11.9.2021 Ajoneuvot Dacia keskittyy oleelliseen jatkossakin – tavoitteena välttää hyödyttömiä varusteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia kertoi Joggerin esittelyn yhteydessä Münchenin autonäyttelyssä, että se koittaa välttää ominaisuuksia, joita se ei usko asiakkaidensa haluavan tai käyttävän. Romanialaismerkki Dacia on rakentanut itselleen upean maineen Renault-ryhmän järkijäsenenä. Edullisen hinnan vastineeksi autoissa saa hyvän vastineen rahalle, sillä merkki keskittyy tarjoamaan tarpeellisen ja oleellisen, mutta ei turhuuksia.Dacian tuotepäällikkö Andrea Guineaa Münchenin autonäyttelyssä jututtanut Autocar-lehti kysyi tulevaisuuden varustelusta uuden Jogger-tilafarkun esittelyn yhteydessä. Guinea kertoi, että tyypillinen Dacia-asiakas ei halua käyttää autoon suuria summia.– He saattavat arvostaa auton suunnittelua, mutta he eivät maksa ylihintaa, Guinea kiteytti.– He [asiakkaat] eivät ota ominaisuuksia, jotka eivät ole käteviä. Merkkimme strategia on keskittyä olennaiseen olematta tylsiä, haluamme tarjota tarpeelliset toiminnot siistillä tavalla.Tästä syystä uusi Jogger saapuu markkinoille ensin perinteisenä polttomoottorimallina, täyshybridiversion seuratessa arviolta 2023. Dacia-lataushybridistä ei ole vielä suunnitelmia, sillä Guinean mukaan merkin sisällä arvioidaan, että asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan eikä tekniikka ole kustannustehokasta.Jogger ei tule myöskään tarjolle nelivetomallina, vaikka auton maavara ja seikkailumuovit viittaavat maastohenkisyyteen. Dacian logiikkana on, että maastoajoa ja seitsenpaikaisuutta kaipaavat asiaksryhmät ovat enimmäkseen eriävät, joten Duster ja Jogger palvelevat eri ryhmiä Bigsterin saapumiseen saakka.Dacia Bigster esiteltiin konseptina, mutta tuotantoversio nähtäneen lähivuosina.Guinea kommentoi Dacian suhtautuvan samalla tavalla turvavarusteisiin. Uuden polven Dacia Sandero sai Euro NCAP -törmäystestiohjelmassa yleisarvosanaksi vain kaksi tähteä. Testausohjelma moitti muun muassa auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmän rajoittunutta toiminnallisuutta. Pääsihteeri van Ratingen kommentoi tuolloin, että kahden tähden testitulos kertoo kunnianhimottomuudesta.– Dacialla me emme jahtaa Euro NCAP -tähtiä, se ei ole meidän filosofiamme. Olemme erittäin sitoutuneita parantamaan matkustajiemme turvallisuutta, meidän automme ovat turvallisempia joka kerta, Guinea perusteli.– Viiden tähden Euro NCAP -luokitus merkitsee paljon elektroniikkaa ja tutkia ja kameroita autossa. Ne ovat asioita, joita asiakkaamme eivät kaipaa eivätkä he ole valmiita niitä käyttämään. Viiden tähden autot ovat niin monimutkaisia, että joskus ihmiset eivät tiedä miten laitteita ja toiminnallisuuksia käytetään, joten olemme luottavaisia ja tyytyväisiä siihen, mitä meillä on, Guinea kiteytti.Merkin haasteena on tulevaisuudessa pitää kiinni merkin edullisesta maineesta samalla, kun se tasapainoilee eri sektorien kiristyvien määräysten keskellä. Renault-ryhmän teknologiasta on kuitenkin iso apu.– Pystymme pysymään mukana teknisessä kehityksessä, mutta pidämme aina ison osan huomiosta hinnassa. Me tasapainoilemme aina siinä, mitä ominaisuuksia valitsemme autoihimme. Meillä ei ole mitään monimutkaisia tai hyödyttömiä ominaisuuksia, koska emme halua käyttää rahojamme niiden kehittämiseen emmekä halua nostaa auton hintaa, Guinea totesi.Lähde: Autocar Kuvat: Dacia ja Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä