11.5.2024 Autoilu Elinkeinoelämä veroaikeista: Henkilöliikenteen kustannuksilla on laajat vaikutukset Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Veropohjan sulamisen taustalla on ajoneuvojen energiatehokkuuden paraneminen, uusiutuvien polttoaineiden yleistyminen ja ensirekisteröityjen autojen määrän väheneminen. Liikenteen verotuksen tulevat uudistukset huolettavat elinkeinoelämää, joka muistuttaa yhteisessä muistiossaan, että kyse on ihmisten arjen edellytysten lisäksi Suomen kansantalouden kilpailukyvystä.Liikenteen rahoituksen ja verotuksen uudistamisen käynnistäminen on muistion mukaan tärkeää, sillä liikenteen veropohja on kaventumassa liikenteen käyttövoimamurroksen ja puhtaan siirtymän edetessä. Veropohjan sulaminen on peräisin ensisijaisesti ajoneuvojen energiatehokkuuden paranemisesta, uusiutuvien polttoaineiden yleistymisestä ja ensirekisteröityjen autojen määrän vähenemisestä.Liikenteen verotus nojaa toisaalta polttoaineiden valmisteveroihin ja toisaalta autojen hankinnasta kerättävään autoveroon ja autojen käytöstä kerättäviin ajoneuvoveroihin.Liikenteestä kerätään lisäksi merkittävä summa veroja arvonlisäveroina ja vakuutusmaksuveroina.Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmassa linjataan liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen käynnistämisestä, jota varten on tarkoitus perustaa liikenne- ja viestintäministeriön ja valtiovarainministeriön edustajista koostuva virkamiestyöryhmä.Elinkeinoelämän laatima muistio on toimitettu näille kahdelle ministeriöille. Muistiossa korostetaan, että teknologian nopea ja jatkuva kehitys on syytä ottaa huomioon tulevaisuuden verotusjärjestelmää luotaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerotuksen monet tavoitteetKannanotossa tähdennetään, että liikenne on johdettua kysyntää, joten liikenteen hinnoittelun muutokset vaikuttavat taloudelliseen ja yleiseen toimeliaisuuteen. Ensinnäkin tavaroiden kuljetuksen verorasitus vaikuttaa suoraan yritysten logistiikkakustannuksiin ja yritysten kilpailukykyyn, sijoittumispäätöksiin ja toimitusketjuihin.Yksityisautoilun osalta kiteytetään seuraavasti: ”Henkilöliikenteen kustannuksilla on laajat yhteiskuntataloudelliset ja hyvinvointivaikutukset, sillä liikenteen hinnoittelu ja liikkumismahdollisuudet vaikuttavat muun muassa työssäkäyntiin, asiointimahdollisuuksiin ja vapaa-ajan viettoon.”Yksityisellä autoilulla on merkitystä myös kotimaan matkailun näkökulmasta, liikutaanhan vapaa-ajan matkoilla valtaosin autolla.Ennakoitavuutta ja teknologianeutraaliuttaMuistiossa kirjataan elinkeinoelämän näkökulmasta toiveita ja tavoitteita. Niitä ovat esimerkiksi seuraavat:Vero- ja maksujärjestelmän tulisi olla ennakoitava ja mahdollisimman teknologianeutraali, jotta liikenteen päästövähennykset olisi mahdollista aikaansaada kustannustehokkain ja kilpailukykyä parantavin toimenpitein.Verotuksen tulee suosia vähäpäästöisiä ratkaisuja teknologianeutraalisti siten, että verotus tunnistaa myös hiilineutraalien synteettisten ja uusiutuvien polttoaineiden edut.Verorakenteen tulisi edistää elinkeinoelämän kilpailukykyä ja kansalaisten liikkumismahdollisuuksia.Verotuksen uudistamisessa on otettava huomioon myös valmisteilla oleva polttoainejakelun päästökauppa – liikenteen päästöjä ei pidä hinnoitella kaksinkertaisesti.Käyttövoimamurrosta ja ajoneuvokannan uudistamista tulisi edistää verotuksen keinon. Verorakenteen uudistuksessa tulee varmistaa käyttövoimamurroksen eteneminen ja vahvistaa liikenteen sähköistymisen sekä biometaanin, uusiutuvien nestemäisten polttoaineiden ja vedyn liikennekäytön kannusteita.Käyttövoimamurros tahmaaMuistio nostaa kissan pöydälle: liikenteen käyttövoimamurros on vasta alkumetreillä. Autokannasta tällä hetkellä hieman alle 4 prosenttia kulkee vaihtoehtoisella käyttövoimalla.Muistio vertaa tilannettamme varsin vauraaseen naapurimaa Norjaan, tuohon Euroopan ja maailman johtavaan sähköautomaahan. ”Esimerkiksi Norjassa valmistellaan parhaillaan siirtymää sähköisen liikenteen verotukseen, kun noin neljännes autokannassa olevista autoista on sähkökäyttöisiä. Suomi on 7–8 vuotta jäljessä Norjan sähköistymiskehityksestä.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerotuksen taso on korkeaLiikennesektorilta on muistion mukaan kerätty viime vuosikymmeninä erillisveroina vuosittain 4–5 miljardia euroa. Liikenteen verotus on Suomessa kansainvälisesti vertailtuna kireää.”Esimerkiksi Ruotsi verottaa liikennettä kansantuloon nähden 40 prosenttia vähemmän kuin Suomi. Ymmärrämme julkisen talouden haasteet, mutta toisaalta liikenteen korkea verotaso heikentää elinkeinoelämän kilpailukykyä, tekee kotimaassa liikkumisen kalliiksi ja vähentää taloudellista toimeliaisuutta.”Nämä tahot mukana muistiossaMuistion ovat allekirjoittaneet seuraavat tahot: Autoalan Keskusliitto, Metsäteollisuus ry, Autotuojat ja -teollisuus ry, Palvelualojen työnantajat Palta ry, Elinkeinoelämän Keskusliitto ry, Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry, ITS Finland ry, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Kaupan liitto, Suomen Taksiliitto ry, Keskuskauppakamari, Suomen Yrittäjät, Linja-autoliitto ry, Teknisen Kaupan Liitto, Logistiikkayritysten Liitto ry, Teknologiateollisuus ry, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Yhteinen Toimialaliitto ry sekä Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti 8.12.2024 Liikenneturvallisuus Autoilija – toimi näin onnettomuuspaikalla! 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä