11.6.2020 Ajoneuvot Citroënin toimitusjohtaja Cobée: Kaikki tavoittelevat pienempiä mallistoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiljattain Citroënin johtoon saapunut Vincent Cobée kritisoi katumaasturibuumin myötä liian suuriksi kasvavia mallistoja. Lisäksi ranskalaismerkin johtaja kommentoi tila-autoja, kaupunkiautoja ja rallista luopumista. Citroënin edelleen tuore toimitusjohtaja Vincent Cobée kommentoi autoteollisuuden ja Citroënin kuulumisia brittiläiselle Autocar-lehdelle. Ranskalaisjohtaja puhui markkinoista, mallistoista ja miksi rallin MM-sarjasta jättäytyminen oli oikea vaihtoehto merkin kannalta. – 2025/2026 mennessä sanoisin, että voimme myydä Euroopassa miljoona autoa vuodessa, jos kokonaismarkkinat pysyvät yli 16 miljoonan. Maailmanlaajuisesti tähtäämme 1,5 miljoonaan autoon, jolloin Eurooppa olisi kaksi-kolmasosaa. Tuohon mennessä saamme markkinoille kaiken sen, mitä olemme valmistelleet, jonka pitäisi antaa meille potentiaalia. Mutta on erittäin todennäköistä, että markkinatilanne järkkyy voimakkaasti [viimeaikaiset tapahtumat huomioiden], Cobée kommentoi. Ranskalaisjohtaja kommentoi, että kyytipalvelut ja yhteiskäyttöautot ovat tällä hetkellä alle prosentin Citroënin kokonaisuudesta. Cobée kuitenkin huomauttaa, että hän voi hyvin kuvitella, että terveys ja turvallisuus ajavat asiakkaita jälleen yksilöllisemmän liikkuvuuden pariin kaupungeissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autocar: Onko Citroënin mallisto oikean kokoinen? – Edelliset 15 vuotta ovat olleet monimutkaisia. Valmistajilla oli A, B ja C-segmentin pystyperät, C, D ja E-segmentin porrasperät ja lisäksi urheilullinen coupé. Sitten tulivat katumaasturit ja kaikki eurooppalaisvalmistajat joutuivat hallitsemaan kahta mallistoa katumaasturiversioineen. – Joillekin se tarkoitti 13 korimallia entisen kuuden sijaan. Kun tähän lisätään kasvavat voimalinjakustannukset, hiilidioksidirajojen hallitsemisen monimutkaisuus ja paine pysyä kannattavana tiiviissä kilpailussa, niin kaikki etsivät järkeistämistä. – Useimpien autovalmistajien pitäisi voida vakiintua viiden ja 10 mallin välille. Jos mallistossa on alle viisi autoa, valmistajalla alkaa olla vaikeaa malliston jatkuvuuden suhteen. Joudut olemaan toistuvasti hiljaa, etkä pysy ostajien mielessä. Jos mallistossa on yli kahdeksan mallia, alkaa olla vaikea hallita kehitystyötä, säädöksiä, esittelyjä ja julkistuksia. – Citroënille ideaalitilanne on, että meillä on kuusi tai seitsemän mallia maailmanlaajuisesti, joista useimmissa maissa tarjotaan viittä. Emme ole kaukana tästä tilanteesta. C1-kaupunkiauto JCC-erikoismallina. Kaupunkiautot ja tila-autot haasteena – C1 on erittäin kilpailukykyinen ja sopiva auto segmenttiinsä, mutta segmenttiin kohdistuu lukuisia haasteita: tietysti säädösten lisäksi vakiovarusteiden vaatimukset ja tiukemmat päästörajat, jotka kaikki nostavat kuluja. Tämä autoluokka on äärimmäisen hintaherkkä. – Emme ole vielä viimeistelleet kantaamme [C1:] tulevaisuudesta, mutta aivan varmasti [sähkömopoauto] Ami on osittainen vastaus samoihin tarpeisiin. Jos katsotaan sähköisiä kaupunkiautoja, montako matkustajaa autossa on? Kaksi. Keskimääräinen matka? Noin 24 kilometriä. Eikö Ami voi hoitaa tämän samalla hinnalla? Autocar: Tuleeko C4 Spacetourerille jatkoa? – Lyhyesti, on vaikeaa korvata tila-autoja sellaisena kuin ne nyt ovat. Jatkamme C4 Spacetourerin myymistä niin pitkään kuin voimme, eli niin pitkään kuin voimme tehdä sitä ja löydämme sille asiakkaita. Jatkamme nykyisen auton päivittämistä, mutta seuraavan polven suhteen, meidän pitää tietää mikä on seuraava suuri juttu katumaastureiden jälkeen. – Tästä syystä pidimme huolen, että C5 Aircrossissa on kolme erillistä takaistuinta, sillä se on yksi avain tila-autojen suosioon. Ja sitten se ralli – Ensiksi huomautan: Citroënilla on huikea lähihistoria moottoriurheilussa. Mestaruuksien määrä, kilpailuvoittojen määrä, uskottavuus, kokemus, osaaminen mitä tulee ralliin... Meidän kannattaa tunnustaa ja juhlia tätä saavutusta. – Päätös tehtiin 2019 loppupuolella poistua WRC:stä syistä, joita en tiedä yksityiskohtaisesti. Ymmärrän ja kunnioitan päätöstä. Lajin suunta ei todennäköisesti ollut sopiva siihen, mitä Citroën halusi siellä tehdä. Meneillään oli kasvava epäsuhta WRC:n ja fanien sekä sen välillä, millaista tuotetta brändi halusi esitellä Se on järkevä, vaikka kova päätös. Se, nähdäänkö joidenkin vuosien päästä uusi päätös, ehkäpä, emme koskaan sano ei, mutta tällä hetkellä tämä on näin ja olen ok sen kanssa, Cobée linjasi. Lähde: Autocar Kuvat: Citroën Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Haastattelussa Citroënin uusi toimitusjohtaja: "Citroën on kokeileva brändi" Ensikyydit: Citroën Ami – sähköinen mopoauto palauttaa luovan hulluuden Citroën Ami 1961 – alkuperäinen ystävä oli vähän erilainen Avaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Citroën vakuuttaa: C5 saa kuin saakin seuraajan – "se on upea" Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe