20.3.2020 Ajoneuvot Haastattelussa Citroënin uusi toimitusjohtaja: ”Citroën on kokeileva brändi” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tammikuun puolivälissä Citroënin ykkösenä aloitti Vincent Cobée. Citroën Amin esittelytilaisuudessa jututimme samalla myös Apulanta-rokkari Sipe Santapukkia. Sähkömopoauto Citroën Amin esittely oli merkin uuden toimitusjohtajan ensimmäinen mahdollisuus esitellä tulevia näkymiä. Ranskalainen Vincent Cobée on ennen PSA-ryhmää tehnyt pitkän uran Nissanilla ja Mitsubishillä. Rakkaus oudoimpaan ranskalaismerkkiin ei ole kuitenkaan milloinkaan sammunut, sillä omasta autotallista on löytynyt Citroën jo vuosikymmenten ajan. Cobée aloitti tehtävässään tammikuun puolivälissä, pitkän linjan Citroën-pomo Linda Jacksonin siirryttyä brändien eriyttämistä tutkivaan työryhmään PSA-ryhmän sisällä. K: Citroën Ami on melkoisen erilainen lähestyminen kaupunkien liikkumisongelmaan. Muitakin kaksipaikkaisia sähköajoneuvoja on ollut, miksi Citroënilla on mielestään oikeat vastaukset? VC: Kun aloitat tällaisen kehitystyön tyhjästä, kysyt paljon kysymyksiä. Tämä pätee, vaikka kulkumuoto olisi mikä hyvänsä. Mikä on tarve, mitkä ovat ydinasioita ja onko ajoitus oikea. Meidän käsityksemme on, että tarvitaan yksilöllistä ja (paikallis)päästötöntä liikkumista kaupunkialueilla. Uskomme, että mukavuus ja suoja ovat tärkeitä odotuksia tällaiselta ajoneuvolta. Uskomme myös, että ajoitus on oikea, sillä seuraavan aallon vihreät keskustelut ovat alkamassa Euroopassa, ja puhe on polttomoottoreiden päästöistä ja päästörajoista. Ajoitukseen liittyvät myös taloudelliset rajoitukset, ei tarvitse kuin katsoa kadulle Pariisissa ja Ranskassa (viitaten autokannan ikään). Tähän liittyvät myös uudet omistus- ja hankintamallit. Jos pistät nämä kaikki ainekset tehosekoittimeen, ei ole ollenkaan huono idea saada katettu täyssähköinen kaksipaikkainen ajoneuvo, joka on saatavissa helposti. Se on saatavissa sähköskootterin kokoisella käsirahalla ja kännykkäliittymän hintaisella kuukausierällä. Se on hankittavissa netistä tai kulutuselektroniikkaliikkeistä ja sitä voivat ajaa lähes kaikki. Näistä syistä uskon, että meillä on uskottava vastaus. Se, onko vastaus menestyksekäs on jotain, minkä te voitte kertoa minulle puolen vuoden päästä. Mutta sitä on innovaatio, ja siksi me kaikki rakastamme Citroënia. Monet kokeiluistamme ovat olleet varsin menestyksekkäitä. K: Montako Amia voidaan tuottaa vuodessa ja tuleeko niitä myös muille merkeille? VC: 10-20 000 autoa vuodessa, ehkä enemmänkin. Hyvä uutinen on, että kun kyse on tällaisesta kevyestä ajoneuvosta, niin koko tuotanto hankintaketjuineen on kevyttä teollisuutta, joten joustaminen on mahdollista. Olen kuitenkin useimpia teitä vanhempi ja olen oppinut kuljetusalasta, että koskaan ei saa sanoa ei koskaan. Se, mitä tänään näette on hyvin tyypillistä Citroënia, joka pohtii autoalanulkopuolista yhteiskunnallista ongelmaa ja miettii, miten se voitaisiin ratkaista. PSA-ryhmässä vain Citroën pystyy tähän ja vain Citroënilla on tämä (Ami). Koskaan ei saa sanoa ei. Autonvalmistajana toimintaympäristömme on vähintäänkin kaoottinen, kun kaupungit ja valtiot reagoivat ympäristöasioihin, on käynnissä yhteiskunnallinen muutos sekä jatkuvaksi muodostuneet kriisit. Lisäksi olemme keskellä fuusiota (Fiat Chrysler Automobilesin kanssa). Ami on kuitenkin Citroënin tuote täällä ja tänään. K: Citroën on muokattu uuteen uskoon viidessä vuodessa. Tuotevalikoimaa on virtaviivaistettu, muotokieli on uusittu ja niin edelleen. Mitä jatkossa, miten aiotte erottautua? Nähdäänkö merkiltä enemmän Amin kaltaisia särmikkäitä tuotteita? VC: Olen ollut PSA:lla ja Citroënilla nyt jotain viisi kuukautta, ja Citroënin toimitusjohtajana kuusi-seitsemän viikkoa. Olen kuitenkin omistanut Citroënin 25-30 vuotta. Se on brändinä jotain fantastista. Citroënilla on uskomattomia huippuja ja yksinäisä alhoja. Jokaisella innovaattorilla on niitä. Paras tapa olla epäonnistumatta on se, että ei kokeile mitään. Citroën on kokeileva brändi, joka voi kohdata jänniä haasteita ja esteitä. Minulle on kiinnostavaa, että Citroënilla on ollut vaikeampaa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa, ja nyt on tehty mielenkiintoista työtä brändin uudelleenasemoinnissa muotoilullisesti,viestinällisesti, tuotteissa ja niin edelleen. Seuraavaksi luvassa on Citroënia isolla C:llä. Lempitapani, jolla merkkiä on luonnehdittu on “Be diffrent, feel good” (Ole erilainen, tunne olosi hyväksi). Vastaamme sillä ajatuksella uusiin tai olemassa oleviin ongelmiin uusilla tavoilla. Ami on erilainen vastaus uuteen ongelmaan. Loppuvuodesta nähtävä (C-segmentin) C-Hatch on uudenlainen vastaus perinteisiin odotuksiin. Siinä on uusia kulmia sähköistämisen ja mukavuuden ja muotoilun ongelmiin. Pidän erityisesti ajatuksesta, että istumisesta siirrytään ensin seisomiseen ja sitten lopulta juoksemiseen. Nyt olemme jossain kävelemisen ensihetkien välissä, siirtymässä ripeämpään kävelyyn. Lähivuosina vastaamme laajasti erilaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin aina kaupunkien päästöttömästä liikkumisesta perheen ainoaan pitkien matkojen autoon, mutta aina eri tavalla ja eri kulmalla. K: Milloin nähdään viimeinen uusi Citroën pelkällä polttomoottorilla? VC: Se taitaa olla mennyttä aikaa. 2025 mennessä tuomme sähköistetyn version jokaisesta mallistamme. Yksistään tänä vuonna tulee kuusi sähköistettyä mallia. K: Miten Citroën ja kiristyvät päästörajat 2020? VC: Tämä on periaatteessa PSA-ryhmän kysymys. Toimitusjohtajamme Carlos Tavares kertoi vuosituloksen yhteydessä, että selvitämme näillä näkymin 2020 päästörajat ja olemme jopa edellä tavoitteistamme tammikuussa ja varmaan helmikuussakin. Citroën on oma, selkeä ja eriytetty brändinsä, joka on osa suurta PSA-ryhmää, joka puolestaan on tehnyt hyviä päätöksiä pohjarakenteiden, lataushybridien, sähköautojen ja yhteiskäyttöautojen suhteen. Meillä on käytössämme laaja valikoima ratkaisuja, joista voimme poimia merkille parhaat ja pysyä kilpailukykyisenä. K: Auttaako Ami päästörajoissa? VC: Ei. Toimittaja: Koska Ami ei ole henkilöauto. VC: Euroopan unionin hiilidioksidirajat eivät kata Amin kaltaisia ajoneuvoja, eli teimme tämän yhteiskunnallisista syistä, emmekä hiilidioksidisyistä. K: Millä tavalla haluatte erottautua sähköistyvässä maailmassa, mikä on strategianne? Hinta? VC: Pari-kolmekin asiaa. Autoalalla yleisesti pitää olla kilpailukykyinen ominaisuuksissa, hinnassa, mitoissa ja sähkön tapauksessa toimintamatkassa. Citroënilla on lisäksi ihmismielinen ulottuvuus, eli tähtäämme kaikille sopivaan ratkaisuun. Täyssähköautot ovat tänään useimpien ulottumattomissa, paitsi ehkä Norjassa, jossa valtio tukee hankintoja merkittävästi. Euroopassa tyypillinen uusi henkilöauto on noin 25 000 euron hintainen. Sähköautojen perushinta on noin 35 000 euroa. Se jättää 10 000 euron kuilun. PSA haluaa tuoda sähkön tasaveroiseksi vaihtoehdoksi. Osittain hintakehitys johtuu päästörajoista, jotka hilaavat polttomoottorien hintaa ylöspäin, osittain taas sähköautojen tuotantoteknisestä halventumisesta. Citroën haluaa tuoda tämän kaikkien tarjolle. Se tarkoittaa modernia ja innovatiivista kaikille. K: Amissa on 5,5 kilowattitunnin akku. Onko se tuotantoteknisistä syistä? Euroopassa ei ole akkutehtaita, onko se este suurempiakkuisten sähköautojen kanssa? VC: Kun kehität tuotteen, sinulla on selkeät tavoitteet. Amin tavoitteena on tarjota yksilöllistä sähköistä liikkuvuutta kaupungeissa kaikille. Kaikki tarkoittaa, että se käsittää hinnan, toimintamatkan ja niin edelleen. Ami on suunniteltu näiden kaikkien vaatimusten tyydyttämiseksi. Voisimme tehdä suuremman akun, tottakai, mutta se ei ole mitä tavoiteltiin. Silloin hinta ei olisi enää kaikkien ulottuvissa. Fnac Dartyn kanssa meillä on tarjolla houkutteleva kokonaisuus moniin käyttötarkoituksiin, joka toimii varmasti Pariisin lisäksi myös muissa kaupungeissa ja esimerkiksi lomakeskuksissa, emmekä varmasti voi edes tietää, mitä kaikkea ihmiset keksivät. Huomenna, jos löytyy uusia tarpeita, voimme pohtia lisäpaikkoja tai isompaa akkua, mutta se on silloin tavoitteena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sipe Santapukki kaipaa lämpimiä käsiä Apulannasta tuttu Sipe Santapukki on innostunut "positiivisen asenteen" Citroënin lisäksi ajan trendin mukaisesti sähköstä. Ensimmäisenä sähköistetyistä autoista puhuttaessa tuleekin heti vinkki, että Hennalan kasarmialueella Lahdessa sijaitsevassa Apulandia-museossa on ilmainen latauspiste. Esittelytilaisuuden päätähdelle, Citroën Amille, Santapukki keksii heti muutamiakin käyttökohteita. – Tällänenhän toimis hyvin esimerkiks taloyhtiön yhteiskäyttöautona, eikä olis edes paha investointi taloyhtiötasolla. Luonnollisesti PSA:n kasvava hybridi- ja sähköautovalikoima kiinnostavat, mutta yksi huomio on jäänyt kismittämään. – Miksei hybridiin saa ratinlämmitintä, aamuisin on kylmä, rokkari naurahtaa. Maahantuoja vakuuttelee, että varusteongelma on huomioitu. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Citroën ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku