13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiempaa lihaksikkaampi S3 on nyt ennen kaikkea Volkswagen-sisartaan tehokkaampi ja driftaa melkeinpä RS 3:n malliin. Audi faceliftasi hiljattain A3:n, ja uudistuksen mukana päivitettiin toki monia muitakin asioita. Nyt nämä samat uudistukset ja vielä vähän enemmän on saamassa A3:n keskimmäinen tehomalli S3. S3 on tosiaan mallisarjan keskimmäinen malli, ja siinä mielessä hieman epäkiitollisessa asemassa, että sen täytyy olla samaan aikaan A3:n tehomalli, mutta jättää riittävästi tilaa sille kaikkein räyhäkkäimmälle, viisisylinteriselle RS 3:lle. Nyt S3:a on pystytty parantamaan niin, että malli on kuitenkin pysynyt näissä raameissaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ennen kaikkea lisää tehoa Audi on siis nostanut S3:n teholukemaa kaikkiaan 23 hevosvoimalla. 2,0-litrainen nelisylinterinen TFSI tuottaa nyt S3:n keulalla 245 kilowattia eli 333 hevosvoimaa. Lisäksi vääntömomenttia on herunut lisää 20 newtonmetrin verran, ja kone tarjoaa 420 newtonmetrin huippuvääntönsä alkaen kierrosluvusta 2 100 rpm. Tyhjäkäyntikierrosluku on sen sijaan 1 300 rpm, missä on 200 minuuttikierroksen nousu. Tämä yhdessä parantuneen kaasunvasteen kanssa parantavat auton räjähtävää suorituskykyä. Niin ikään vaihdelaatikon käyttäytymistä on ehostettu teeman mukaisesti, ja jatkossa 7-lovinen S Tronic antaa kiertää pidemmälle kiihdytyksissä ja alkaa vaihtaa pienemmälle aiemmin. Ja S3:han on luonnollisesti nelivetoinen. Huippumalli RS 3 on siis kuitenkin vielä 67 hevosvoiman, 80 newtonmetrin ja sen yhden sylinterin verran S3:a edellä niin kuin kuuluukin, mutta hankintahinnaltaan jonkin verran halvemmasta Volkswagen-sisaresta, Golf R:stä, S3 laittaa nyt vihdoinkin paremmaksi. S3:n kaksilitrainen moottori on muuten kerännyt jo jonkin verran ikää, sillä tuo EA888 lanseerattiin alun perin jo vuonna 2008. Nyt ollaan menossa Gen3:ssa. Rajoitin ottaa S3:ssa vastaan saksalaisittain 250 km/h kohdalla, ja auto kiihtyy nollasta sataan 4,7 sekunnissa. Audi S3 on myös uudistuksen jälkeen totutusti tarjolla sekä Sportbackina että Sedanina. RS 3:n torque splitter mukaan kuvioihin S3 selviää nyt aiempaa paremmin mutkista ja miksei jopa driftaa RS 3:sta tutun tekniikan ansiosta. Torque splitter -momentinjakojärjestelmä on löytänyt tiensä myös S3:een, ja sehän tarkoittaa, että takapyörillä vääntömomentin painopistettä siirrellään älykkäästi puolelta toiselle kaarteissa. Tämän, yhdistettynä uuteen Dynamic Plus -ajotilaan, pitäisi tarkoittaa lähes takavetomaisen yliohjautuvaa käytöstä oikein reippaassa ajossa. Myös jousituksen säätöjä on tsekattu uudelleen, ja S3:een on asennettu isommat etujarrulevyt sekä uudet, tehokkaammat jarrusatulat. Samaan aikaan S3 on saanut muuhun A3-sarjaan vastikään tulleita uudistuksia, jotka koskettavat ihan muita asioita kuin tätä autourheilupuolta. Kenties oleellisin näistä uudistuksista koskee keulaa ja erityisesti etuvaloja. Led-matriisiajovalot pitävätkin nyt sisällään neljä säädettävää päiväajovalotilaa, samalla tavalla kuin jo muutaman muunkin Audi-mallin kohdalla. Lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?