5.5.2024 Matkailu Coves de Artà Mallorcalla – kun kivet tippuvat Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallorcalla on useampi hieno tippukiviluola. Cuevas del Drach on näistä tunnetuin ja siksi myös jonotetuin kohde. Coves de Artà on vähemmän tunnettu, ja sinne pääsee useammin vähemmällä jonotuksella. Toki fiksu ostaa liput verkosta etukäteen ja varaa näin oman vierailuaikansa jonottamatta. Cuevas del Drach eli lohikäärmeen tippukiviluolat sijaitsevat Mallorcan itäosissa aivan Porto Criston sataman vieressä. Ajoaikaa sinne kertyy Palmasta noin tunti. Niistä noin puoli tuntia pohjoiseen sijaitsevat puolestaan Coves de Artà eli Artàn tippukiviluolat. Jos liikkeellä ollaan vilkkaimman turistiajan ulkopuolella, molempiin on mahdollista tutustua jopa saman päivän aikana. Parhaat selfiet saa Drachin luolissa, koska siellä on vettä eli maanalainen järvi. Soutelu siellä tuottanee runsaimmat some-tykkäykset. Lippu aikuiselle kustantaa 17 euroa ja lapselta 10 euroa. Kannattaa huomioida, että jo 14-vuotiaat lasketaan tässä kohteessa aikuisiksi. Liput Coves de Artàlle maksavat puolestaan aikuisille 16 euroa ja 7–12-vuotiaille 8 euroa. Alle 7-vuotiaat pääsevät luoliin ilmaiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin fantasiaelokuvan kulisseissa Coves de Artàlla kävellään oppaan perässä kuivaa maata pitkin. Hienoja kuvia saa toki täälläkin koko ajan, joskin luolien valaistus on hieman haastavampi. Näyttävät ja korkeat luolat takaavat kuitenkin hienon kokemuksen. Luolia on useampi, ja ne ovat eri tasoissa. Luolasta toiseen edetään usein portaita pitkin, ja osa portaista on hyvin jyrkkiä. Liikuntarajoitteisten kannattaa tiedostaa tämä. Kävelymatka luolien sisällä on yhteensä noin 700 metriä. Luolien suosion vuoksi vierailuaika on rajattu ja koko noin 35–40 minuuttia kestävä kiertokävely seurataan oppaan perässä. Tarjolla on runsaasti tietoa, mutta samalla luolista ei ehdi nauttia ehkä niin paljon kuin kaikki haluaisivat. Tämä on kuitenkin arkipäivää lähes kaikkialla, missä turisteja on liikkeellä todella paljon. Nopeastikin luolien läpi käveltäessä on selvää, että kivimuodostelmia on monenlaisia, ja myös se on selvää geologiaa vähemmän tunteville, että kivilajeja on erilaisia. Juuri siksi luolassa olisi hauska viettää aikaa pidempäänkin. Hienoin pylväistä on noin 17 metriä korkea kuningatar, jonka ohi kuljetaan kaksi kertaa. Valo- ja äänishow kohokohtana Yhdessä luolissa pysähdytään vähän pidemmäksi aikaa, ja vierailijoita ilahdutetaan muutaman minuutin kestävällä valo- ja äänishow’lla. Tämä luola on nimetty helvetiksi, joten valoshow on vähemmän yllättäen hyvin punavärivoittoinen. Hienoin luolista on kuitenkin se ensimmäinen, jonka kautta luoliin tullaan – ja jonka kautta myös poistutaan. Kalkkikivi on saanut luolassa monia erilaisia muotoja, ja jokainen varmasti näkee kivimuodostelmissa omanlaisiaan kuvia – vähän samaan tapaan kuin pilvitaivasta tuijotettaessa. Jokaisella luolaverkoston kahdeksasta luolasta on omanlaisensa luonne ja tyyli, ihan kuin luonto olisi halunnut sisustaa ne kaikki vähän eri tavalla. Äiti maan historia Tippukiviluolat ovat syntyneet pitkän ajan tuloksena. Kalkkikiviluolaverkosto on kerrostunut muinaiselle merenpohjalle jurakaudella noin 200-150 miljoonaa vuotta sitten. Kalliot sisältävät simpukankuorien jäänteitä ja luurankoja eliöistä, jotka asuttivat meriä noihin aikoihin. Ajan myötä – noin 15 miljoonaa vuotta sitten – nämä merestä nousseet kerrokset nousivat muodostaen sekä Alpit että Pyreneiden vuoristot. Afrikan ja Euroopan mantereiden törmäyksen seurauksena nämä merenalaiset kivet kohosivat, saivat uusia muotoja ja murtuivat valtavien geologisten voimien vaikutuksesta. Tiivistynyt kalkkikivi jakautui lukuisiin murtumiin, ja vesi virtasi noiden murtumien läpi. Nämä kallion murtumat näkyvät yhä luolan katossa, josta tippukivet ovat kasvaneet jura-ajan kalliomateriaalin epäjatkuvuuskohtia seuraten. Coves de Artà on siis luonnon synnyttämä luola, joka on muodostunut maanalaisten vesien aiheuttaman kalkkikiven liukenemisen seurauksena. Maanalaiset vedet virtaavat läpäisemättömän kerroksen yli ja rapauttavat hitaasti ylimmät savikerrokset, kunnes ne lopulta romahtavat ja jättävät onkalon, jonka peittävät muut kalkkikivikerrokset, jotka pysyvät paikoillaan kaarevan muotonsa vuoksi. Kaaren yli virtaava vesi on täynnä kalsiumbikarbonaattia, joka suodattuu hitaasti pienten halkeamien läpi. Kun vesipisarat ilmestyvät luolan kattoon ylimääräisen hiilihapon irtoamisen seurauksena, ne laskeutuvat liuenneen kalkkikiviaineksen ympärille. Näin muodostuu vähitellen tippukivi. Kun pisarat puolestaan putoavat, kalsiumbikarbonaatti säilyy, ja se laskeutuu maahan muodostaen omanlaisensa tippukiven. Ajan kuluessa nämä kaksi tippukivien syntytapaa yhdistyvät ja muodostavat pylväitä ihmeellisine muotoineen. Ja vaikka kallion ikä luolissa on noin 175-150 miljoonaa vuotta, luolien muodostuminen on tapahtunut paljon myöhemmin viimeisen 15 miljoonan vuoden aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aurinkoa tai sadetta pakoon Mallorca on ulkoilmasaari, jossa riittää tekemistä hyvällä säällä. Siksi luolissa kannattaa käydä joko sateisena päivänä, jolloin ulkosalla ei viihdy niin hyvin – tai vaihtoehtoisesti kuumana päivänä, sillä luolissa on viileämpää. Lämpö luolissa on ulkopuolella vallitsevasta säästä riippuen noin 17–22 astetta. Kosteusprosentti on melko korkea. Ja kun pimeästä luolasta lähdetään lopulta pois, vierailijaa odottaa hieno näkymä merelle. Se on se kuuluisa valo tunnelin päässä. Coves d’Arta kotisivut: https://www.cuevasdearta.com/en/ Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja – tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 13.5.2024 Automatkailu Euroopan huvipuistot – vähän jännitystä autolomalle 10.5.2024 Matkailu Örön linnakesaari Kemiönsaaressa kutsuu kulkemaan 7.5.2024 Matkailu Ruoka – Helsingin matkailun maistuva valtti 5.5.2024 Matkailu Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe