18.7.2022

Continentalin uudet järjestelmät suojaavat sähköauton akkua ikääntymiseltä ja iskuilta

Järjestelmät ilmoittavat vahingoista ja ehkäisevät niitä. Näin akuston käyttöikä voidaan maksimoida ja jopa paloriskiä pienentää - jopa 50 prosenttia pienemmällä painohaitalla.

Continental on viemässä massatuotantoon kahta erilaista järjestelmää, jotka suojelevat sähköautojen akkuja hyvin erilaisilta uhilta. On akun sisältä kumpuavia uhkia sekä ulkopuolisia vaaroja, jotka voivat aiheuttaa akulle vaikka mitä harmia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BID - Battery Impact Detection

Ensimmäistä järjestelmistä kutsutaan nimellä BID eli Battery Impact Detection. Sen heiniä ovat puolestaan akkua vaanivat ulkopuoliset uhat, joita se torjuu Continentalin mukaan jopa 50 prosenttia tavanomaista keinoa, pohjapanssaria, paremmin.

Akut sijoitetaan yleensä lattiaan, jotta auton painopiste olisi mahdollisimman alhaalla. Samalla ne ovat kuitenkin alttiita auton alta tuleville osumille, joita voi tulla tiellä olevista vierasesineistä, kuten kivistä tai vaikkapa kanttikivistä kaupunkialueella.

BID havaitsee auton alle tulleet osumat, paikantaa ne ja arvioi niiden vaikutukset akkuun. Arvion perusteella järjestelmä voi ehdottaa korjaamokäyntiä tai muita tarvittavia toimenpiteitä. Järjestelmä voi myös katkaista virran vahingoittuneilta akkukennoilta.

CSM - Current Sensor Module

Toinen järjestelmistä on nimeltään Current Sensor Module, lyhennettynä CSM. Sen tehtävä on suojella akkua sen sisältä kumpuavalta vaaralta.

Kun ollaan tekemisissä suurjänniteakun kanssa, myös riskit ovat suurjännitteisiä. CSM mittaa akkuvirran kulkua kennoissa ja huomaa mahdolliset ylikuumenemiskohdat. Lämpötila voi litium-ioniakuissa nousta vaarallisesti tilanteissa, joissa varausta lisätään tai puretaan äärimmäisen nopeasti. Näitä tilanteita ovat esimerkiksi hyvin tehokkaat pikalataukset sekä toisaalta vaikkapa hyvin nopea ajo.

CSM:n avulla voidaan poistaa tilapäisesti käytöstä ylikuumenevia kennoja tai tarvittaessa viheltää peli kokonaan poikki. Näin järjestelmä pidentää akun käyttöikää sekä myös ehkäisee mahdollisia tulipaloja.

Lähde ja kuvat: Continental Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat