11.6.2020 Ajoneuvot Citroënin toimitusjohtaja Cobée: Kaikki tavoittelevat pienempiä mallistoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiljattain Citroënin johtoon saapunut Vincent Cobée kritisoi katumaasturibuumin myötä liian suuriksi kasvavia mallistoja. Lisäksi ranskalaismerkin johtaja kommentoi tila-autoja, kaupunkiautoja ja rallista luopumista. Citroënin edelleen tuore toimitusjohtaja Vincent Cobée kommentoi autoteollisuuden ja Citroënin kuulumisia brittiläiselle Autocar-lehdelle. Ranskalaisjohtaja puhui markkinoista, mallistoista ja miksi rallin MM-sarjasta jättäytyminen oli oikea vaihtoehto merkin kannalta.– 2025/2026 mennessä sanoisin, että voimme myydä Euroopassa miljoona autoa vuodessa, jos kokonaismarkkinat pysyvät yli 16 miljoonan. Maailmanlaajuisesti tähtäämme 1,5 miljoonaan autoon, jolloin Eurooppa olisi kaksi-kolmasosaa. Tuohon mennessä saamme markkinoille kaiken sen, mitä olemme valmistelleet, jonka pitäisi antaa meille potentiaalia. Mutta on erittäin todennäköistä, että markkinatilanne järkkyy voimakkaasti [viimeaikaiset tapahtumat huomioiden], Cobée kommentoi.Ranskalaisjohtaja kommentoi, että kyytipalvelut ja yhteiskäyttöautot ovat tällä hetkellä alle prosentin Citroënin kokonaisuudesta. Cobée kuitenkin huomauttaa, että hän voi hyvin kuvitella, että terveys ja turvallisuus ajavat asiakkaita jälleen yksilöllisemmän liikkuvuuden pariin kaupungeissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutocar: Onko Citroënin mallisto oikean kokoinen?– Edelliset 15 vuotta ovat olleet monimutkaisia. Valmistajilla oli A, B ja C-segmentin pystyperät, C, D ja E-segmentin porrasperät ja lisäksi urheilullinen coupé. Sitten tulivat katumaasturit ja kaikki eurooppalaisvalmistajat joutuivat hallitsemaan kahta mallistoa katumaasturiversioineen.– Joillekin se tarkoitti 13 korimallia entisen kuuden sijaan. Kun tähän lisätään kasvavat voimalinjakustannukset, hiilidioksidirajojen hallitsemisen monimutkaisuus ja paine pysyä kannattavana tiiviissä kilpailussa, niin kaikki etsivät järkeistämistä.– Useimpien autovalmistajien pitäisi voida vakiintua viiden ja 10 mallin välille. Jos mallistossa on alle viisi autoa, valmistajalla alkaa olla vaikeaa malliston jatkuvuuden suhteen. Joudut olemaan toistuvasti hiljaa, etkä pysy ostajien mielessä. Jos mallistossa on yli kahdeksan mallia, alkaa olla vaikea hallita kehitystyötä, säädöksiä, esittelyjä ja julkistuksia.– Citroënille ideaalitilanne on, että meillä on kuusi tai seitsemän mallia maailmanlaajuisesti, joista useimmissa maissa tarjotaan viittä. Emme ole kaukana tästä tilanteesta.C1-kaupunkiauto JCC-erikoismallina.Kaupunkiautot ja tila-autot haasteena– C1 on erittäin kilpailukykyinen ja sopiva auto segmenttiinsä, mutta segmenttiin kohdistuu lukuisia haasteita: tietysti säädösten lisäksi vakiovarusteiden vaatimukset ja tiukemmat päästörajat, jotka kaikki nostavat kuluja. Tämä autoluokka on äärimmäisen hintaherkkä.– Emme ole vielä viimeistelleet kantaamme [C1:] tulevaisuudesta, mutta aivan varmasti [sähkömopoauto] Ami on osittainen vastaus samoihin tarpeisiin. Jos katsotaan sähköisiä kaupunkiautoja, montako matkustajaa autossa on? Kaksi. Keskimääräinen matka? Noin 24 kilometriä. Eikö Ami voi hoitaa tämän samalla hinnalla?Autocar: Tuleeko C4 Spacetourerille jatkoa?– Lyhyesti, on vaikeaa korvata tila-autoja sellaisena kuin ne nyt ovat. Jatkamme C4 Spacetourerin myymistä niin pitkään kuin voimme, eli niin pitkään kuin voimme tehdä sitä ja löydämme sille asiakkaita. Jatkamme nykyisen auton päivittämistä, mutta seuraavan polven suhteen, meidän pitää tietää mikä on seuraava suuri juttu katumaastureiden jälkeen.– Tästä syystä pidimme huolen, että C5 Aircrossissa on kolme erillistä takaistuinta, sillä se on yksi avain tila-autojen suosioon.Ja sitten se ralli– Ensiksi huomautan: Citroënilla on huikea lähihistoria moottoriurheilussa. Mestaruuksien määrä, kilpailuvoittojen määrä, uskottavuus, kokemus, osaaminen mitä tulee ralliin... Meidän kannattaa tunnustaa ja juhlia tätä saavutusta.– Päätös tehtiin 2019 loppupuolella poistua WRC:stä syistä, joita en tiedä yksityiskohtaisesti. Ymmärrän ja kunnioitan päätöstä. Lajin suunta ei todennäköisesti ollut sopiva siihen, mitä Citroën halusi siellä tehdä. Meneillään oli kasvava epäsuhta WRC:n ja fanien sekä sen välillä, millaista tuotetta brändi halusi esitellä Se on järkevä, vaikka kova päätös. Se, nähdäänkö joidenkin vuosien päästä uusi päätös, ehkäpä, emme koskaan sano ei, mutta tällä hetkellä tämä on näin ja olen ok sen kanssa, Cobée linjasi.Lähde: Autocar Kuvat: CitroënMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Haastattelussa Citroënin uusi toimitusjohtaja: "Citroën on kokeileva brändi" Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden Citroën Ami 1961 – alkuperäinen ystävä oli vähän erilainen Avaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Citroën vakuuttaa: C5 saa kuin saakin seuraajan – "se on upea" Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja