8.3.2020 Ajoneuvot Kosketa materiaaleja, älä näyttöjä: DS Aero Sport Lounge Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konseptiauto DS Aero Sport Lounge on oikeilla jäljillä siinä, että oikeat materiaalit ovat kosketusnäyttöjä parempi ratkaisu matkustettaessa. Geneven autonäyttelyn konseptiautokattaukseen olisi kuulunut myös DS:n uusin luomus. Villien visioiden sijaan DS Aero Sport Lounge on sangen uskottavasta päästä konseptiautojen mittapuulla.DS Aero Sport Loungessa on valmistajan mukaan uuden sukupolven 110 kilowattitunnin akusto, joka riittää yli 650 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Myös suorituskyky on kunnossa, sillä käytössä on kuulemma Formula E:stä tutuksi tullutta tekniikkaa hyödyntävä 500 kilowatin sähkömoottori, joka sinkauttaa DS Aero Sport Loungen 0–100 km/h 2,8 sekunnissa.Voimalinja ei kuitenkaan ole tälle konseptiautolle "se juttu".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosketa ilmaaTasan viisi metriä pitkä DS Aero Sport Lounge on muotoiltu valmistajansa mukaan aerodynaamisuuden ehdoilla. Myös korkea istuma-asento on ollut osa tavoitetta, mutta voimakkaasti kallistetun kattolinjan ansiosta ilmanvastus on hyvällä tolalla. 23-tuumaisten vanteiden muotoilu on sekin saanut inspiraationsa ylitse virtaavasta ilmasta.Sisällä muhkeassa nelipaikkaisessa matkustamossa näyttöjä on pyritty raivaamaan toissijaisiin rooleihin. Kojelaudan alaosan satiinipuuvillaiseen pintaan heijastetaan tarvittavat navigointi- tai viihdetiedot ylemmästä osasta. Ratkaisun muotoilussa on tavoiteltu jännitynyttä muotoa ja DS:n mukaan sillä vältetään useimmat kosketusnäyttöjen ongelmat. Kojelaudassa majaileva Iris-tekoälyjärjestelmä vastaa puheohjaukseen. Ajamisen kannalta tärkeät tiedot heijastetaan puolestaan tuuliasiin.Sivupeilien toiminnot ja mukavuustoimintojen säädöt on siirretty jokaisen matkustajan omaan ovinäyttöön. Omilla näytöillä on haettu samaa tunnelmaa, kuin lentokoneen ykkösluokassa matkustettaessa, eli jokaisella on oma näyttönsä.Keskitunnelin rooli on puolestaan toimia eleohjauksen alueena. DS:n todellinen innovaatio on Ultraleapin kehittämä ultraääniteknologia, jossa järjestelmä antaa haptisen (kosketus)palautteen jopa ilmassa olevalle kädelle. Näin käyttäjä saa kuittauksen eleohjauksen onnistumisesta ja järjestelmän avulla voidaan simuloida jopa pintatekstuurin koskettamista ilmassa.Kosketa olkiaOsa kojelaudasta ja istuimien selkämykset on koristeltu olkipunoksilla. DS:n mukaan yleinen ja tavallinen materiaali kohoaa uudelle tasolle, kun sitä käyttävät pariisilaiset käsityötaiturit. Tekniikka juurtaa juurensa aina 1600-luvulle. DS on tehnyt yhteistyötä olkitaituri Lison de Caunesin ja hänen ateljeensa kanssa. DS Aero Sport Loungessa käytetty ruisolki on valittu tehtävään himmeän kiillon ja pehmeän pinnan takia ja vilja on kasvatettu Ranskan Burgundissa. Lisäksi olki on saanut silikalakkauksen, joka antaa materiaalille veden- ja lämmönkestoa.Istuimissa puolestaan hyödynnetään puuvillasatiinia ja täytemateriaalina on mukavuutta korostava tiivis vaahto. Ovissa on mikrokuitua, joka on osittain punottu läpinäkyvistä langoista, päästäen valoa matkustamoon.Eikä konseptiauto olisi mitään vuonna 2020 ilman villiä valaistusta. DS Aero Sport Loungessa varsinaiset ajovalot ovat merkin tutut DS Matrix Led Vision -projektorivalot, joiden lisäksi käytössä ovat päivänajovalot ja DS Light Veil -korostevalot, joita nähtäneen tulevissa DS-malleissa.Lähde ja kuvat: DS Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti