta meiningistä, kun sitä saa istua kohtuullisen rauhallisesti historiallisissa paikoissa ja yrittää ammentaa paikan tunnelmaa ja ilmapiiriä. Ja autolomalaiset voivat nauttia myös Bruggesta muutenkin kuin vain sen vanhasta ydinkeskustasta. Kaupungin laitamilla on rauhallisempaa. Ja hienoja paikkoja on tarjolla sielläkin vaikkapa piknik-taukoon.Brugge kerää hunajan lailla vuosittain reilusti yli kahdeksan miljoonaa turistia. Se on lähes tuplaten esimerkiksi Helsinkiin verrattuna. Ja Bruggessa nuo turistit jakaantuvat huomattavasti pienemmälle alueelle. Iso osa turisteista tulee paikan päälle vain päiväksi – ja iso osa noista saapuu Zeebruggen satamaan risteilyaluksella. Heidän kaupunkiin jättämä raha on siis varsin rajallinen. Ja etenkin aasialaiset turistit ovat tunnettuja siitä, että selfie otetaan muista välittämättä. Tämä vaikuttaa jo kaupunkilaisten arkeen. Eikä siis positiivisesti.Bruggen tunnetuin selfie-paikka lienee näkymä Rozenhoedkaai-laiturille (Ruusukarjalan laituri). Se sijaitsee Rozenhoedkaai-kadun ja Huidenvetterspleinin kaupunkiaukion kulmassa. Näköalapaikka on niin suosittu, että se löytyy Google Mapsista kirjoittamalla hakukenttään Rozenhoedkaai.Ja jos tämä kokemus ei riitä, paikan vieressä on myös keskiaikaisesta kidutuksesta kertova museo. Jälkikäteen voi sitten palautua kokemuksesta viereisessä panimossa.Paljon on vettä virrannutKanavissa uiskentelee paljon joutsenia, ja ne ovat tietysti hieno lisä kuvaan kuin kuvaan. Joutsenet ovat myös Bruggen menestyksen ja vaurauden symboli. Erityisen paljon niitä on Wijngaardplein ja Begijnhof katujen kohdalla kohtaavilla kanavilla.Ja koska kanavat ovat Bruggen juttu, pieni risteily on tietysti must. Operaattoreita ja tarjontaa on hyvin. Noin 2,5 tunnin risteilyn ja kävelykierroksen aikana ehtii nähdä yllättävän paljon.Toinen pakollinen kyytikokemus on hypätä puoleksi tunniksi hevoskärryyn. Rohkeimmat saavat jopa itse ohjastaa kärryjä, toki kärryn oikean kuskin tiukassa opastuksessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRanskalaisia, vohveleita ja oluttaBelgiassa hyvä ruoka ja juotava kuuluvat tietysti aina ohjelmaan. Ruokaa on tarjolla laidasta laitaan, samoin sitä tarjoavia ravintoloita. Hyvällä tuurilla sitä löytää vielä vapaan pöydän jostain kanavan varrella sijaitsevasta ravintolasta.Ja nopeaan nälkään voi syödä vain annoksen ransk… eikun belgianperunoita. Ja jos noiden perunoiden historia kiinnostaa enemmänkin, olemme kirjoittaneet tästäkin aiheesta jo aiemmin. Ja jälkiruoaksi kelpaa tietysti vain ja ainoastaan vohveli. Missä muodossa sen sitten nauttii, se jää itsesi valittavaksi. Ja sympaattisia sekä jumalaisen hyvältä tuoksuvia suklaapuoteja on niitäkin Bruggessa enemmän kuin riittävästi.Ja sekä vohvelien että suklaan valmistuksesta kiinnostuneille on heillekin riittävästi erilaisia työpajoja.Ja Belgiassa kun ollaan, oluiden maistelua varten löytyy – sanotaanko nyt vaikka, että riittävästi mahdollisuuksia.Ja nälkäisten ja janoisten on tietysti hyvä tiedostaa, että koska Brugge on turistikaupunki, hintataso on sen mukainen.KukkoilijatJa jos olette In Bruges eli Kukkoilijat elokuvan faneja – kuten Bruggen kaupunki itsekin ilmeisesti on – leffan tapahtumien paikkoihin pääsee kätevästi sitä varten tehdyn oppaan avulla. Tuo PDF aukeaa tästä linkistä. Kaupungin kartta kohdevinkkieineen aukea puolestaan tästä linkistä. Karttaan on merkitty runsaasti hyödyllistä tietoa.Bruggen viralliset kotisivut: https://www.visitbruges.be/en Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous