11.6.2020 Ajoneuvot Citroënin toimitusjohtaja Cobée: Kaikki tavoittelevat pienempiä mallistoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiljattain Citroënin johtoon saapunut Vincent Cobée kritisoi katumaasturibuumin myötä liian suuriksi kasvavia mallistoja. Lisäksi ranskalaismerkin johtaja kommentoi tila-autoja, kaupunkiautoja ja rallista luopumista. Citroënin edelleen tuore toimitusjohtaja Vincent Cobée kommentoi autoteollisuuden ja Citroënin kuulumisia brittiläiselle Autocar-lehdelle. Ranskalaisjohtaja puhui markkinoista, mallistoista ja miksi rallin MM-sarjasta jättäytyminen oli oikea vaihtoehto merkin kannalta.– 2025/2026 mennessä sanoisin, että voimme myydä Euroopassa miljoona autoa vuodessa, jos kokonaismarkkinat pysyvät yli 16 miljoonan. Maailmanlaajuisesti tähtäämme 1,5 miljoonaan autoon, jolloin Eurooppa olisi kaksi-kolmasosaa. Tuohon mennessä saamme markkinoille kaiken sen, mitä olemme valmistelleet, jonka pitäisi antaa meille potentiaalia. Mutta on erittäin todennäköistä, että markkinatilanne järkkyy voimakkaasti [viimeaikaiset tapahtumat huomioiden], Cobée kommentoi.Ranskalaisjohtaja kommentoi, että kyytipalvelut ja yhteiskäyttöautot ovat tällä hetkellä alle prosentin Citroënin kokonaisuudesta. Cobée kuitenkin huomauttaa, että hän voi hyvin kuvitella, että terveys ja turvallisuus ajavat asiakkaita jälleen yksilöllisemmän liikkuvuuden pariin kaupungeissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutocar: Onko Citroënin mallisto oikean kokoinen?– Edelliset 15 vuotta ovat olleet monimutkaisia. Valmistajilla oli A, B ja C-segmentin pystyperät, C, D ja E-segmentin porrasperät ja lisäksi urheilullinen coupé. Sitten tulivat katumaasturit ja kaikki eurooppalaisvalmistajat joutuivat hallitsemaan kahta mallistoa katumaasturiversioineen.– Joillekin se tarkoitti 13 korimallia entisen kuuden sijaan. Kun tähän lisätään kasvavat voimalinjakustannukset, hiilidioksidirajojen hallitsemisen monimutkaisuus ja paine pysyä kannattavana tiiviissä kilpailussa, niin kaikki etsivät järkeistämistä.– Useimpien autovalmistajien pitäisi voida vakiintua viiden ja 10 mallin välille. Jos mallistossa on alle viisi autoa, valmistajalla alkaa olla vaikeaa malliston jatkuvuuden suhteen. Joudut olemaan toistuvasti hiljaa, etkä pysy ostajien mielessä. Jos mallistossa on yli kahdeksan mallia, alkaa olla vaikea hallita kehitystyötä, säädöksiä, esittelyjä ja julkistuksia.– Citroënille ideaalitilanne on, että meillä on kuusi tai seitsemän mallia maailmanlaajuisesti, joista useimmissa maissa tarjotaan viittä. Emme ole kaukana tästä tilanteesta.C1-kaupunkiauto JCC-erikoismallina.Kaupunkiautot ja tila-autot haasteena– C1 on erittäin kilpailukykyinen ja sopiva auto segmenttiinsä, mutta segmenttiin kohdistuu lukuisia haasteita: tietysti säädösten lisäksi vakiovarusteiden vaatimukset ja tiukemmat päästörajat, jotka kaikki nostavat kuluja. Tämä autoluokka on äärimmäisen hintaherkkä.– Emme ole vielä viimeistelleet kantaamme [C1:] tulevaisuudesta, mutta aivan varmasti [sähkömopoauto] Ami on osittainen vastaus samoihin tarpeisiin. Jos katsotaan sähköisiä kaupunkiautoja, montako matkustajaa autossa on? Kaksi. Keskimääräinen matka? Noin 24 kilometriä. Eikö Ami voi hoitaa tämän samalla hinnalla?Autocar: Tuleeko C4 Spacetourerille jatkoa?– Lyhyesti, on vaikeaa korvata tila-autoja sellaisena kuin ne nyt ovat. Jatkamme C4 Spacetourerin myymistä niin pitkään kuin voimme, eli niin pitkään kuin voimme tehdä sitä ja löydämme sille asiakkaita. Jatkamme nykyisen auton päivittämistä, mutta seuraavan polven suhteen, meidän pitää tietää mikä on seuraava suuri juttu katumaastureiden jälkeen.– Tästä syystä pidimme huolen, että C5 Aircrossissa on kolme erillistä takaistuinta, sillä se on yksi avain tila-autojen suosioon.Ja sitten se ralli– Ensiksi huomautan: Citroënilla on huikea lähihistoria moottoriurheilussa. Mestaruuksien määrä, kilpailuvoittojen määrä, uskottavuus, kokemus, osaaminen mitä tulee ralliin... Meidän kannattaa tunnustaa ja juhlia tätä saavutusta.– Päätös tehtiin 2019 loppupuolella poistua WRC:stä syistä, joita en tiedä yksityiskohtaisesti. Ymmärrän ja kunnioitan päätöstä. Lajin suunta ei todennäköisesti ollut sopiva siihen, mitä Citroën halusi siellä tehdä. Meneillään oli kasvava epäsuhta WRC:n ja fanien sekä sen välillä, millaista tuotetta brändi halusi esitellä Se on järkevä, vaikka kova päätös. Se, nähdäänkö joidenkin vuosien päästä uusi päätös, ehkäpä, emme koskaan sano ei, mutta tällä hetkellä tämä on näin ja olen ok sen kanssa, Cobée linjasi.Lähde: Autocar Kuvat: CitroënMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Haastattelussa Citroënin uusi toimitusjohtaja: "Citroën on kokeileva brändi" Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden Citroën Ami 1961 – alkuperäinen ystävä oli vähän erilainen Avaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Citroën vakuuttaa: C5 saa kuin saakin seuraajan – "se on upea" Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?