11.6.2020 Ajoneuvot Citroënin toimitusjohtaja Cobée: Kaikki tavoittelevat pienempiä mallistoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiljattain Citroënin johtoon saapunut Vincent Cobée kritisoi katumaasturibuumin myötä liian suuriksi kasvavia mallistoja. Lisäksi ranskalaismerkin johtaja kommentoi tila-autoja, kaupunkiautoja ja rallista luopumista. Citroënin edelleen tuore toimitusjohtaja Vincent Cobée kommentoi autoteollisuuden ja Citroënin kuulumisia brittiläiselle Autocar-lehdelle. Ranskalaisjohtaja puhui markkinoista, mallistoista ja miksi rallin MM-sarjasta jättäytyminen oli oikea vaihtoehto merkin kannalta.– 2025/2026 mennessä sanoisin, että voimme myydä Euroopassa miljoona autoa vuodessa, jos kokonaismarkkinat pysyvät yli 16 miljoonan. Maailmanlaajuisesti tähtäämme 1,5 miljoonaan autoon, jolloin Eurooppa olisi kaksi-kolmasosaa. Tuohon mennessä saamme markkinoille kaiken sen, mitä olemme valmistelleet, jonka pitäisi antaa meille potentiaalia. Mutta on erittäin todennäköistä, että markkinatilanne järkkyy voimakkaasti [viimeaikaiset tapahtumat huomioiden], Cobée kommentoi.Ranskalaisjohtaja kommentoi, että kyytipalvelut ja yhteiskäyttöautot ovat tällä hetkellä alle prosentin Citroënin kokonaisuudesta. Cobée kuitenkin huomauttaa, että hän voi hyvin kuvitella, että terveys ja turvallisuus ajavat asiakkaita jälleen yksilöllisemmän liikkuvuuden pariin kaupungeissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutocar: Onko Citroënin mallisto oikean kokoinen?– Edelliset 15 vuotta ovat olleet monimutkaisia. Valmistajilla oli A, B ja C-segmentin pystyperät, C, D ja E-segmentin porrasperät ja lisäksi urheilullinen coupé. Sitten tulivat katumaasturit ja kaikki eurooppalaisvalmistajat joutuivat hallitsemaan kahta mallistoa katumaasturiversioineen.– Joillekin se tarkoitti 13 korimallia entisen kuuden sijaan. Kun tähän lisätään kasvavat voimalinjakustannukset, hiilidioksidirajojen hallitsemisen monimutkaisuus ja paine pysyä kannattavana tiiviissä kilpailussa, niin kaikki etsivät järkeistämistä.– Useimpien autovalmistajien pitäisi voida vakiintua viiden ja 10 mallin välille. Jos mallistossa on alle viisi autoa, valmistajalla alkaa olla vaikeaa malliston jatkuvuuden suhteen. Joudut olemaan toistuvasti hiljaa, etkä pysy ostajien mielessä. Jos mallistossa on yli kahdeksan mallia, alkaa olla vaikea hallita kehitystyötä, säädöksiä, esittelyjä ja julkistuksia.– Citroënille ideaalitilanne on, että meillä on kuusi tai seitsemän mallia maailmanlaajuisesti, joista useimmissa maissa tarjotaan viittä. Emme ole kaukana tästä tilanteesta.C1-kaupunkiauto JCC-erikoismallina.Kaupunkiautot ja tila-autot haasteena– C1 on erittäin kilpailukykyinen ja sopiva auto segmenttiinsä, mutta segmenttiin kohdistuu lukuisia haasteita: tietysti säädösten lisäksi vakiovarusteiden vaatimukset ja tiukemmat päästörajat, jotka kaikki nostavat kuluja. Tämä autoluokka on äärimmäisen hintaherkkä.– Emme ole vielä viimeistelleet kantaamme [C1:] tulevaisuudesta, mutta aivan varmasti [sähkömopoauto] Ami on osittainen vastaus samoihin tarpeisiin. Jos katsotaan sähköisiä kaupunkiautoja, montako matkustajaa autossa on? Kaksi. Keskimääräinen matka? Noin 24 kilometriä. Eikö Ami voi hoitaa tämän samalla hinnalla?Autocar: Tuleeko C4 Spacetourerille jatkoa?– Lyhyesti, on vaikeaa korvata tila-autoja sellaisena kuin ne nyt ovat. Jatkamme C4 Spacetourerin myymistä niin pitkään kuin voimme, eli niin pitkään kuin voimme tehdä sitä ja löydämme sille asiakkaita. Jatkamme nykyisen auton päivittämistä, mutta seuraavan polven suhteen, meidän pitää tietää mikä on seuraava suuri juttu katumaastureiden jälkeen.– Tästä syystä pidimme huolen, että C5 Aircrossissa on kolme erillistä takaistuinta, sillä se on yksi avain tila-autojen suosioon.Ja sitten se ralli– Ensiksi huomautan: Citroënilla on huikea lähihistoria moottoriurheilussa. Mestaruuksien määrä, kilpailuvoittojen määrä, uskottavuus, kokemus, osaaminen mitä tulee ralliin... Meidän kannattaa tunnustaa ja juhlia tätä saavutusta.– Päätös tehtiin 2019 loppupuolella poistua WRC:stä syistä, joita en tiedä yksityiskohtaisesti. Ymmärrän ja kunnioitan päätöstä. Lajin suunta ei todennäköisesti ollut sopiva siihen, mitä Citroën halusi siellä tehdä. Meneillään oli kasvava epäsuhta WRC:n ja fanien sekä sen välillä, millaista tuotetta brändi halusi esitellä Se on järkevä, vaikka kova päätös. Se, nähdäänkö joidenkin vuosien päästä uusi päätös, ehkäpä, emme koskaan sano ei, mutta tällä hetkellä tämä on näin ja olen ok sen kanssa, Cobée linjasi.Lähde: Autocar Kuvat: CitroënMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Haastattelussa Citroënin uusi toimitusjohtaja: "Citroën on kokeileva brändi" Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden Citroën Ami 1961 – alkuperäinen ystävä oli vähän erilainen Avaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Citroën vakuuttaa: C5 saa kuin saakin seuraajan – "se on upea" Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?