11.6.2020

Citroënin toimitusjohtaja Cobée: Kaikki tavoittelevat pienempiä mallistoja

Citroën mallistot toimitusjohtaja Vincent Cobée

Hiljattain Citroënin johtoon saapunut Vincent Cobée kritisoi katumaasturibuumin myötä liian suuriksi kasvavia mallistoja. Lisäksi ranskalaismerkin johtaja kommentoi tila-autoja, kaupunkiautoja ja rallista luopumista.

Citroënin edelleen tuore toimitusjohtaja Vincent Cobée kommentoi autoteollisuuden ja Citroënin kuulumisia brittiläiselle Autocar-lehdelle. Ranskalaisjohtaja puhui markkinoista, mallistoista ja miksi rallin MM-sarjasta jättäytyminen oli oikea vaihtoehto merkin kannalta.

– 2025/2026 mennessä sanoisin, että voimme myydä Euroopassa miljoona autoa vuodessa, jos kokonaismarkkinat pysyvät yli 16 miljoonan. Maailmanlaajuisesti tähtäämme 1,5 miljoonaan autoon, jolloin Eurooppa olisi kaksi-kolmasosaa. Tuohon mennessä saamme markkinoille kaiken sen, mitä olemme valmistelleet, jonka pitäisi antaa meille potentiaalia. Mutta on erittäin todennäköistä, että markkinatilanne järkkyy voimakkaasti [viimeaikaiset tapahtumat huomioiden], Cobée kommentoi.

Ranskalaisjohtaja kommentoi, että kyytipalvelut ja yhteiskäyttöautot ovat tällä hetkellä alle prosentin Citroënin kokonaisuudesta. Cobée kuitenkin huomauttaa, että hän voi hyvin kuvitella, että terveys ja turvallisuus ajavat asiakkaita jälleen yksilöllisemmän liikkuvuuden pariin kaupungeissa.

Citroën mallistot toimitusjohtaja Vincent Cobée

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autocar: Onko Citroënin mallisto oikean kokoinen?

– Edelliset 15 vuotta ovat olleet monimutkaisia. Valmistajilla oli A, B ja C-segmentin pystyperät, C, D ja E-segmentin porrasperät ja lisäksi urheilullinen coupé. Sitten tulivat katumaasturit ja kaikki eurooppalaisvalmistajat joutuivat hallitsemaan kahta mallistoa katumaasturiversioineen.

– Joillekin se tarkoitti 13 korimallia entisen kuuden sijaan. Kun tähän lisätään kasvavat voimalinjakustannukset, hiilidioksidirajojen hallitsemisen monimutkaisuus ja paine pysyä kannattavana tiiviissä kilpailussa, niin kaikki etsivät järkeistämistä.

– Useimpien autovalmistajien pitäisi voida vakiintua viiden ja 10 mallin välille. Jos mallistossa on alle viisi autoa, valmistajalla alkaa olla vaikeaa malliston jatkuvuuden suhteen. Joudut olemaan toistuvasti hiljaa, etkä pysy ostajien mielessä. Jos mallistossa on yli kahdeksan mallia, alkaa olla vaikea hallita kehitystyötä, säädöksiä, esittelyjä ja julkistuksia.

– Citroënille ideaalitilanne on, että meillä on kuusi tai seitsemän mallia maailmanlaajuisesti, joista useimmissa maissa tarjotaan viittä. Emme ole kaukana tästä tilanteesta.

Citroën mallistot toimitusjohtaja Vincent Cobée
C1-kaupunkiauto JCC-erikoismallina.

Kaupunkiautot ja tila-autot haasteena

– C1 on erittäin kilpailukykyinen ja sopiva auto segmenttiinsä, mutta segmenttiin kohdistuu lukuisia haasteita: tietysti säädösten lisäksi vakiovarusteiden vaatimukset ja tiukemmat päästörajat, jotka kaikki nostavat kuluja. Tämä autoluokka on äärimmäisen hintaherkkä.

– Emme ole vielä viimeistelleet kantaamme [C1:] tulevaisuudesta, mutta aivan varmasti [sähkömopoauto] Ami on osittainen vastaus samoihin tarpeisiin. Jos katsotaan sähköisiä kaupunkiautoja, montako matkustajaa autossa on? Kaksi. Keskimääräinen matka? Noin 24 kilometriä. Eikö Ami voi hoitaa tämän samalla hinnalla?

Autocar: Tuleeko C4 Spacetourerille jatkoa?

– Lyhyesti, on vaikeaa korvata tila-autoja sellaisena kuin ne nyt ovat. Jatkamme C4 Spacetourerin myymistä niin pitkään kuin voimme, eli niin pitkään kuin voimme tehdä sitä ja löydämme sille asiakkaita. Jatkamme nykyisen auton päivittämistä, mutta seuraavan polven suhteen, meidän pitää tietää mikä on seuraava suuri juttu katumaastureiden jälkeen.

– Tästä syystä pidimme huolen, että C5 Aircrossissa on kolme erillistä takaistuinta, sillä se on yksi avain tila-autojen suosioon.

Citroën mallistot toimitusjohtaja Vincent Cobée

Ja sitten se ralli

– Ensiksi huomautan: Citroënilla on huikea lähihistoria moottoriurheilussa. Mestaruuksien määrä, kilpailuvoittojen määrä, uskottavuus, kokemus, osaaminen mitä tulee ralliin... Meidän kannattaa tunnustaa ja juhlia tätä saavutusta.

– Päätös tehtiin 2019 loppupuolella poistua WRC:stä syistä, joita en tiedä yksityiskohtaisesti. Ymmärrän ja kunnioitan päätöstä. Lajin suunta ei todennäköisesti ollut sopiva siihen, mitä Citroën halusi siellä tehdä. Meneillään oli kasvava epäsuhta WRC:n ja fanien sekä sen välillä, millaista tuotetta brändi halusi esitellä Se on järkevä, vaikka kova päätös. Se, nähdäänkö joidenkin vuosien päästä uusi päätös, ehkäpä, emme koskaan sano ei, mutta tällä hetkellä tämä on näin ja olen ok sen kanssa, Cobée linjasi.

Lähde: Autocar Kuvat: Citroën

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat