18.1.2023 Ajoneuvot Elämänsä vedossa – Nissan GT-R tuo ripauksen nostalgiaa vuosimalliin 2024 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harva automalli säilyy tuotannossa 16 vuoden ikään, ja vielä harvempi näyttää 16 vuoden iässä näin freesiltä. Nissan GT-R katsoo vuosimalliin 2024 edetessään myös vähän taaksepäin. Urheiluautojen kunniagalleriaan itsensä jo ajat sitten leimannut R35-sukupolven GT-R on uudistunut lanseerausvuotensa 2007 jälkeen monta kertaa, muttei vielä kertaakaan kovin perusteellisesti. Näin siis myös mallivuoden 2024 edustaja on lopulta hyvinkin sama tuote, kuin GT-R silloin 16 vuotta sitten.Tokyo Auto Salonissa ensi-iltansa saanut '2024 GT-R säilyttää tälläkin kertaa 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:nsa, käsityönä kasattuna ja samoilla spekseillä. Muutokset keskittyvätkin lähinnä ulkokuoreen, johon saaduista uudistuksista osa palvelee urheiluauton suorituskykypäämääriä, kun taas toisissa keskitytään ulkonäköasioihin - nekin tuiki tärkeitä, kun tämänkaltaisesta autosta puhutaan.Keulan ilmeessä huomionarvoista on ensinnäkin nyky-Nissaneille tunnusomaisen V-kuvion häipyminen maskista. Edeltäviä sukupolvia jollain tasolla enemmän muistuttava etusäleikkö on nyt myös läpäisevämpi, paremman jäähdytyksen ja aerodynamiikan nimissä.Ei niin kaukaa menneisyydestä paluun mallistoon tekee nyt GT-R T-spec, joka lainaa ajonvakautus- ja jarruteknologiaa NISMO:lta, ja jonka voi tunnistaa kullanväristen RAYS -vanteiden lisäksi hyvin esimerkiksi kahdesta erityisestä värivaihtoehdostaan. Midnight Purple III on kunnianosoitus vuoden 1999 Skyline GT-R V-Specille. Millenium Jade on puolestaan suoraan peräisin Skyline GT-R V-Spec II Nür -mallista vuodelta 2002. Sisätiloissa tunnelmaa luo puolestaan tummanvihreä verhoilu sekä totta kai T-spec -tunnukset.GT-R on Nissanille erinomainen PR-veturi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNISMO edelleen parasta mitä rahalla saaMallivuoden 2024 päivitykset koskivat myös GT-R NISMO:a, tuota malliston 600-hevosvoimaista ykköstykkiä. Jos nyt edelleenkin kaikki perusasiat GT-R:n ratakireimmässä versiossa säilyvät ennallaan, on hiottavaa löytynyt niin aerodynamiikasta kuin ajoteknologiastakin.NISMO on päivittänyt GT-R:n korin aerodynamiikkasarjoja keulan, takadiffuusorin sekä etusiipien osalta. Malli saa myös uuden, aiempaa 10 prosenttia suuremman takasiiven, joka kiinnittyy paikalleen joutsenenkaulakannattimilla. Nämä ominaisuudet parantavat downforcea, mutta valmistajan mukaan myöskään ilmanvastuskerroin ei ole niistä kärsinyt, vaan lukema on sama kuin ennen, 0,26.NISMO:ssa hyödynnetään nyt ensi kertaa etuakselin kitkalukkoa.NISMO appearance package on sekin päivittynyt. Paketti sisältää hiilikuituidusta valmistetun konepellin, tunnusomaisen moottorikopan sen alla sekä punaisella korostetut 20-tuumaiset RAYS -vanteet.Alkuperäisiä Skyline GT-R:iä ei myyty koskaan virallisesti Japanin ulkopuolella, ja tämä nykyinen GT-R olikin erilainen muun muassa juuri siltä osin, että sitä on valmistettu myös vasemmanpuoleisella ohjauksella ja vientimarkkinoille. Edelleenkin GT-R:ää viedään Japanin ulkopuolelle, ja jopa muille mantereille, mutta valitettavasti Eurooppa ei niihin mantereisiin myöskään mallivuonna 2024 kuulu. GT-R:ssä on kuitenkin kyse sellaisen hintaluokan autosta, että mikäli sellaiseen on varaa, on varmasti myös mahdollisuus järjestää auto tyylikkäällä tavalla maahan.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”