13.5.2024

Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin

Kuva Cupra

Espanjalaisvalmistaja Seatin alle perustettu ja kovasti ohi kiilaamassa oleva Cupra toimii omalla tavallaan koko VAG-konsernin valtavirtaisten brändien urheilusiipenä. Nyt Formentoriin sekä Leónin kahteen korimalliin saatu päivitys vain alleviivaa tätä asemaa.

Vuonna 2020 debytoinut Formentor oli ensimmäinen pelkästään Cupran nimelle tehty malli, kun taas samanikäinen Cupra León on urheiluversio Seat Leónista. Molemmat mallit ovat elinkaaripäivitysiässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haikeulaa ja lisää tehoa

Cupra on tuonut Formentorin ja Leónin uusimman muotokielensä piiriin, mikä tarkoittaa, että molemmat mallit saavat Cupra Terramarista ja -Tavascanista tutun haikeulan eli haikalan kuonoa muistuttavan ilmeen. Vihaiset keulailmeet ovat automuotoilussa nykyaikaa, ja ne ovat erityisen sopivia kun haetaan urheilullista otetta. Lisäksi Cupra León saa nyt erottua aikaisempaakin enemmän Seat Leónista. Haikeulan ja varsin lavean maskin ohella keulassa huomio kiinnittyy uusiin led-matriisiajovaloihin, jotka ovat saaneet erottuvan kolmioteeman.

Takanakin on muutamia muutoksia molemmissa malleissa, ja siellä päässä huomio kannattaa kiinnittää erityisesti näyttäviin uusiin takavaloihin. Lisäksi Cupran nykyinen logo on siellä valaistu.

Formentor ja León ovat sukua paitsi toisilleen, MQB Evo -alustansa kautta myös Skoda Octavialle, Audi A3:lle sekä Volkswagen Golfille, ja erityisesti kahden jälkimmäisen sporttiversioille Audi S3:lle sekä Volkswagen Golf R:lle. Lisätehot 2,0-litraisen turbobensiiniin tuovat Formentorin ja Leónin farmariversion mainittujen Audin ja VW:n tuntumaan. Pitää toki muistaa, että Formentor VZ5:n kohdalla puhutaan 2,5-litraisesta viisisylinterisestä, joka puolestaan rinnastuu jo Audi RS 3:een.

Suurin uutisarvo kuitenkin kohdistuu tällä kertaa nimenomaan tuohon nelivedon ja 7-pykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa tarjottavaan 2,0-litraiseen nelisylinteriseen, joka on saanut ylennyksen. 333 hevosvoimaisena se vastaa nyt S3:n ja Golf R:n haasteeseen tasapuolisesti. Moottori on yksi maailman tehokkaimmista nelisylinterisistä, ja se tekee samalla Formentorista erään markkinoiden äreimmistä C-segmentin crossovereista, ja León Sportstourerista puolestaan nukutusauton äärimmäisimmästä päästä. Toki molempiin on saatavilla myös vähän kesympiä koneita, nimittäin 1,5- ja 2,0-litraista kevythybridiä sekä lataushybridiä 1,5-litraisen ympärille.

Samalla Formentor ja León saavat mainittuun tehoversioonsa alun perin Audi RS 3:sta, mutta uudistuksen jälkeen myös S3:sta tutun torque splitterin, joka siirtää vääntömomenttia mutkissa tarpeen mukaan tiettyyn nurkkaan.

Sisällä voimme heti kättelyssä havaita isomman 12,9-tuumaisen tietoviihdenäytön, päivitetyn digitaalimittariston sekä sen alapuolelta avautuvan uudistetun keskikonsolin. Äänentoistosta vastaa uusi Sennheiserin toimittama 12 kaiuttimen järjestelmä.

Sisätiloissa Cupra on kiinnittänyt huomiota myös materiaalivalintoihin, ja tuonut sinne ekonahkaa ja/tai yli 70-prosenttisesti kierrätettyjä mikrokuituja. Cupran tapauksessa näillä materiaaleilla verhoillaan totta kai urheiluistuimet.

Lähde: Seat/Cupra

Luetuimmat