13.4.2024

Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ

Kuva Audi

Aiempaa lihaksikkaampi S3 on nyt ennen kaikkea Volkswagen-sisartaan tehokkaampi ja driftaa melkeinpä RS 3:n malliin.

Audi faceliftasi hiljattain A3:n, ja uudistuksen mukana päivitettiin toki monia muitakin asioita. Nyt nämä samat uudistukset ja vielä vähän enemmän on saamassa A3:n keskimmäinen tehomalli S3.

S3 on tosiaan mallisarjan keskimmäinen malli, ja siinä mielessä hieman epäkiitollisessa asemassa, että sen täytyy olla samaan aikaan A3:n tehomalli, mutta jättää riittävästi tilaa sille kaikkein räyhäkkäimmälle, viisisylinteriselle RS 3:lle. Nyt S3:a on pystytty parantamaan niin, että malli on kuitenkin pysynyt näissä raameissaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennen kaikkea lisää tehoa

Audi on siis nostanut S3:n teholukemaa kaikkiaan 23 hevosvoimalla. 2,0-litrainen nelisylinterinen TFSI tuottaa nyt S3:n keulalla 245 kilowattia eli 333 hevosvoimaa. Lisäksi vääntömomenttia on herunut lisää 20 newtonmetrin verran, ja kone tarjoaa 420 newtonmetrin huippuvääntönsä alkaen kierrosluvusta 2 100 rpm. Tyhjäkäyntikierrosluku on sen sijaan 1 300 rpm, missä on 200 minuuttikierroksen nousu. Tämä yhdessä parantuneen kaasunvasteen kanssa parantavat auton räjähtävää suorituskykyä.

Niin ikään vaihdelaatikon käyttäytymistä on ehostettu teeman mukaisesti, ja jatkossa 7-lovinen S Tronic antaa kiertää pidemmälle kiihdytyksissä ja alkaa vaihtaa pienemmälle aiemmin. Ja S3:han on luonnollisesti nelivetoinen.

Huippumalli RS 3 on siis kuitenkin vielä 67 hevosvoiman, 80 newtonmetrin ja sen yhden sylinterin verran S3:a edellä niin kuin kuuluukin, mutta hankintahinnaltaan jonkin verran halvemmasta Volkswagen-sisaresta, Golf R:stä, S3 laittaa nyt vihdoinkin paremmaksi.

S3:n kaksilitrainen moottori on muuten kerännyt jo jonkin verran ikää, sillä tuo EA888 lanseerattiin alun perin jo vuonna 2008. Nyt ollaan menossa Gen3:ssa.

Rajoitin ottaa S3:ssa vastaan saksalaisittain 250 km/h kohdalla, ja auto kiihtyy nollasta sataan 4,7 sekunnissa. Audi S3 on myös uudistuksen jälkeen totutusti tarjolla sekä Sportbackina että Sedanina.

RS 3:n torque splitter mukaan kuvioihin

S3 selviää nyt aiempaa paremmin mutkista ja miksei jopa driftaa RS 3:sta tutun tekniikan ansiosta. Torque splitter -momentinjakojärjestelmä on löytänyt tiensä myös S3:een, ja sehän tarkoittaa, että takapyörillä vääntömomentin painopistettä siirrellään älykkäästi puolelta toiselle kaarteissa. Tämän, yhdistettynä uuteen Dynamic Plus -ajotilaan, pitäisi tarkoittaa lähes takavetomaisen yliohjautuvaa käytöstä oikein reippaassa ajossa.

Myös jousituksen säätöjä on tsekattu uudelleen, ja S3:een on asennettu isommat etujarrulevyt sekä uudet, tehokkaammat jarrusatulat.

Samaan aikaan S3 on saanut muuhun A3-sarjaan vastikään tulleita uudistuksia, jotka koskettavat ihan muita asioita kuin tätä autourheilupuolta. Kenties oleellisin näistä uudistuksista koskee keulaa ja erityisesti etuvaloja. Led-matriisiajovalot pitävätkin nyt sisällään neljä säädettävää päiväajovalotilaa, samalla tavalla kuin jo muutaman muunkin Audi-mallin kohdalla.

Lähde: Audi

Luetuimmat