11.9.2021 Ajoneuvot Dacia keskittyy oleelliseen jatkossakin – tavoitteena välttää hyödyttömiä varusteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia kertoi Joggerin esittelyn yhteydessä Münchenin autonäyttelyssä, että se koittaa välttää ominaisuuksia, joita se ei usko asiakkaidensa haluavan tai käyttävän. Romanialaismerkki Dacia on rakentanut itselleen upean maineen Renault-ryhmän järkijäsenenä. Edullisen hinnan vastineeksi autoissa saa hyvän vastineen rahalle, sillä merkki keskittyy tarjoamaan tarpeellisen ja oleellisen, mutta ei turhuuksia.Dacian tuotepäällikkö Andrea Guineaa Münchenin autonäyttelyssä jututtanut Autocar-lehti kysyi tulevaisuuden varustelusta uuden Jogger-tilafarkun esittelyn yhteydessä. Guinea kertoi, että tyypillinen Dacia-asiakas ei halua käyttää autoon suuria summia.– He saattavat arvostaa auton suunnittelua, mutta he eivät maksa ylihintaa, Guinea kiteytti.– He [asiakkaat] eivät ota ominaisuuksia, jotka eivät ole käteviä. Merkkimme strategia on keskittyä olennaiseen olematta tylsiä, haluamme tarjota tarpeelliset toiminnot siistillä tavalla.Tästä syystä uusi Jogger saapuu markkinoille ensin perinteisenä polttomoottorimallina, täyshybridiversion seuratessa arviolta 2023. Dacia-lataushybridistä ei ole vielä suunnitelmia, sillä Guinean mukaan merkin sisällä arvioidaan, että asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan eikä tekniikka ole kustannustehokasta.Jogger ei tule myöskään tarjolle nelivetomallina, vaikka auton maavara ja seikkailumuovit viittaavat maastohenkisyyteen. Dacian logiikkana on, että maastoajoa ja seitsenpaikaisuutta kaipaavat asiaksryhmät ovat enimmäkseen eriävät, joten Duster ja Jogger palvelevat eri ryhmiä Bigsterin saapumiseen saakka.Dacia Bigster esiteltiin konseptina, mutta tuotantoversio nähtäneen lähivuosina.Guinea kommentoi Dacian suhtautuvan samalla tavalla turvavarusteisiin. Uuden polven Dacia Sandero sai Euro NCAP -törmäystestiohjelmassa yleisarvosanaksi vain kaksi tähteä. Testausohjelma moitti muun muassa auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmän rajoittunutta toiminnallisuutta. Pääsihteeri van Ratingen kommentoi tuolloin, että kahden tähden testitulos kertoo kunnianhimottomuudesta.– Dacialla me emme jahtaa Euro NCAP -tähtiä, se ei ole meidän filosofiamme. Olemme erittäin sitoutuneita parantamaan matkustajiemme turvallisuutta, meidän automme ovat turvallisempia joka kerta, Guinea perusteli.– Viiden tähden Euro NCAP -luokitus merkitsee paljon elektroniikkaa ja tutkia ja kameroita autossa. Ne ovat asioita, joita asiakkaamme eivät kaipaa eivätkä he ole valmiita niitä käyttämään. Viiden tähden autot ovat niin monimutkaisia, että joskus ihmiset eivät tiedä miten laitteita ja toiminnallisuuksia käytetään, joten olemme luottavaisia ja tyytyväisiä siihen, mitä meillä on, Guinea kiteytti.Merkin haasteena on tulevaisuudessa pitää kiinni merkin edullisesta maineesta samalla, kun se tasapainoilee eri sektorien kiristyvien määräysten keskellä. Renault-ryhmän teknologiasta on kuitenkin iso apu.– Pystymme pysymään mukana teknisessä kehityksessä, mutta pidämme aina ison osan huomiosta hinnassa. Me tasapainoilemme aina siinä, mitä ominaisuuksia valitsemme autoihimme. Meillä ei ole mitään monimutkaisia tai hyödyttömiä ominaisuuksia, koska emme halua käyttää rahojamme niiden kehittämiseen emmekä halua nostaa auton hintaa, Guinea totesi.Lähde: Autocar Kuvat: Dacia ja Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä