9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola, Milo-Profi, Toerisme Brugge (Jan D’Hondt & Jan Darthet) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on jännä, miten jotkut kohteet nousevat esiin sosiaalisen median kanavissa, ja miten se vaikuttaa paikan suosioon. Ensin faktat. Brugge on reilun 100 000 asukkaan kaupunki reilun tunnin ajomatkan päässä Brysselistä. Kaupunki tunnetaan erityisesti hienosta vanhasta keskustastaan, joka on onnistunut säilymään pitkälti samanlaisena kuin mitä se oli jo keskiajalla. Siis pitkälti.Modernin elämän kujeet ovat toki tiensä kaupunkiin löytäneet. Ja kaikki on kunnostettua. Monen makuun jopa liian hienosti. Kaupungissa on myös paljon uudelleen vanhaksi rakennettua. Kyseessä on kuitenkin elävä kaupunki, ei museo. Unescon maailmanperintökohde se luonnollisesti on. Hollanti tunnetaan kanavistaan, mutta on niitä myös Belgiassa. Ja Amsterdamin tai vaikkapa myös Strasbourgin ja Pietarin tapaan vesi virtaa useamman kanavan kautta Bruggen halki.Niinpä joku markkinointihenkinen on keksinyt kutsua myös Bruggea pohjoisen Venetsiaksi, mikä tietysti on omiaan lisäämään kaupungin suosiota turistien keskuudessa. Siitä saa heti kivan hashtagin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnellinen kaupunkiBruggella on pitkä ja mahtipontinen historia, se oli pitkään yksi alueen tärkeimpiä ellei tärkein kaupunki. Se kilpaili pitkään Antwerpenin kanssa, kunnes Brugge menetti meriyhteytensä. Se on toki rakennettu nykyisin takaisin, Zeebrugge isoine satamineen kuuluu myös Bruggeen. Kaupungin loistelias historia näkyy myös joka paikassa. Hieno keskustori, upeat kirkot, korkea kellotorni sekä mahtipontinen kaupungintalo ovat vaurauden merkkejä. Vuonna 1376 rakennettu kaupungintalo on kohta 650 vuotta vanha. Erityisesti goottilainen sali on 1800-luvun seinämaalauksineen sekä värikkäine holvikattoineen jo itsessään taideteos.Bruggella on käynyt myös hyvä tuuri. Se on selvinnyt läpi useamman alueella vaikuttaneen sodan hyvin pienin vaurioin. Saksalaiset miehittivät sen sekä ensimmäisessä että toisessa maailmansodassa, ja tämäkään ei jättänyt kaupunkiin suurempia jälkiä. Ja ne arvet, jotka ovat jääneet, on pyyhitty taidokkaasti pois. Valitettavasti myös patina on siksi paikoitellen myös kortilla.Ajankohdalla on väliäParhaimmillaan Brugge on keväällä, kun sää alkaa jo hemmotella matkailijoita, narsissit kukkivat, mutta narsistit eivät vielä eli varsinaiset turistilaumat loistavat vielä poissaolollaan. Sen verran suosittu Brugge kuitenkin on, että sinne riittää turisteja ympäri vuoden.Narsissien ystäville suosittelemme erityisesti vuonna 1245 perustettua Ten Wijngaarde -sisarkunnan rakennusten kompleksia. Talojen valkoiset julkisivut ja keltavihreä rauhallinen luostaripuutarha luo hienot kulissit. Nykyään rakennuksia asuttavat Pyhän Benedictuksen ritarikunnan sisaret.Tietysti paikasta nauttiminen riippuu aina hyvin vahvasti siitä, mitä odottaa kokevansa. Jos päättömästi eteen tai sivulleen katsomattomat mutta omalle puhelimelleen nätisti hymyilevät ihmiset eivät haittaa – tai tupaten täynnä olevat kahvilat ja ravintolat ovat jees, silloin Bruggeen voi suunnata myös vilkkaimpina lomakuukausina.Me Moottorissa pidämme kuitenkin usein hieman rauhallisemmasta meiningistä, kun sitä saa istua kohtuullisen rauhallisesti historiallisissa paikoissa ja yrittää ammentaa paikan tunnelmaa ja ilmapiiriä. Ja autolomalaiset voivat nauttia myös Bruggesta muutenkin kuin vain sen vanhasta ydinkeskustasta. Kaupungin laitamilla on rauhallisempaa. Ja hienoja paikkoja on tarjolla sielläkin vaikkapa piknik-taukoon.Brugge kerää hunajan lailla vuosittain reilusti yli kahdeksan miljoonaa turistia. Se on lähes tuplaten esimerkiksi Helsinkiin verrattuna. Ja Bruggessa nuo turistit jakaantuvat huomattavasti pienemmälle alueelle. Iso osa turisteista tulee paikan päälle vain päiväksi – ja iso osa noista saapuu Zeebruggen satamaan risteilyaluksella. Heidän kaupunkiin jättämä raha on siis varsin rajallinen. Ja etenkin aasialaiset turistit ovat tunnettuja siitä, että selfie otetaan muista välittämättä. Tämä vaikuttaa jo kaupunkilaisten arkeen. Eikä siis positiivisesti.Bruggen tunnetuin selfie-paikka lienee näkymä Rozenhoedkaai-laiturille (Ruusukarjalan laituri). Se sijaitsee Rozenhoedkaai-kadun ja Huidenvetterspleinin kaupunkiaukion kulmassa. Näköalapaikka on niin suosittu, että se löytyy Google Mapsista kirjoittamalla hakukenttään Rozenhoedkaai.Ja jos tämä kokemus ei riitä, paikan vieressä on myös keskiaikaisesta kidutuksesta kertova museo. Jälkikäteen voi sitten palautua kokemuksesta viereisessä panimossa.Paljon on vettä virrannutKanavissa uiskentelee paljon joutsenia, ja ne ovat tietysti hieno lisä kuvaan kuin kuvaan. Joutsenet ovat myös Bruggen menestyksen ja vaurauden symboli. Erityisen paljon niitä on Wijngaardplein ja Begijnhof katujen kohdalla kohtaavilla kanavilla.Ja koska kanavat ovat Bruggen juttu, pieni risteily on tietysti must. Operaattoreita ja tarjontaa on hyvin. Noin 2,5 tunnin risteilyn ja kävelykierroksen aikana ehtii nähdä yllättävän paljon.Toinen pakollinen kyytikokemus on hypätä puoleksi tunniksi hevoskärryyn. Rohkeimmat saavat jopa itse ohjastaa kärryjä, toki kärryn oikean kuskin tiukassa opastuksessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRanskalaisia, vohveleita ja oluttaBelgiassa hyvä ruoka ja juotava kuuluvat tietysti aina ohjelmaan. Ruokaa on tarjolla laidasta laitaan, samoin sitä tarjoavia ravintoloita. Hyvällä tuurilla sitä löytää vielä vapaan pöydän jostain kanavan varrella sijaitsevasta ravintolasta.Ja nopeaan nälkään voi syödä vain annoksen ransk… eikun belgianperunoita. Ja jos noiden perunoiden historia kiinnostaa enemmänkin, olemme kirjoittaneet tästäkin aiheesta jo aiemmin. Ja jälkiruoaksi kelpaa tietysti vain ja ainoastaan vohveli. Missä muodossa sen sitten nauttii, se jää itsesi valittavaksi. Ja sympaattisia sekä jumalaisen hyvältä tuoksuvia suklaapuoteja on niitäkin Bruggessa enemmän kuin riittävästi.Ja sekä vohvelien että suklaan valmistuksesta kiinnostuneille on heillekin riittävästi erilaisia työpajoja.Ja Belgiassa kun ollaan, oluiden maistelua varten löytyy – sanotaanko nyt vaikka, että riittävästi mahdollisuuksia.Ja nälkäisten ja janoisten on tietysti hyvä tiedostaa, että koska Brugge on turistikaupunki, hintataso on sen mukainen.KukkoilijatJa jos olette In Bruges eli Kukkoilijat elokuvan faneja – kuten Bruggen kaupunki itsekin ilmeisesti on – leffan tapahtumien paikkoihin pääsee kätevästi sitä varten tehdyn oppaan avulla. Tuo PDF aukeaa tästä linkistä. Kaupungin kartta kohdevinkkieineen aukea puolestaan tästä linkistä. Karttaan on merkitty runsaasti hyödyllistä tietoa.Bruggen viralliset kotisivut: https://www.visitbruges.be/en Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”