23.10.2021 Ajoneuvot Ducatilta jättiharppaus sähköiseen suuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkömoottoripyörien MotoE-sarjassa kilpaillaan kaudesta 2023 alkaen Ducatin valmistamilla moottoripyörillä. Italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati yllätti kaikki ilmoittamalla, että se toimittaa MotoGP-sarjan yhteydessä ajettavan FIM Enel MotoE -luokan sähkömoottoripyörät kaudesta 2023 alkaen. Yhteistyö MotoGP-sarjan organisaattorin Dorna Sportsin ja Ducatin välillä julkaistiin Misanon MotoGP-kisan aattona järjestetyssä ylimääräisessä lehdistötilaisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnergica vaihtuu DucatiksiFIM Enel MotoE -luokkaa on ajettu ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan MM-osakilpailujen yhteydessä vuodesta 2019 alkaen. Kaudella 2021 MotoE-sähköpyörät kilpailivat kuutena MotoGP-viikonloppuna, ja osassa niistä luokassa ajettiin kaksi kilpailulähtöä. Sarjaan osallistuvat tiimit käyttävät kaikki samanlaista Energica Ego Corsa -sähkömoottoripyörää. Italialaisvalmistajan pyörän teho on 150-160 hevosvoimaa, vääntö yli 220 newtonmetriä ja huippunopeutta sille luvataan 270 kilometriä tunnissa.Tämä luonnoskuva on kaikki, mitä tällä hetkellä tiedetään Ducatin tulevasta MotoE-kilpuristaTehoa on siis saman verran kuin Moto2-luokan kilpureissa, mutta 260 kilon painoisena (kuljettajan kanssa yhteensä n. 330 kg) se on yli sata kiloa painavampi, joten radan pituudesta riippuen Moto2-pyörä on kierroksella noin 5-6 sekuntia nopeampi. Käytännössä MotoE-pyörät ovat olleet ratakierroksella suunnilleen yhtä nopeita kuin Moto3-pyörät, joissa 55 hevosvoiman vastineeksi painoa on kuljettajan kanssa oltava minimissään yhteensä vain 152 kiloa.Alhainen paino ykkösprioriteettiDucatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali kertoi lehdistötilaisuudessa, että koska Ducatit tunnetaan kilpailuluokasta riippumatta kevyestä painostaan, myös MotoE-luokkaan suunniteltava Ducati tulee olemaan huomattavan kevyt. Ducati kilpailee tällä hetkellä menestyksekkäästi sekä MotoGP- että Superbike-luokissa MM-tasolla, eli se keskittyy molemmissa sarjoissa pelkästään nopeimpaan ja tehokkaimpaan kilpailuluokkaan.Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali (vas) ja Dorna Sportsin toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta kättelivät sopimuksen merkiksiMotoE onkin italialaisvalmistajalle mielenkiintoinen päänavaus, erityisesti kun Ducatin valikoimissa ei tällä hetkellä ole yhtään sähkömoottoripyörää. Teknisistä valmiuksista asia ei kuitenkaan jää kiinni, sillä Ducati kuuluu Volkswagen-konserniin, joten autopuolen kokemus sähköisistä voimalinjoista on suureksi avuksi ja pienin muutoksin siirrettävissä myös kaksipyöräisiin ajoneuvoihin. Nyt julkistetun sopimuksen on helppo ennakoida tarkoittavan sitä, että Ducatilta tullaan lähitulevaisuudessa näkemään myös tieliikennekäyttöön suunnattuja sähkömoottoripyörävaihtoehtoja.Dorna Sportsin ja Ducatin välinen sopimus on nelivuotinen, eli Ducateilla kilpaillaan MotoE-luokassa kaudesta 2023 kauteen 2026.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati ja Energica Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti