1.8.2024 Moottoriurheilu Ennakko Secto Rally Finland 2024: Rovanperä ihannepaikalta jahtaamaan kotikisan voittoa Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Toyotan Kalle Rovanperä keskittyneenä vuoden 2022 Secto Rally Finlandiin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Secto Rally Finland 2024 alkaa Jyväskylässä tänään. Minkälaisista asetelmista kilpailuun lähdetään? Kalle Rovanperä pääsee kuudentena autona matkaan Suomen MM-rallin voittoa jahtaamaan. Pääluokassa kisailee kolme suomalaista, kun myös Sami Pajari pääsee käskyttämään Toyota GR Yaris Rally1:tä.Toyotan edustus Jyväskylässä on ennätyksellisen vahva. Kaikkiaan kauden lyhyimmän kisareissun tekevä tiimi ilmoitti Jyväskylään viisi autoa. Linnuntietä tiimin päämajaan on vain viiden kilometrin matka.Toyota lähtee kotiralliinsa peräti viiden auton voimin. Hyundain on vastattava huutoon, ja sen korealaismerkki tekee tuomalla kilpailuun Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin lisäksi myös Esapekka Lapin. Merkkimestaruustaistelussa Hyundailla on yhden pisteen (351–350) etumatka Toyotaan, kun kaudesta on viisi rallia ajamatta.Rovanperän lähtöpaikkaa voi pitää ideaalina – oli keli mikä hyvänsä. Irtosora on jo puhdistunut pois tien pinnasta, mutta uraakaan ei vielä ole ennättänyt muodostua. Se on perjantaiaamupäivän lenkillä mahdollisesti voiton varmistava asia, sillä kaksi vuotta sitten Rovanperä menetti pelin heti kättelyssä, kun Ott Tänak karkasi paremman lähtöpaikan turvin.Tänak lienee tälläkin kertaa pahin uhka Rovanperän ensimmäisen kotikisan voiton edessä. Virolainen on onnistunut jo kolmesti Jyväskylässä (2018, 2019 ja 2022), joten hän tietää voittoon vaadittavan reseptin.Toisaalta Rovanperä oli viime vuonna kärkivauhdissa ennen harmillista ulosajoaan Myhinpäässä. Ansioluettelosta yhä puuttuva voitto kotiyleisön edessä kutkuttaa mielessä, eikä osan kautta ajavan Rovanperän tarvitse pisteitä varmistella. Niinpä odotettavissa on parasta Rovanperää, jota koskaan on näillä teillä nähty.Viron Ott Tänak hakee jo neljättä Jyväskylän voittoaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllätysherkät adjutantitVaikka Rovanperä kantaakin yksin päävastuun yleisön villitsemisestä, ei sovi unohtaa Esapekka Lappia Hyundain ratissa, tai elämänsä tilaisuuden saavaa Sami Pajaria, jolla auton puolesta on Rovanperän tallitoverina saavuttaa vaikka mitä.Edellisen kerran Maamme-laulu on kuultu Paviljongin alueella, kun Lappi huudatti kotiyleisöä voittonsa kunniaksi vuonna 2017. Seitsemän pitkää vuotta on ennättänyt vierähtää, joten tilastoihin oli jälleen korkea aika kirjauttaa sinivalkoinen nimi.Ruotsin rallin helmikuussa voittanut Lappi kuuluu voittoon kykeneviin kuljettajiin, mutta Pajarilta moista urotekoa ei vielä odoteta. Hän saa osoittaa vauhtinsa, mutta menestymisen pakkoa ei ole annettu harteille kannettavaksi.Tänakin ohella Elfyn Evans tuntee Jyväskylässä menestymisen reseptin, sillä alla on jo kaksi voittoa. Niistä tuoreempi on viime rallista. Toyotan vahvaa panosta täydentävät Sébastien Ogier, joka voitti rallin vuonna 2013, sekä tiimin vahvin lenkki mestaruustaistelussa, Elfyn Evans, joka on juhlinut peräti kahdesti (2021 ja 2023) voittoa Jyväskylässä.Aura-autona perjantain 116 EK-kilometrin lenkille lähtevä Thierry Neuville tuskin omaa tällä kertaa saumoja palkintokorokkeelle, joten belgialainen voi vain taistella mahdollisimman korkean pistepotin itselleen, pitääkseen mestaruushaaveet elossa.Oliver Solbergilla on hallussaan hyvät ainekset WRC2:n voittotaisteluun.Loistava varjokapina WRC2-luokassaPäähuomion kääntyessä luonnollisesti yleiskilpailun voittotaisteluun, pitävät WRC2-luokan tasokkaat osanottajat huolen siitä, ettei kisayleisön kannata poistua erikoiskokeilta vielä kärkiautojen mentyä.Oliver Solberg on Skodallaan selkeä ykkösehdokas luokan voittajaksi, mutta Latviassa toiseksi ajanut Mikko Heikkilä on osoittanut, että Toyotallakin ehtii. Heikkilän vauhdin lisäksi on äärimmäisen mielenkiintoista nähdä, mihin Jari-Matti Latvala yltää vastaavalla autolla. Vahvoja ehdokkaita menestyjiin löytyy myös kotoisesta Ralli SM -sarjasta, sillä Teemu Asunmaa on usein ajanut huipputuloksen Jyväskylässä.WRC2-luokassa riittää jännitettävää. Myös Teemu Asunmaa nähdään viivalla tänä vuonna. Keli ratkaisevassa asemassaVallitseva kisasää voi tunnetusti olla lähes mitä hyvänsä, kuten viime vuonna nähtiin. Sade sotki paitsi kilpailijoiden pasmat, jätti myös useat katsojista kotiin, kun rallin voitosta ajaneet kuljettajat olivat kukin vuorollaan vaikeuksissa.Ouninpohjan paluu, ja viime vuodesta tuttu Myhinpää ovat erikoiskokeina maineensa veroisia. Suomen MM-rallin koko reittiä voi pitää hyvällä syyllä haastavana, mutta sen lisäksi kyseiset kaksi erikoiskoetta ovat vielä asia erikseen. Niillä vaaditaan aimo annos puhdasta rohkeutta ja rajua päättäväisyyttä, tai muussa tapauksessa EK-aika ei ole lähelläkään kärkeä.Viime vuonna rankat sateet haittasivat merkittävästi rallia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MM-pistetilanne ennen Secto Rally Finlandia Thierry Neuville 145 Ott Tänak 137 Elfyn Evans 132 Sébastien Ogier 117 Adrien Fourmaux 101 Kalle Rovanperä 86 Takamoto Katsuta 65 Andreas Mikkelsen 29 Daniel Sordo 27 Esapekka Lappi 25 Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Secto Rally Finland 2024:n reittiopas Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 16.11.2024 Moottoriurheilu Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin 6.11.2024 Moottoriurheilu Valtteri Bottas lähtee Sauberilta, pitkä suomalaisputki F1:ssä päättyy – lohdutuksena ensi kaudella mukana on yksi Kimi 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 29.9.2024 Henkilö Teemu Suninen: soraisen polun kulkija eli ammattina rallin ajaminen 13.9.2024 Henkilö Ismo Leikola – Maailman hauskin rallimies 12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä