21.3.2023 Ajoneuvot Dodge Challenger jysäyttää vielä viimeisen kerran – 1 040-heppaisella SRT Demon 170:llä nollasta sataan 1,66 sekunnissa, lisävarusteena jarruvarjo! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykypolven Dodge Challengerin 15-vuotinen tuotantotaival on pian ohi, mutta sitä ennen barreli täytettiin etanolilla ja räjäytettiin. SRT Demon 170:n kohdalla kannattaa valmistautua omaksumaan paljon isoja - ja pieniä - lukuja, kuten myös sähköautot kaatavia ennätyslukuja. Maailman muskelein auto siitä taisi lopulta syntyä, kun Dodge lunasti jokin aikaa sitten tekemänsä lupauksen ultimaattisesta Challengerista, joka samalla päättäisi nykypolven tuotannon, ja olisi mahdollisesti samalla lajinsa viimeinen polttomoottorinen.Tiistaiyönä Suomen aikaa ensi-iltansa Las Vegasissa saanut Dodge Challenger SRT Demon 170 on erinomainen lopetus jo ajat sitten klassikoksi muodostuneelle Challenger-sarjalle. Siinähän ei ole koskaan ollut varsinaisesti mitään järkeä, ja se on aina tullut tekniikassa vähän muita muskeleita perässä, mutta se on vuosi toisensa perään voittanut kaikista parhaiten fanit ja fanaatikot puolelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDemon äärimmilläänDemon 170:ssä - jossa luku 170 on johdettu etanolin alkoholipitoisuudesta - 6,2-litrainen V8 on viety niin äärimmilleen, ettei se enää jaa moniakaan osia perustansa, "perus-Demonin", kanssa. Sama pätee oikeastaan koko voimalinjaan. Huippulukemien takana on todellakin isoja muutoksia, sillä lähes kaikkia mahdollisia tilavuuksia ja paineita on hilattu ylös.1 040 hevosvoimaa saavutetaan RE85 -polttoaineella, mutta ihan tavallisella E10-bensallakin koneesta irtoaa 900 hevosvoimaa. 1 380 newtonmetrin huippuväännön superlatiivinen moottori saavuttaa 4 200 minuuttikierroksen kohdalla. Autossa on enemmän tehoa ja vääntöä, kuin alkuperäisessä Bugatti Veyronissa 8 litran W16:lla.1,66 sekuntia - uusi sarjatuotantoautojen kiihtyvyysennätys?Demon 170:n valmistusmäärä rajataan 3 300:een. Näistä 3 000 on varattu USA:n- ja loput 300 Kanadan markkinoille. Noinkin korkea valmistusmäärä tarkoittaa ilman muuta sitä, että voidaan puhua sarjavalmisteisesta autosta.Demon 170:n kiihtyvyyslukemaksi nollasta sataan - tarkalleen 0-60 mph - kerrotaan 1,66 sekuntia. Niin sanottuun varttimailiin kuluu puolestaan National Hot Rod Associationin virallistamana 8,91 sekuntia, jonka aikana mittariin kertyy 245 km/h. Auton virallista huippunopeutta Dodge ei paljasta.Mieli alkaa saman tien kelaamaan tälle nollasta kuuteenkymppiin -lukemalle mahdollisia haastajia sarjatuotantoautojen maailmasta. Kela pysähtyy Tesla Model S Plaidiin, joka on kellottanut sarjatuotantoasussaan lukeman 1,99 sekuntia. Tuotantotaivaltaan vielä odottavan Tesla Roadsterin on puolestaan luvattu suoriutuvan tehtävästä 1,9 sekunnissa.Julistetaanko siis Challenger SRT Demon 170 heti kättelyssä epävirallisesti maailmanennätysautoksi?Täysin pitelemätön petoSupermarkettiin kannattanee ajella bensiinillä, sillä kaikelle kontrollille voi sanoa ihan viimeistään hyvästit 1 000 hevosvoiman rajan tuolla puolen. Ainoa järkevä paikka koetella pitelemättömän pedon rajoja on varmasti kiihdytysrata.Kuten jo kaukaa voi huomata, Demon 170:n takapyörät pureutuvat asfalttiin melkoisten läskirenkaiden tuella. Mickey Thompson ET Street R -kiihdytysrenkaat ovat takana kokoa 315/50 R17. Lisävarusteena saatavilla on myös toinen rengassetti, josta löytyvät niinkin arkinen asia kuin urat.Muiltakin osin ostajalla on paljon valtaa päättää, kuinka kiihdytysrataorientoituneen omastaan haluaa. Hyvin riisutussa ja painostaan tarkassa konfiguraatiossa ei ole mattoja eikä radiota, tasokkaammasta puolestaan löytyy alcantaraverhoilu ja kattoikkuna.Dodge Direct Connection -lisävarusteet pitävät sisällään kaikkein drag racing -orientoituneimmat varusteet, päättyen jarruvarjoon. Ei Challengerin tuotantotaivalta oikein millään muulla saisi pysäytettyäkään.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: DodgeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster