1.11.2020 Ajoneuvot Bugatti Bolide eli 1850 hevosvoimaa ja yli 500 km/h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugatti Bolide latoo pöytään 1850 hevosvoimaa ja 1240 kilogrammaa. Näillä luvuilla luvataan saavuttaa selvästi yli 500 kilometriä tunnissa. Bugatti Bolide on uskomattoman tehopainosuhteen 0,68 kg/hv omaava ratalelu. Teholukemaksi ilmoitetaan 1 825 hevosvoimaa ja tästä saadaan takaisinlaskentanakin omamassa 1 240 kilogrammaa. Huippunopeudeksi luvataan yli 500 kilometriä tunnissa.Bugatti Bolide liitää aivan omassa stratosfäärissä myös muotoilunsa osalta. Se näyttää laitteelta, jota voisi ihmetellä kokonaisen päivän löytäen aina uutta ajovalojen x-muotoa myöden. Onkin melkoinen muotoilusuoritus, että se onnistuu silti näyttämään jokseenkin yhtenäiseltä kokonaisuudelta.Myönnettäköön tosin, että julkaistut kuvat ovat tietokoneella tehtyjä eivätkä välttämättä tarjoa aivan täydellistä kuvaa autosta. Ehkä mitat kertovat enemmän. Korkeutta on alle 1 metri ja leveyttä lähes tarkalleen 2 metriä, joten tämä omaa melkoiset mittasuhteet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBugatti BolideRatakäyttöön suunniteltu Bugatti Bolide liikkuu yhä vain jatkokehitellyn 8,0-litraisen ahdetun W16-moottorin voimin. Sitä ovat edeltäneet Bugatti Chiron ja sen monet erikoismallit sitten vuoden 2016. Yksikään ei ole vielä ollut näin älytön, sillä Bugatti pyrkii kaikkien autonvalmistajien tapaan rikkomaan rajojaan jokaisen julkaisun yhteydessä.Tuo moottori tuottaa itse asiassa sinällään samat noin 1 600 hevosvoimaa, kuin olemme jo Centodiecissä ja Super Sport 300+ -malleissa nähneet. Tässä on kuitenkin pieni juju. Joku Bugattin insinööreistä on saanut pimeän ajatuksen ajaa tätä 110-oktaanisella kilpakäyttöön tarkoitetulla polttoaineella ja näin moottorista puristetaan sen levottomat luvut.Huipputeho 1 825 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7000 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö 1 850 newtonmetriä on tarjolla jo neulan näyttäessä 2000 kierrosta minuutissa. Todellisuudessa polttoaineen lisäksi myös neljä ahdinta on uusittu tuon teholukeman saavuttamiseksi.Pyhitetään myös pieni hetki tämän laitteen massan ihasteluun. Bugatti Veyron esiteltiin vuonna 2005 ja sen massa oli noin 1900 kilogrammaa. Ei ole ihan helppo tehtävä keventää 8,0-litraisella moottorilla varustettu superauto noista lähtökohdista lukemaan 1 240 kilogrammaa, mutta näin on kuitenkin tehty – tämä on tosin auton paino ilman nesteitä ja kuljettajaa, eli ei täysin vertailukelpoinen lukema.Nämä asiat on hyvä tiedostaa ennen kuin keskustellaan suoritusarvoista. Suoritusarvoista, jotka ovat kaikki simuloituja eli pieni terve epäilys kannattaa pitää matkassa.Ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan 2,2 sekunnin jälkeen ja 200 kilometriä tunnissa vilahtaa mittariin 4,4 sekuntia lähdöstä. Kiihdytys 0-300 km/h tapahtuu valmistajan mukaan 7,4 sekunnissa ja 0-400 km/h 12,1 sekunnissa. Viimeistään väite auton teoreettisesti kyvystä suoritua kiihdytyksestä paikaltaan 500 kilometrin tuntinopeuteen 20,2 sekunnin sisällä kuulostaa täysin mielipuoliselta. Huippunopeus on kuulemma joka tapauksessa tuon viidensadan toisella puolen.Bugatti luettelee autolle myös kierrosaikoja, vaikka sillä ei ole ajettu metriäkään. Kierrosajat pohjautuvat nekin simulaatioihin, joten emme aio vaivata lukijoita kuvitteellisilla tuloksilla. Palaamme asiaan, kun auto on oikeasti kiertänyt radan ympäri.Kuulemma vain kahdeksassa kuukaudessa kehitetty Bolide ei omaa vielä hintalappua, sillä Bugatti ei ole päättänyt laittaako tämän tuotantoon. Jos auto on todella toteutettavissa, niin uskomme sille löytyvän ostajia eli Bugatti joutuisi todistamaan väitteensä. Tähtäimessä on takuulla SSC Tuatara.Kuvat ja lähde: Bugatti Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa