1.11.2020 Ajoneuvot Bugatti Bolide eli 1850 hevosvoimaa ja yli 500 km/h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugatti Bolide latoo pöytään 1850 hevosvoimaa ja 1240 kilogrammaa. Näillä luvuilla luvataan saavuttaa selvästi yli 500 kilometriä tunnissa. Bugatti Bolide on uskomattoman tehopainosuhteen 0,68 kg/hv omaava ratalelu. Teholukemaksi ilmoitetaan 1 825 hevosvoimaa ja tästä saadaan takaisinlaskentanakin omamassa 1 240 kilogrammaa. Huippunopeudeksi luvataan yli 500 kilometriä tunnissa.Bugatti Bolide liitää aivan omassa stratosfäärissä myös muotoilunsa osalta. Se näyttää laitteelta, jota voisi ihmetellä kokonaisen päivän löytäen aina uutta ajovalojen x-muotoa myöden. Onkin melkoinen muotoilusuoritus, että se onnistuu silti näyttämään jokseenkin yhtenäiseltä kokonaisuudelta.Myönnettäköön tosin, että julkaistut kuvat ovat tietokoneella tehtyjä eivätkä välttämättä tarjoa aivan täydellistä kuvaa autosta. Ehkä mitat kertovat enemmän. Korkeutta on alle 1 metri ja leveyttä lähes tarkalleen 2 metriä, joten tämä omaa melkoiset mittasuhteet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBugatti BolideRatakäyttöön suunniteltu Bugatti Bolide liikkuu yhä vain jatkokehitellyn 8,0-litraisen ahdetun W16-moottorin voimin. Sitä ovat edeltäneet Bugatti Chiron ja sen monet erikoismallit sitten vuoden 2016. Yksikään ei ole vielä ollut näin älytön, sillä Bugatti pyrkii kaikkien autonvalmistajien tapaan rikkomaan rajojaan jokaisen julkaisun yhteydessä.Tuo moottori tuottaa itse asiassa sinällään samat noin 1 600 hevosvoimaa, kuin olemme jo Centodiecissä ja Super Sport 300+ -malleissa nähneet. Tässä on kuitenkin pieni juju. Joku Bugattin insinööreistä on saanut pimeän ajatuksen ajaa tätä 110-oktaanisella kilpakäyttöön tarkoitetulla polttoaineella ja näin moottorista puristetaan sen levottomat luvut.Huipputeho 1 825 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7000 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö 1 850 newtonmetriä on tarjolla jo neulan näyttäessä 2000 kierrosta minuutissa. Todellisuudessa polttoaineen lisäksi myös neljä ahdinta on uusittu tuon teholukeman saavuttamiseksi.Pyhitetään myös pieni hetki tämän laitteen massan ihasteluun. Bugatti Veyron esiteltiin vuonna 2005 ja sen massa oli noin 1900 kilogrammaa. Ei ole ihan helppo tehtävä keventää 8,0-litraisella moottorilla varustettu superauto noista lähtökohdista lukemaan 1 240 kilogrammaa, mutta näin on kuitenkin tehty – tämä on tosin auton paino ilman nesteitä ja kuljettajaa, eli ei täysin vertailukelpoinen lukema.Nämä asiat on hyvä tiedostaa ennen kuin keskustellaan suoritusarvoista. Suoritusarvoista, jotka ovat kaikki simuloituja eli pieni terve epäilys kannattaa pitää matkassa.Ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan 2,2 sekunnin jälkeen ja 200 kilometriä tunnissa vilahtaa mittariin 4,4 sekuntia lähdöstä. Kiihdytys 0-300 km/h tapahtuu valmistajan mukaan 7,4 sekunnissa ja 0-400 km/h 12,1 sekunnissa. Viimeistään väite auton teoreettisesti kyvystä suoritua kiihdytyksestä paikaltaan 500 kilometrin tuntinopeuteen 20,2 sekunnin sisällä kuulostaa täysin mielipuoliselta. Huippunopeus on kuulemma joka tapauksessa tuon viidensadan toisella puolen.Bugatti luettelee autolle myös kierrosaikoja, vaikka sillä ei ole ajettu metriäkään. Kierrosajat pohjautuvat nekin simulaatioihin, joten emme aio vaivata lukijoita kuvitteellisilla tuloksilla. Palaamme asiaan, kun auto on oikeasti kiertänyt radan ympäri.Kuulemma vain kahdeksassa kuukaudessa kehitetty Bolide ei omaa vielä hintalappua, sillä Bugatti ei ole päättänyt laittaako tämän tuotantoon. Jos auto on todella toteutettavissa, niin uskomme sille löytyvän ostajia eli Bugatti joutuisi todistamaan väitteensä. Tähtäimessä on takuulla SSC Tuatara.Kuvat ja lähde: Bugatti Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää