17.10.2024

BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover

Kuva BYD, Aake Kinnunen

BYD yrittää Sealion 7:llään viedä erityisesti Tesla Model Y:ltä asiakkaita. Euroopassa autoa lähdettiin markkinoimaan ainakin alkuun tehokkaana nelivetomallina.

Kiinalaisjätti BYD julkisti parhaillaan käynnissä olevassa Pariisin autonäyttelyssä Euroopan version Sealion 7 -uutuudestaan, joka on ollut olemassa pian vuoden verran kotimarkkinoillaan Kiinassa.

Sealion 7 istuu merileijonana kaikin puolin hyvin hylkeiden ja delfiinin sekaan osaksi BYD:in "Ocean-sarjaa." Sealion 7 on osa BYD:in uutuustulvaa, ja seuraavien 14 kuukauden aikana kiinalaisvalmistajan on määrä tuoda Eurooppaan jopa kuusi uutta mallia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suorituskykykeskeinen mutta tilava

BYD Sealion 7 tuodaan siis Eurooppaan eräänlaisena vastauksena asiakkaiden toiveisiin.

- Olemme havainneet vahvaa kysyntää tämäntyyppisille ajoneuvoille Euroopassa, joten meillä on ilo esitellä uusi Sealion 7 juuri täällä Pariisissa. Uskomme, että uutuusmallimme muotoilu, ominaisuudet, Blade-ajoakku sekä suorituskyky tulevat herättämään kiinnostusta eurooppalaisten asiakkaiden keskuudessa. Uusi Sealion 7 on esimerkki siitä, kuinka reagoimme asiakkaiden kysyntään ja pystymme tarjoamaan aina parhaan mahdollisen tuotevalikoiman kullekin markkina-alueelle. Tämä on avaintekijä, kun jatkamme tarjontamme laajentamista Euroopassa, BYD:n varatoimitusjohtaja Stella Li kertoo.

Sealion 7 on olemukseltaan varsin lähellä lähimpiä sukulaismallejaan, kuten Sealia ja Seal U:ta, crossoverina tietysti aivan erityisesti jälkimmäistä. Keskeisimpänä erottavana tekijänä Sealion 7 onkin asemoitu urheilullisemmaksi ja virtaviivaisemmaksi vaihtoehdoksi. Sealion 7 on esimerkiksi koriprofiililtaan Seal U:ta matalampi, ja sen perä on huomattavasti viistetympi.

Sealion 7 on 4,83 metrin kokonaispituudellaan myös Seal U:ta hiukkasen pidempi, ja sen 2,93 metrin akseliväliin ja täysin tasaisen lattian päälle mahtuvat kehuttavat tilat viidelle hengelle.

Niin ikään tavaratila on käyttökelpoisen kokoinen.

Tehokas nelivetoversio edellä

Sealion 7 rakentuu niin ikään muista vesipedoista tutulle E-Platform 3.0 -alustalle. BYD:in mukaan Sealion 7 tulee tarjolle (myös Euroopassa) useina eri versioina ja siis myös kaksivetoisena yksimoottorisena, mutta niiden asiakkaiden peräänkuuluttamaa tehokasta kaksimoottorista nelivetoversiota hehkutetaan muiden edellä.

Sealion 7 tulee saamaan Suomen-hinnat vasta lähempänä täkäläistä markkinalanseeraustaan ensi vuoden alkupuolella, ja siihen mennessä vahvistuvat myös Blade-akuston tarjoamat WLTP-lukemat sekä muut tiedot. On hyvin todennäköistä, että huippuversiossa on kyse Kiinan markkinoilla jo olemassaolevasta 390 kilowatin eli 530 hevosvoiman setistä.

Ainakin kerrotut suorituskykylukemat ovat samat, siis kiihtyvyys nollasta sataan 4,5 sekunnissa, 215 km/h huippunopeus sekä 230 kilowatin maksimaalinen pikalatausteho. Lisäksi ainakin lämpöpumpun kerrotaan olevan autossa vakiona.

Jos Sealion 7 on hyvin tyypillistä BYD:iä ulkomuodoltaan, on se sitä myös sisätilojensa laatuvaikutelmalta sekä esimerkiksi käyttöliittymältään. Sealion 7 tarjoaa tätä tyypillisyyttä keskimääräistä nuorekkaammassa paketissa.

Lähde: BYD

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat