8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 Teksti Rikhard Wacker Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasariteema näkyi ympäri Classic Motorshow’ta. Isuzu Owners' Club oli hionut yksityiskohtia omalla osastollaan. Lahdessa menneenä viikonloppuna järjestetty Classic Motorshow’n yksi tämän vuoden pääteemoista liittyi 1980-lukuun. Ei siis ihme, että monella osastolla oli hiottu yksityiskohtia nimenomaan kultaiseen vuosikymmeneen osuen.Isuzu Owners' Club Finlandilla on panostanut tänäkin vuonna näyttelyosastoonsa viimeistä piirtoa myöten. Isuzu-klubilla on itse asiassa menestyksekäs osastomenneisyys Classic Motorshow’sta, sillä vuonna 2023 merkkikerho nappasi parhaan yhdistysosaston palkinnon. Tuolloin osastolla nähtiin Japanin keväistä Hanami-perinnettä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyyntipäällikön työpöytäTänä vuonna osastoa oli lähdetty selvästikin rakentamaan sillä ajatuksella, että miltä Isuzun konttorissa olisi mahdollisesti näyttänyt vuonna 1989. Aitoa esikuvaa ei tosin ollut Suomessa olemassakaan, sillä Isuzun maahantuonti tänne lakkasi jo vuonna 1970 – mutta tämä historia antoikin vain lisää mahdollisuuksia osaston rakentamiselle.Autoliikkeenä toimii osittain kuvitteellinen Koneliike Kikkala Oy, jonka ajalle tyypillinen iskulause kuului ”Isuzu-edustajasi jo vuodesta 1965”. Kuvitteellisuudesta huolimatta Koneliike Kikkalalla oli ehta esikuva, sillä Isuzulla oli 1960-luvulla Kotkassa jälleenmyyjä nimeltä Koneliike Ikkala.Osaston näyttävimmällä paikalla vastaan asettuu koneliikkeen myyntipäällikön, Teppo Kikkalan työpiste, joka sekin on täynnä lukuisia hienoja yksityiskohtia. Työpöydältä löytyy kiekkopuhelinta, puhelinluetteoloa, kumileimaisinta, päivyriä, Mercantilin mappia, faxia, taskulaskinta ja Isuzu-standaaria – unohtamatta tietenkään tuhkakuppia, jossa näyttää olevan autenttisia natsoja.Työpisteen kruunaa klassikkotapahtumaan soveltuva klassikkovitsi: myyntipäällikkö on jättänyt työtuolilleen lapun, jossa kertoo olevansa 10 minuutin kahvitauolla ja palaavansa sieltä takaisin tunnin päästä.Esillä myös autojaEikä katseltava Isuzun osastolla rajautunut pelkästään konttoriin, vaan esillä oli myös autoja. Esittelyssään Isuzu Owners' Club halusi muistuttaa näyttelyvieraita siitä, että myös japanilaisvalmistaja oli hyvin sisässä 1980-luvun autotrendeissä. Aikakauteen kuului laatikkomaiset autot sekä pienten hothatchien yleistyminen GTI-mallien johdolla.Erityisesti osastolle tuotu Isuzu Gemini GTI istuu 1980-luvun autoihanteeseen kuin nenä päähän. Näyttelyosastolla esillä oleva punainen yksilö on kulkenut melkoisen matkan Lahteen, sillä se on saapunut paikalle Norjasta – ja kaiken huipuksi ihan ajamalla varta vasten tähän tilaisuuteen.Osastolla oli esillä myös valkoinen Isuzu Piazza Turbo – luonnollisesti vuosimallia 1989. Auton vieressä seisseestä ständistä löytyi kaikki uuden auton keskeisimmät suoritusarvot sekä hinta 196 700 markkaa (unohtamatta 1 500 markan toimitusmaksua). Ilmeisesti kauppa oli käynyt viikonlopun aikana, sillä Piazza Turbon taustapeilissä roikkunut hintalappu oli käännetty myyty-asentoon.Isuzu Owners' Club halusi esittelyssään alleviivata myös sitä seikkaa, että suunnittelija Gemini oli Giorgetto Giugiaron käsialaa. Giugiaro muistetaan myös DMC DeLoreanin ja Lotus Espiritin suunnittelijana. Isuzu-klubin mukaan näiden autojen muotokieltä on selvästi nähtävissä myös Isuzu Gemini GTI:ssä ja Isuzu Piazza Turbossa. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 29.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Isuzu Piazza – Handling by Lotus 16.11.2022 Ajoneuvot Syksyn uutuusmallit Euro NCAP:in syynissä – ennätysjoukko tähtisuorituksia 19.1.2022 Ajoneuvot Isuzu D-Max Work Edition 5‑paikkaisena kevytkuorma-autona 46 990 euroa 14.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Isuzu D-Max tarjoaa turvaa työkonetta tarvitsevalle 16.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Isuzu D-Max – kuorma-auton poikanen 8.12.2020 Ajoneuvot 2021 Isuzu D-Max 34 390 euroa – kolmas kerta toden sanoo 13.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: hinku kovaan joukkoon – Isuzu D-Max Space Cab 8.4.2017 Ajoneuvot Maistiainen: lava-autokilvan kirittäjä – Isuzu D-Max Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa