8.5.2025

Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989

Kuva Eetu Kokkonen

Kasariteema näkyi ympäri Classic Motorshow’ta. Isuzu Owners' Club oli hionut yksityiskohtia omalla osastollaan.

Lahdessa menneenä viikonloppuna järjestetty Classic Motorshow’n yksi tämän vuoden pääteemoista liittyi 1980-lukuun. Ei siis ihme, että monella osastolla oli hiottu yksityiskohtia nimenomaan kultaiseen vuosikymmeneen osuen.

Isuzu Owners' Club Finlandilla on panostanut tänäkin vuonna näyttelyosastoonsa viimeistä piirtoa myöten. Isuzu-klubilla on itse asiassa menestyksekäs osastomenneisyys Classic Motorshow’sta, sillä vuonna 2023 merkkikerho nappasi parhaan yhdistysosaston palkinnon. Tuolloin osastolla nähtiin Japanin keväistä Hanami-perinnettä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myyntipäällikön työpöytä

Tänä vuonna osastoa oli lähdetty selvästikin rakentamaan sillä ajatuksella, että miltä Isuzun konttorissa olisi mahdollisesti näyttänyt vuonna 1989. Aitoa esikuvaa ei tosin ollut Suomessa olemassakaan, sillä Isuzun maahantuonti tänne lakkasi jo vuonna 1970 – mutta tämä historia antoikin vain lisää mahdollisuuksia osaston rakentamiselle.

Autoliikkeenä toimii osittain kuvitteellinen Koneliike Kikkala Oy, jonka ajalle tyypillinen iskulause kuului ”Isuzu-edustajasi jo vuodesta 1965”. Kuvitteellisuudesta huolimatta Koneliike Kikkalalla oli ehta esikuva, sillä Isuzulla oli 1960-luvulla Kotkassa jälleenmyyjä nimeltä Koneliike Ikkala.

Osaston näyttävimmällä paikalla vastaan asettuu koneliikkeen myyntipäällikön, Teppo Kikkalan työpiste, joka sekin on täynnä lukuisia hienoja yksityiskohtia. Työpöydältä löytyy kiekkopuhelinta, puhelinluetteoloa, kumileimaisinta, päivyriä, Mercantilin mappia, faxia, taskulaskinta ja Isuzu-standaaria – unohtamatta tietenkään tuhkakuppia, jossa näyttää olevan autenttisia natsoja.

Työpisteen kruunaa klassikkotapahtumaan soveltuva klassikkovitsi: myyntipäällikkö on jättänyt työtuolilleen lapun, jossa kertoo olevansa 10 minuutin kahvitauolla ja palaavansa sieltä takaisin tunnin päästä.

Esillä myös autoja

Eikä katseltava Isuzun osastolla rajautunut pelkästään konttoriin, vaan esillä oli myös autoja. Esittelyssään Isuzu Owners' Club halusi muistuttaa näyttelyvieraita siitä, että myös japanilaisvalmistaja oli hyvin sisässä 1980-luvun autotrendeissä. Aikakauteen kuului laatikkomaiset autot sekä pienten hothatchien yleistyminen GTI-mallien johdolla.

Erityisesti osastolle tuotu Isuzu Gemini GTI istuu 1980-luvun autoihanteeseen kuin nenä päähän. Näyttelyosastolla esillä oleva punainen yksilö on kulkenut melkoisen matkan Lahteen, sillä se on saapunut paikalle Norjasta – ja kaiken huipuksi ihan ajamalla varta vasten tähän tilaisuuteen.

Osastolla oli esillä myös valkoinen Isuzu Piazza Turbo – luonnollisesti vuosimallia 1989. Auton vieressä seisseestä ständistä löytyi kaikki uuden auton keskeisimmät suoritusarvot sekä hinta 196 700 markkaa (unohtamatta 1 500 markan toimitusmaksua). Ilmeisesti kauppa oli käynyt viikonlopun aikana, sillä Piazza Turbon taustapeilissä roikkunut hintalappu oli käännetty myyty-asentoon.

Isuzu Owners' Club halusi esittelyssään alleviivata myös sitä seikkaa, että suunnittelija Gemini oli Giorgetto Giugiaron käsialaa. Giugiaro muistetaan myös DMC DeLoreanin ja Lotus Espiritin suunnittelijana. Isuzu-klubin mukaan näiden autojen muotokieltä on selvästi nähtävissä myös Isuzu Gemini GTI:ssä ja Isuzu Piazza Turbossa.  

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat