1.11.2020

Bugatti Bolide eli 1850 hevosvoimaa ja yli 500 km/h

Bugatti Bolide

Bugatti Bolide latoo pöytään 1850 hevosvoimaa ja 1240 kilogrammaa. Näillä luvuilla luvataan saavuttaa selvästi yli 500 kilometriä tunnissa.

Bugatti Bolide on uskomattoman tehopainosuhteen 0,68 kg/hv omaava ratalelu. Teholukemaksi ilmoitetaan 1 825 hevosvoimaa ja tästä saadaan takaisinlaskentanakin omamassa 1 240 kilogrammaa. Huippunopeudeksi luvataan yli 500 kilometriä tunnissa.

Bugatti Bolide

Bugatti Bolide liitää aivan omassa stratosfäärissä myös muotoilunsa osalta. Se näyttää laitteelta, jota voisi ihmetellä kokonaisen päivän löytäen aina uutta ajovalojen x-muotoa myöden. Onkin melkoinen muotoilusuoritus, että se onnistuu silti näyttämään jokseenkin yhtenäiseltä kokonaisuudelta.

Myönnettäköön tosin, että julkaistut kuvat ovat tietokoneella tehtyjä eivätkä välttämättä tarjoa aivan täydellistä kuvaa autosta. Ehkä mitat kertovat enemmän. Korkeutta on alle 1 metri ja leveyttä lähes tarkalleen 2 metriä, joten tämä omaa melkoiset mittasuhteet. 

Bugatti Bolide

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bugatti Bolide

Ratakäyttöön suunniteltu Bugatti Bolide liikkuu yhä vain jatkokehitellyn 8,0-litraisen ahdetun W16-moottorin voimin. Sitä ovat edeltäneet Bugatti Chiron ja sen monet erikoismallit sitten vuoden 2016. Yksikään ei ole vielä ollut näin älytön, sillä Bugatti pyrkii kaikkien autonvalmistajien tapaan rikkomaan rajojaan jokaisen julkaisun yhteydessä.

Bugatti Bolide

Tuo moottori tuottaa itse asiassa sinällään samat noin 1 600 hevosvoimaa, kuin olemme jo Centodiecissä ja Super Sport 300+ -malleissa nähneet. Tässä on kuitenkin pieni juju. Joku Bugattin insinööreistä on saanut pimeän ajatuksen ajaa tätä 110-oktaanisella kilpakäyttöön tarkoitetulla polttoaineella ja näin moottorista puristetaan sen levottomat luvut.

Huipputeho 1 825 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7000 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö 1 850 newtonmetriä on tarjolla jo neulan näyttäessä 2000 kierrosta minuutissa. Todellisuudessa polttoaineen lisäksi myös neljä ahdinta on uusittu tuon teholukeman saavuttamiseksi.

Bugatti Bolide

Pyhitetään myös pieni hetki tämän laitteen massan ihasteluun. Bugatti Veyron esiteltiin vuonna 2005 ja sen massa oli noin 1900 kilogrammaa. Ei ole ihan helppo tehtävä keventää 8,0-litraisella moottorilla varustettu superauto noista lähtökohdista lukemaan  1 240 kilogrammaa, mutta näin on kuitenkin tehty – tämä on tosin auton paino ilman nesteitä ja kuljettajaa, eli ei täysin vertailukelpoinen lukema.

Nämä asiat on hyvä tiedostaa ennen kuin keskustellaan suoritusarvoista. Suoritusarvoista, jotka ovat kaikki simuloituja eli pieni terve epäilys kannattaa pitää matkassa.

Bugatti Bolide

Ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan 2,2 sekunnin jälkeen ja 200 kilometriä tunnissa vilahtaa mittariin 4,4 sekuntia lähdöstä. Kiihdytys 0-300 km/h tapahtuu valmistajan mukaan 7,4 sekunnissa ja 0-400 km/h 12,1 sekunnissa. 

Viimeistään väite auton teoreettisesti kyvystä suoritua kiihdytyksestä paikaltaan 500 kilometrin tuntinopeuteen 20,2 sekunnin sisällä kuulostaa täysin mielipuoliselta. Huippunopeus on kuulemma joka tapauksessa tuon viidensadan toisella puolen.

Bugatti Bolide

Bugatti luettelee autolle myös kierrosaikoja, vaikka sillä ei ole ajettu metriäkään. Kierrosajat pohjautuvat nekin simulaatioihin, joten emme aio vaivata lukijoita kuvitteellisilla tuloksilla. Palaamme asiaan, kun auto on oikeasti kiertänyt radan ympäri.

Kuulemma vain kahdeksassa kuukaudessa kehitetty Bolide ei omaa vielä hintalappua, sillä Bugatti ei ole päättänyt laittaako tämän tuotantoon. Jos auto on todella toteutettavissa, niin uskomme sille löytyvän ostajia eli Bugatti joutuisi todistamaan väitteensä. Tähtäimessä on takuulla SSC Tuatara.

Kuvat ja lähde: Bugatti

Luetuimmat