20.3.2020 Ajoneuvot Haastattelussa Citroënin uusi toimitusjohtaja: ”Citroën on kokeileva brändi” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tammikuun puolivälissä Citroënin ykkösenä aloitti Vincent Cobée. Citroën Amin esittelytilaisuudessa jututimme samalla myös Apulanta-rokkari Sipe Santapukkia. Sähkömopoauto Citroën Amin esittely oli merkin uuden toimitusjohtajan ensimmäinen mahdollisuus esitellä tulevia näkymiä. Ranskalainen Vincent Cobée on ennen PSA-ryhmää tehnyt pitkän uran Nissanilla ja Mitsubishillä. Rakkaus oudoimpaan ranskalaismerkkiin ei ole kuitenkaan milloinkaan sammunut, sillä omasta autotallista on löytynyt Citroën jo vuosikymmenten ajan. Cobée aloitti tehtävässään tammikuun puolivälissä, pitkän linjan Citroën-pomo Linda Jacksonin siirryttyä brändien eriyttämistä tutkivaan työryhmään PSA-ryhmän sisällä.K: Citroën Ami on melkoisen erilainen lähestyminen kaupunkien liikkumisongelmaan. Muitakin kaksipaikkaisia sähköajoneuvoja on ollut, miksi Citroënilla on mielestään oikeat vastaukset? VC: Kun aloitat tällaisen kehitystyön tyhjästä, kysyt paljon kysymyksiä. Tämä pätee, vaikka kulkumuoto olisi mikä hyvänsä. Mikä on tarve, mitkä ovat ydinasioita ja onko ajoitus oikea. Meidän käsityksemme on, että tarvitaan yksilöllistä ja (paikallis)päästötöntä liikkumista kaupunkialueilla. Uskomme, että mukavuus ja suoja ovat tärkeitä odotuksia tällaiselta ajoneuvolta. Uskomme myös, että ajoitus on oikea, sillä seuraavan aallon vihreät keskustelut ovat alkamassa Euroopassa, ja puhe on polttomoottoreiden päästöistä ja päästörajoista.Ajoitukseen liittyvät myös taloudelliset rajoitukset, ei tarvitse kuin katsoa kadulle Pariisissa ja Ranskassa (viitaten autokannan ikään). Tähän liittyvät myös uudet omistus- ja hankintamallit. Jos pistät nämä kaikki ainekset tehosekoittimeen, ei ole ollenkaan huono idea saada katettu täyssähköinen kaksipaikkainen ajoneuvo, joka on saatavissa helposti. Se on saatavissa sähköskootterin kokoisella käsirahalla ja kännykkäliittymän hintaisella kuukausierällä. Se on hankittavissa netistä tai kulutuselektroniikkaliikkeistä ja sitä voivat ajaa lähes kaikki.Näistä syistä uskon, että meillä on uskottava vastaus. Se, onko vastaus menestyksekäs on jotain, minkä te voitte kertoa minulle puolen vuoden päästä. Mutta sitä on innovaatio, ja siksi me kaikki rakastamme Citroënia. Monet kokeiluistamme ovat olleet varsin menestyksekkäitä.K: Montako Amia voidaan tuottaa vuodessa ja tuleeko niitä myös muille merkeille? VC: 10-20 000 autoa vuodessa, ehkä enemmänkin. Hyvä uutinen on, että kun kyse on tällaisesta kevyestä ajoneuvosta, niin koko tuotanto hankintaketjuineen on kevyttä teollisuutta, joten joustaminen on mahdollista.Olen kuitenkin useimpia teitä vanhempi ja olen oppinut kuljetusalasta, että koskaan ei saa sanoa ei koskaan. Se, mitä tänään näette on hyvin tyypillistä Citroënia, joka pohtii autoalanulkopuolista yhteiskunnallista ongelmaa ja miettii, miten se voitaisiin ratkaista. PSA-ryhmässä vain Citroën pystyy tähän ja vain Citroënilla on tämä (Ami). Koskaan ei saa sanoa ei. Autonvalmistajana toimintaympäristömme on vähintäänkin kaoottinen, kun kaupungit ja valtiot reagoivat ympäristöasioihin, on käynnissä yhteiskunnallinen muutos sekä jatkuvaksi muodostuneet kriisit. Lisäksi olemme keskellä fuusiota (Fiat Chrysler Automobilesin kanssa).Ami on kuitenkin Citroënin tuote täällä ja tänään.K: Citroën on muokattu uuteen uskoon viidessä vuodessa. Tuotevalikoimaa on virtaviivaistettu, muotokieli on uusittu ja niin edelleen. Mitä jatkossa, miten aiotte erottautua? Nähdäänkö merkiltä enemmän Amin kaltaisia särmikkäitä tuotteita? VC: Olen ollut PSA:lla ja Citroënilla nyt jotain viisi kuukautta, ja Citroënin toimitusjohtajana kuusi-seitsemän viikkoa. Olen kuitenkin omistanut Citroënin 25-30 vuotta. Se on brändinä jotain fantastista. Citroënilla on uskomattomia huippuja ja yksinäisä alhoja. Jokaisella innovaattorilla on niitä. Paras tapa olla epäonnistumatta on se, että ei kokeile mitään. Citroën on kokeileva brändi, joka voi kohdata jänniä haasteita ja esteitä.Minulle on kiinnostavaa, että Citroënilla on ollut vaikeampaa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa, ja nyt on tehty mielenkiintoista työtä brändin uudelleenasemoinnissa muotoilullisesti,viestinällisesti, tuotteissa ja niin edelleen. Seuraavaksi luvassa on Citroënia isolla C:llä.Lempitapani, jolla merkkiä on luonnehdittu on “Be diffrent, feel good” (Ole erilainen, tunne olosi hyväksi). Vastaamme sillä ajatuksella uusiin tai olemassa oleviin ongelmiin uusilla tavoilla. Ami on erilainen vastaus uuteen ongelmaan. Loppuvuodesta nähtävä (C-segmentin) C-Hatch on uudenlainen vastaus perinteisiin odotuksiin. Siinä on uusia kulmia sähköistämisen ja mukavuuden ja muotoilun ongelmiin.Pidän erityisesti ajatuksesta, että istumisesta siirrytään ensin seisomiseen ja sitten lopulta juoksemiseen. Nyt olemme jossain kävelemisen ensihetkien välissä, siirtymässä ripeämpään kävelyyn. Lähivuosina vastaamme laajasti erilaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin aina kaupunkien päästöttömästä liikkumisesta perheen ainoaan pitkien matkojen autoon, mutta aina eri tavalla ja eri kulmalla.K: Milloin nähdään viimeinen uusi Citroën pelkällä polttomoottorilla? VC: Se taitaa olla mennyttä aikaa. 2025 mennessä tuomme sähköistetyn version jokaisesta mallistamme. Yksistään tänä vuonna tulee kuusi sähköistettyä mallia.K: Miten Citroën ja kiristyvät päästörajat 2020? VC: Tämä on periaatteessa PSA-ryhmän kysymys. Toimitusjohtajamme Carlos Tavares kertoi vuosituloksen yhteydessä, että selvitämme näillä näkymin 2020 päästörajat ja olemme jopa edellä tavoitteistamme tammikuussa ja varmaan helmikuussakin. Citroën on oma, selkeä ja eriytetty brändinsä, joka on osa suurta PSA-ryhmää, joka puolestaan on tehnyt hyviä päätöksiä pohjarakenteiden, lataushybridien, sähköautojen ja yhteiskäyttöautojen suhteen. Meillä on käytössämme laaja valikoima ratkaisuja, joista voimme poimia merkille parhaat ja pysyä kilpailukykyisenä.K: Auttaako Ami päästörajoissa? VC: Ei. Toimittaja: Koska Ami ei ole henkilöauto. VC: Euroopan unionin hiilidioksidirajat eivät kata Amin kaltaisia ajoneuvoja, eli teimme tämän yhteiskunnallisista syistä, emmekä hiilidioksidisyistä.K: Millä tavalla haluatte erottautua sähköistyvässä maailmassa, mikä on strategianne? Hinta? VC: Pari-kolmekin asiaa. Autoalalla yleisesti pitää olla kilpailukykyinen ominaisuuksissa, hinnassa, mitoissa ja sähkön tapauksessa toimintamatkassa. Citroënilla on lisäksi ihmismielinen ulottuvuus, eli tähtäämme kaikille sopivaan ratkaisuun.Täyssähköautot ovat tänään useimpien ulottumattomissa, paitsi ehkä Norjassa, jossa valtio tukee hankintoja merkittävästi. Euroopassa tyypillinen uusi henkilöauto on noin 25 000 euron hintainen. Sähköautojen perushinta on noin 35 000 euroa. Se jättää 10 000 euron kuilun.PSA haluaa tuoda sähkön tasaveroiseksi vaihtoehdoksi. Osittain hintakehitys johtuu päästörajoista, jotka hilaavat polttomoottorien hintaa ylöspäin, osittain taas sähköautojen tuotantoteknisestä halventumisesta. Citroën haluaa tuoda tämän kaikkien tarjolle. Se tarkoittaa modernia ja innovatiivista kaikille.K: Amissa on 5,5 kilowattitunnin akku. Onko se tuotantoteknisistä syistä? Euroopassa ei ole akkutehtaita, onko se este suurempiakkuisten sähköautojen kanssa? VC: Kun kehität tuotteen, sinulla on selkeät tavoitteet. Amin tavoitteena on tarjota yksilöllistä sähköistä liikkuvuutta kaupungeissa kaikille. Kaikki tarkoittaa, että se käsittää hinnan, toimintamatkan ja niin edelleen. Ami on suunniteltu näiden kaikkien vaatimusten tyydyttämiseksi.Voisimme tehdä suuremman akun, tottakai, mutta se ei ole mitä tavoiteltiin. Silloin hinta ei olisi enää kaikkien ulottuvissa. Fnac Dartyn kanssa meillä on tarjolla houkutteleva kokonaisuus moniin käyttötarkoituksiin, joka toimii varmasti Pariisin lisäksi myös muissa kaupungeissa ja esimerkiksi lomakeskuksissa, emmekä varmasti voi edes tietää, mitä kaikkea ihmiset keksivät.Huomenna, jos löytyy uusia tarpeita, voimme pohtia lisäpaikkoja tai isompaa akkua, mutta se on silloin tavoitteena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sipe Santapukki kaipaa lämpimiä käsiä Apulannasta tuttu Sipe Santapukki on innostunut "positiivisen asenteen" Citroënin lisäksi ajan trendin mukaisesti sähköstä. Ensimmäisenä sähköistetyistä autoista puhuttaessa tuleekin heti vinkki, että Hennalan kasarmialueella Lahdessa sijaitsevassa Apulandia-museossa on ilmainen latauspiste. Esittelytilaisuuden päätähdelle, Citroën Amille, Santapukki keksii heti muutamiakin käyttökohteita. – Tällänenhän toimis hyvin esimerkiks taloyhtiön yhteiskäyttöautona, eikä olis edes paha investointi taloyhtiötasolla. Luonnollisesti PSA:n kasvava hybridi- ja sähköautovalikoima kiinnostavat, mutta yksi huomio on jäänyt kismittämään. – Miksei hybridiin saa ratinlämmitintä, aamuisin on kylmä, rokkari naurahtaa. Maahantuoja vakuuttelee, että varusteongelma on huomioitu. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Citroën ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta