20.3.2020

Haastattelussa Citroënin uusi toimitusjohtaja: ”Citroën on kokeileva brändi”

Citroën on kokeileva brändi Vincent Cobée

Tammikuun puolivälissä Citroënin ykkösenä aloitti Vincent Cobée. Citroën Amin esittelytilaisuudessa jututimme samalla myös Apulanta-rokkari Sipe Santapukkia.

Sähkömopoauto Citroën Amin esittely oli merkin uuden toimitusjohtajan ensimmäinen mahdollisuus esitellä tulevia näkymiä. Ranskalainen Vincent Cobée on ennen PSA-ryhmää tehnyt pitkän uran Nissanilla ja Mitsubishillä. Rakkaus oudoimpaan ranskalaismerkkiin ei ole kuitenkaan milloinkaan sammunut, sillä omasta autotallista on löytynyt Citroën jo vuosikymmenten ajan. Cobée aloitti tehtävässään tammikuun puolivälissä, pitkän linjan Citroën-pomo Linda Jacksonin siirryttyä brändien eriyttämistä tutkivaan työryhmään PSA-ryhmän sisällä.

Citroën on kokeileva brändi

K: Citroën Ami on melkoisen erilainen lähestyminen kaupunkien liikkumisongelmaan. Muitakin kaksipaikkaisia sähköajoneuvoja on ollut, miksi Citroënilla on mielestään oikeat vastaukset?
VC: Kun aloitat tällaisen kehitystyön tyhjästä, kysyt paljon kysymyksiä. Tämä pätee, vaikka kulkumuoto olisi mikä hyvänsä. Mikä on tarve, mitkä ovat ydinasioita ja onko ajoitus oikea. Meidän käsityksemme on, että tarvitaan yksilöllistä ja (paikallis)päästötöntä liikkumista kaupunkialueilla. Uskomme, että mukavuus ja suoja ovat tärkeitä odotuksia tällaiselta ajoneuvolta. Uskomme myös, että ajoitus on oikea, sillä seuraavan aallon vihreät keskustelut ovat alkamassa Euroopassa, ja puhe on polttomoottoreiden päästöistä ja päästörajoista.

Ajoitukseen liittyvät myös taloudelliset rajoitukset, ei tarvitse kuin katsoa kadulle Pariisissa ja Ranskassa (viitaten autokannan ikään). Tähän liittyvät myös uudet omistus- ja hankintamallit. Jos pistät nämä kaikki ainekset tehosekoittimeen, ei ole ollenkaan huono idea saada katettu täyssähköinen kaksipaikkainen ajoneuvo, joka on saatavissa helposti. Se on saatavissa sähköskootterin kokoisella käsirahalla ja kännykkäliittymän hintaisella kuukausierällä. Se on hankittavissa netistä tai kulutuselektroniikkaliikkeistä ja sitä voivat ajaa lähes kaikki.

Näistä syistä uskon, että meillä on uskottava vastaus. Se, onko vastaus menestyksekäs on jotain, minkä te voitte kertoa minulle puolen vuoden päästä. Mutta sitä on innovaatio, ja siksi me kaikki rakastamme Citroënia. Monet kokeiluistamme ovat olleet varsin menestyksekkäitä.

Citroën Ami

K: Montako Amia voidaan tuottaa vuodessa ja tuleeko niitä myös muille merkeille?
VC: 10-20 000 autoa vuodessa, ehkä enemmänkin. Hyvä uutinen on, että kun kyse on tällaisesta kevyestä ajoneuvosta, niin koko tuotanto hankintaketjuineen on kevyttä teollisuutta, joten joustaminen on mahdollista.

Olen kuitenkin useimpia teitä vanhempi ja olen oppinut kuljetusalasta, että koskaan ei saa sanoa ei koskaan. Se, mitä tänään näette on hyvin tyypillistä Citroënia, joka pohtii autoalanulkopuolista yhteiskunnallista ongelmaa ja miettii, miten se voitaisiin ratkaista. PSA-ryhmässä vain Citroën pystyy tähän ja vain Citroënilla on tämä (Ami). Koskaan ei saa sanoa ei. Autonvalmistajana toimintaympäristömme on vähintäänkin kaoottinen, kun kaupungit ja valtiot reagoivat ympäristöasioihin, on käynnissä yhteiskunnallinen muutos sekä jatkuvaksi muodostuneet kriisit. Lisäksi olemme keskellä fuusiota (Fiat Chrysler Automobilesin kanssa).

Ami on kuitenkin Citroënin tuote täällä ja tänään.

Citroënin iso sedan

K: Citroën on muokattu uuteen uskoon viidessä vuodessa. Tuotevalikoimaa on virtaviivaistettu, muotokieli on uusittu ja niin edelleen. Mitä jatkossa, miten aiotte erottautua? Nähdäänkö merkiltä enemmän Amin kaltaisia särmikkäitä tuotteita?
VC: Olen ollut PSA:lla ja Citroënilla nyt jotain viisi kuukautta, ja Citroënin toimitusjohtajana kuusi-seitsemän viikkoa. Olen kuitenkin omistanut Citroënin 25-30 vuotta. Se on brändinä jotain fantastista. Citroënilla on uskomattomia huippuja ja yksinäisä alhoja. Jokaisella innovaattorilla on niitä. Paras tapa olla epäonnistumatta on se, että ei kokeile mitään. Citroën on kokeileva brändi, joka voi kohdata jänniä haasteita ja esteitä.

Minulle on kiinnostavaa, että Citroënilla on ollut vaikeampaa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa, ja nyt on tehty mielenkiintoista työtä brändin uudelleenasemoinnissa muotoilullisesti,viestinällisesti, tuotteissa ja niin edelleen. Seuraavaksi luvassa on Citroënia isolla C:llä.

Lempitapani, jolla merkkiä on luonnehdittu on “Be diffrent, feel good” (Ole erilainen, tunne olosi hyväksi). Vastaamme sillä ajatuksella uusiin tai olemassa oleviin ongelmiin uusilla tavoilla. Ami on erilainen vastaus uuteen ongelmaan. Loppuvuodesta nähtävä (C-segmentin) C-Hatch on uudenlainen vastaus perinteisiin odotuksiin. Siinä on uusia kulmia sähköistämisen ja mukavuuden ja muotoilun ongelmiin.

Pidän erityisesti ajatuksesta, että istumisesta siirrytään ensin seisomiseen ja sitten lopulta juoksemiseen. Nyt olemme jossain kävelemisen ensihetkien välissä, siirtymässä ripeämpään kävelyyn. Lähivuosina vastaamme laajasti erilaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin aina kaupunkien päästöttömästä liikkumisesta perheen ainoaan pitkien matkojen autoon, mutta aina eri tavalla ja eri kulmalla.

Citroën C5 Aircross Hybrid

K: Milloin nähdään viimeinen uusi Citroën pelkällä polttomoottorilla?
VC: Se taitaa olla mennyttä aikaa. 2025 mennessä tuomme sähköistetyn version jokaisesta mallistamme. Yksistään tänä vuonna tulee kuusi sähköistettyä mallia.

K: Miten Citroën ja kiristyvät päästörajat 2020?
VC: Tämä on periaatteessa PSA-ryhmän kysymys. Toimitusjohtajamme Carlos Tavares kertoi vuosituloksen yhteydessä, että selvitämme näillä näkymin 2020 päästörajat ja olemme jopa edellä tavoitteistamme tammikuussa ja varmaan helmikuussakin. Citroën on oma, selkeä ja eriytetty brändinsä, joka on osa suurta PSA-ryhmää, joka puolestaan on tehnyt hyviä päätöksiä pohjarakenteiden, lataushybridien, sähköautojen ja yhteiskäyttöautojen suhteen. Meillä on käytössämme laaja valikoima ratkaisuja, joista voimme poimia merkille parhaat ja pysyä kilpailukykyisenä.

K: Auttaako Ami päästörajoissa?
VC: Ei.
Toimittaja: Koska Ami ei ole henkilöauto.
VC: Euroopan unionin hiilidioksidirajat eivät kata Amin kaltaisia ajoneuvoja, eli teimme tämän yhteiskunnallisista syistä, emmekä hiilidioksidisyistä.

Citroën C5 Aircross Hybrid

K: Millä tavalla haluatte erottautua sähköistyvässä maailmassa, mikä on strategianne? Hinta?
VC: Pari-kolmekin asiaa. Autoalalla yleisesti pitää olla kilpailukykyinen ominaisuuksissa, hinnassa, mitoissa ja sähkön tapauksessa toimintamatkassa. Citroënilla on lisäksi ihmismielinen ulottuvuus, eli tähtäämme kaikille sopivaan ratkaisuun.

Täyssähköautot ovat tänään useimpien ulottumattomissa, paitsi ehkä Norjassa, jossa valtio tukee hankintoja merkittävästi. Euroopassa tyypillinen uusi henkilöauto on noin 25 000 euron hintainen. Sähköautojen perushinta on noin 35 000 euroa. Se jättää 10 000 euron kuilun.

PSA haluaa tuoda sähkön tasaveroiseksi vaihtoehdoksi. Osittain hintakehitys johtuu päästörajoista, jotka hilaavat polttomoottorien hintaa ylöspäin, osittain taas sähköautojen tuotantoteknisestä halventumisesta. Citroën haluaa tuoda tämän kaikkien tarjolle. Se tarkoittaa modernia ja innovatiivista kaikille.

Citroën Ami

K: Amissa on 5,5 kilowattitunnin akku. Onko se tuotantoteknisistä syistä? Euroopassa ei ole akkutehtaita, onko se este suurempiakkuisten sähköautojen kanssa?
VC: Kun kehität tuotteen, sinulla on selkeät tavoitteet. Amin tavoitteena on tarjota yksilöllistä sähköistä liikkuvuutta kaupungeissa kaikille. Kaikki tarkoittaa, että se käsittää hinnan, toimintamatkan ja niin edelleen. Ami on suunniteltu näiden kaikkien vaatimusten tyydyttämiseksi.

Voisimme tehdä suuremman akun, tottakai, mutta se ei ole mitä tavoiteltiin. Silloin hinta ei olisi enää kaikkien ulottuvissa. Fnac Dartyn kanssa meillä on tarjolla houkutteleva kokonaisuus moniin käyttötarkoituksiin, joka toimii varmasti Pariisin lisäksi myös muissa kaupungeissa ja esimerkiksi lomakeskuksissa, emmekä varmasti voi edes tietää, mitä kaikkea ihmiset keksivät.

Huomenna, jos löytyy uusia tarpeita, voimme pohtia lisäpaikkoja tai isompaa akkua, mutta se on silloin tavoitteena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sipe Santapukki kaipaa lämpimiä käsiä

Apulannasta tuttu Sipe Santapukki on innostunut "positiivisen asenteen" Citroënin lisäksi ajan trendin mukaisesti sähköstä. Ensimmäisenä sähköistetyistä autoista puhuttaessa tuleekin heti vinkki, että Hennalan kasarmialueella Lahdessa sijaitsevassa Apulandia-museossa on ilmainen latauspiste.

Esittelytilaisuuden päätähdelle, Citroën Amille, Santapukki keksii heti muutamiakin käyttökohteita.
– Tällänenhän toimis hyvin esimerkiks taloyhtiön yhteiskäyttöautona, eikä olis edes paha investointi taloyhtiötasolla.

Luonnollisesti PSA:n kasvava hybridi- ja sähköautovalikoima kiinnostavat, mutta yksi huomio on jäänyt kismittämään.
– Miksei hybridiin saa ratinlämmitintä, aamuisin on kylmä, rokkari naurahtaa.
Maahantuoja vakuuttelee, että varusteongelma on huomioitu.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Citroën ja Aake Kinnunen

Luetuimmat