5.5.2024 Matkailu Coves de Artà Mallorcalla – kun kivet tippuvat Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallorcalla on useampi hieno tippukiviluola. Cuevas del Drach on näistä tunnetuin ja siksi myös jonotetuin kohde. Coves de Artà on vähemmän tunnettu, ja sinne pääsee useammin vähemmällä jonotuksella. Toki fiksu ostaa liput verkosta etukäteen ja varaa näin oman vierailuaikansa jonottamatta. Cuevas del Drach eli lohikäärmeen tippukiviluolat sijaitsevat Mallorcan itäosissa aivan Porto Criston sataman vieressä. Ajoaikaa sinne kertyy Palmasta noin tunti. Niistä noin puoli tuntia pohjoiseen sijaitsevat puolestaan Coves de Artà eli Artàn tippukiviluolat.Jos liikkeellä ollaan vilkkaimman turistiajan ulkopuolella, molempiin on mahdollista tutustua jopa saman päivän aikana. Parhaat selfiet saa Drachin luolissa, koska siellä on vettä eli maanalainen järvi. Soutelu siellä tuottanee runsaimmat some-tykkäykset. Lippu aikuiselle kustantaa 17 euroa ja lapselta 10 euroa. Kannattaa huomioida, että jo 14-vuotiaat lasketaan tässä kohteessa aikuisiksi.Liput Coves de Artàlle maksavat puolestaan aikuisille 16 euroa ja 7–12-vuotiaille 8 euroa. Alle 7-vuotiaat pääsevät luoliin ilmaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin fantasiaelokuvan kulisseissaCoves de Artàlla kävellään oppaan perässä kuivaa maata pitkin. Hienoja kuvia saa toki täälläkin koko ajan, joskin luolien valaistus on hieman haastavampi. Näyttävät ja korkeat luolat takaavat kuitenkin hienon kokemuksen.Luolia on useampi, ja ne ovat eri tasoissa. Luolasta toiseen edetään usein portaita pitkin, ja osa portaista on hyvin jyrkkiä. Liikuntarajoitteisten kannattaa tiedostaa tämä. Kävelymatka luolien sisällä on yhteensä noin 700 metriä.Luolien suosion vuoksi vierailuaika on rajattu ja koko noin 35–40 minuuttia kestävä kiertokävely seurataan oppaan perässä. Tarjolla on runsaasti tietoa, mutta samalla luolista ei ehdi nauttia ehkä niin paljon kuin kaikki haluaisivat. Tämä on kuitenkin arkipäivää lähes kaikkialla, missä turisteja on liikkeellä todella paljon.Nopeastikin luolien läpi käveltäessä on selvää, että kivimuodostelmia on monenlaisia, ja myös se on selvää geologiaa vähemmän tunteville, että kivilajeja on erilaisia. Juuri siksi luolassa olisi hauska viettää aikaa pidempäänkin.Hienoin pylväistä on noin 17 metriä korkea kuningatar, jonka ohi kuljetaan kaksi kertaa.Valo- ja äänishow kohokohtanaYhdessä luolissa pysähdytään vähän pidemmäksi aikaa, ja vierailijoita ilahdutetaan muutaman minuutin kestävällä valo- ja äänishow’lla. Tämä luola on nimetty helvetiksi, joten valoshow on vähemmän yllättäen hyvin punavärivoittoinen.Hienoin luolista on kuitenkin se ensimmäinen, jonka kautta luoliin tullaan – ja jonka kautta myös poistutaan. Kalkkikivi on saanut luolassa monia erilaisia muotoja, ja jokainen varmasti näkee kivimuodostelmissa omanlaisiaan kuvia – vähän samaan tapaan kuin pilvitaivasta tuijotettaessa.Jokaisella luolaverkoston kahdeksasta luolasta on omanlaisensa luonne ja tyyli, ihan kuin luonto olisi halunnut sisustaa ne kaikki vähän eri tavalla.Äiti maan historiaTippukiviluolat ovat syntyneet pitkän ajan tuloksena. Kalkkikiviluolaverkosto on kerrostunut muinaiselle merenpohjalle jurakaudella noin 200-150 miljoonaa vuotta sitten. Kalliot sisältävät simpukankuorien jäänteitä ja luurankoja eliöistä, jotka asuttivat meriä noihin aikoihin.Ajan myötä – noin 15 miljoonaa vuotta sitten – nämä merestä nousseet kerrokset nousivat muodostaen sekä Alpit että Pyreneiden vuoristot. Afrikan ja Euroopan mantereiden törmäyksen seurauksena nämä merenalaiset kivet kohosivat, saivat uusia muotoja ja murtuivat valtavien geologisten voimien vaikutuksesta. Tiivistynyt kalkkikivi jakautui lukuisiin murtumiin, ja vesi virtasi noiden murtumien läpi. Nämä kallion murtumat näkyvät yhä luolan katossa, josta tippukivet ovat kasvaneet jura-ajan kalliomateriaalin epäjatkuvuuskohtia seuraten.Coves de Artà on siis luonnon synnyttämä luola, joka on muodostunut maanalaisten vesien aiheuttaman kalkkikiven liukenemisen seurauksena. Maanalaiset vedet virtaavat läpäisemättömän kerroksen yli ja rapauttavat hitaasti ylimmät savikerrokset, kunnes ne lopulta romahtavat ja jättävät onkalon, jonka peittävät muut kalkkikivikerrokset, jotka pysyvät paikoillaan kaarevan muotonsa vuoksi. Kaaren yli virtaava vesi on täynnä kalsiumbikarbonaattia, joka suodattuu hitaasti pienten halkeamien läpi.Kun vesipisarat ilmestyvät luolan kattoon ylimääräisen hiilihapon irtoamisen seurauksena, ne laskeutuvat liuenneen kalkkikiviaineksen ympärille. Näin muodostuu vähitellen tippukivi. Kun pisarat puolestaan putoavat, kalsiumbikarbonaatti säilyy, ja se laskeutuu maahan muodostaen omanlaisensa tippukiven. Ajan kuluessa nämä kaksi tippukivien syntytapaa yhdistyvät ja muodostavat pylväitä ihmeellisine muotoineen.Ja vaikka kallion ikä luolissa on noin 175-150 miljoonaa vuotta, luolien muodostuminen on tapahtunut paljon myöhemmin viimeisen 15 miljoonan vuoden aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAurinkoa tai sadetta pakoonMallorca on ulkoilmasaari, jossa riittää tekemistä hyvällä säällä. Siksi luolissa kannattaa käydä joko sateisena päivänä, jolloin ulkosalla ei viihdy niin hyvin – tai vaihtoehtoisesti kuumana päivänä, sillä luolissa on viileämpää. Lämpö luolissa on ulkopuolella vallitsevasta säästä riippuen noin 17–22 astetta. Kosteusprosentti on melko korkea.Ja kun pimeästä luolasta lähdetään lopulta pois, vierailijaa odottaa hieno näkymä merelle. Se on se kuuluisa valo tunnelin päässä.Coves d’Arta kotisivut: https://www.cuevasdearta.com/en/ Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! 17.11.2024 Matkailu Matkailu muuttuu vauhdilla: hinnat nousussa, elämyksiä janotaan 14.11.2024 Matkailu Tallinna saa jo joulukuusen, joulutori avautuu 22.11. 11.11.2024 Matkailu Viro – vuoden kansainvälinen matkailukohde 11.11.2024 Matkailu Kelkkamatka Suomen huipulle – Haltin maisemat ovat kuin kuun pinnalta 10.11.2024 Matkailu Uusi-Seelanti: haltijoiden ja hobittien matkassa 3.11.2024 Matkailu Neuschwanstein: hulppeassa tuhkimolinnassa kulminoituu moni nykyturismin ongelma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä