1.8.2024

Ennakko Secto Rally Finland 2024: Rovanperä ihannepaikalta jahtaamaan kotikisan voittoa

Teksti Miika Wuorela
Kuva Miika Wuorela
Kalle Rovanperä Secto Rally Finland 2022
Toyotan Kalle Rovanperä keskittyneenä vuoden 2022 Secto Rally Finlandiin.

Secto Rally Finland 2024 alkaa Jyväskylässä tänään. Minkälaisista asetelmista kilpailuun lähdetään?

Kalle Rovanperä pääsee kuudentena autona matkaan Suomen MM-rallin voittoa jahtaamaan. Pääluokassa kisailee kolme suomalaista, kun myös Sami Pajari pääsee käskyttämään Toyota GR Yaris Rally1:tä.

Toyotan edustus Jyväskylässä on ennätyksellisen vahva. Kaikkiaan kauden lyhyimmän kisareissun tekevä tiimi ilmoitti Jyväskylään viisi autoa. Linnuntietä tiimin päämajaan on vain viiden kilometrin matka.

Toyota lähtee kotiralliinsa peräti viiden auton voimin.

Hyundain on vastattava huutoon, ja sen korealaismerkki tekee tuomalla kilpailuun Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin lisäksi myös Esapekka Lapin. Merkkimestaruustaistelussa Hyundailla on yhden pisteen (351–350) etumatka Toyotaan, kun kaudesta on viisi rallia ajamatta.

Rovanperän lähtöpaikkaa voi pitää ideaalina – oli keli mikä hyvänsä. Irtosora on jo puhdistunut pois tien pinnasta, mutta uraakaan ei vielä ole ennättänyt muodostua. Se on perjantaiaamupäivän lenkillä mahdollisesti voiton varmistava asia, sillä kaksi vuotta sitten Rovanperä menetti pelin heti kättelyssä, kun Ott Tänak karkasi paremman lähtöpaikan turvin.

Tänak lienee tälläkin kertaa pahin uhka Rovanperän ensimmäisen kotikisan voiton edessä. Virolainen on onnistunut jo kolmesti Jyväskylässä (2018, 2019 ja 2022), joten hän tietää voittoon vaadittavan reseptin.

Toisaalta Rovanperä oli viime vuonna kärkivauhdissa ennen harmillista ulosajoaan Myhinpäässä. Ansioluettelosta yhä puuttuva voitto kotiyleisön edessä kutkuttaa mielessä, eikä osan kautta ajavan Rovanperän tarvitse pisteitä varmistella. Niinpä odotettavissa on parasta Rovanperää, jota koskaan on näillä teillä nähty.

Viron Ott Tänak hakee jo neljättä Jyväskylän voittoaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yllätysherkät adjutantit

Vaikka Rovanperä kantaakin yksin päävastuun yleisön villitsemisestä, ei sovi unohtaa Esapekka Lappia Hyundain ratissa, tai elämänsä tilaisuuden saavaa Sami Pajaria, jolla auton puolesta on Rovanperän tallitoverina saavuttaa vaikka mitä.

Edellisen kerran Maamme-laulu on kuultu Paviljongin alueella, kun Lappi huudatti kotiyleisöä voittonsa kunniaksi vuonna 2017. Seitsemän pitkää vuotta on ennättänyt vierähtää, joten tilastoihin oli jälleen korkea aika kirjauttaa sinivalkoinen nimi.

Ruotsin rallin helmikuussa voittanut Lappi kuuluu voittoon kykeneviin kuljettajiin, mutta Pajarilta moista urotekoa ei vielä odoteta. Hän saa osoittaa vauhtinsa, mutta menestymisen pakkoa ei ole annettu harteille kannettavaksi.

Tänakin ohella Elfyn Evans tuntee Jyväskylässä menestymisen reseptin, sillä alla on jo kaksi voittoa. Niistä tuoreempi on viime rallista.

Toyotan vahvaa panosta täydentävät Sébastien Ogier, joka voitti rallin vuonna 2013, sekä tiimin vahvin lenkki mestaruustaistelussa, Elfyn Evans, joka on juhlinut peräti kahdesti (2021 ja 2023) voittoa Jyväskylässä.

Aura-autona perjantain 116 EK-kilometrin lenkille lähtevä Thierry Neuville tuskin omaa tällä kertaa saumoja palkintokorokkeelle, joten belgialainen voi vain taistella mahdollisimman korkean pistepotin itselleen, pitääkseen mestaruushaaveet elossa.

Oliver Solbergilla on hallussaan hyvät ainekset WRC2:n voittotaisteluun.

Loistava varjokapina WRC2-luokassa

Päähuomion kääntyessä luonnollisesti yleiskilpailun voittotaisteluun, pitävät WRC2-luokan tasokkaat osanottajat huolen siitä, ettei kisayleisön kannata poistua erikoiskokeilta vielä kärkiautojen mentyä.

Oliver Solberg on Skodallaan selkeä ykkösehdokas luokan voittajaksi, mutta Latviassa toiseksi ajanut Mikko Heikkilä on osoittanut, että Toyotallakin ehtii. Heikkilän vauhdin lisäksi on äärimmäisen mielenkiintoista nähdä, mihin Jari-Matti Latvala yltää vastaavalla autolla. Vahvoja ehdokkaita menestyjiin löytyy myös kotoisesta Ralli SM -sarjasta, sillä Teemu Asunmaa on usein ajanut huipputuloksen Jyväskylässä.

WRC2-luokassa riittää jännitettävää. Myös Teemu Asunmaa nähdään viivalla tänä vuonna.

Keli ratkaisevassa asemassa

Vallitseva kisasää voi tunnetusti olla lähes mitä hyvänsä, kuten viime vuonna nähtiin. Sade sotki paitsi kilpailijoiden pasmat, jätti myös useat katsojista kotiin, kun rallin voitosta ajaneet kuljettajat olivat kukin vuorollaan vaikeuksissa.

Ouninpohjan paluu, ja viime vuodesta tuttu Myhinpää ovat erikoiskokeina maineensa veroisia. Suomen MM-rallin koko reittiä voi pitää hyvällä syyllä haastavana, mutta sen lisäksi kyseiset kaksi erikoiskoetta ovat vielä asia erikseen. Niillä vaaditaan aimo annos puhdasta rohkeutta ja rajua päättäväisyyttä, tai muussa tapauksessa EK-aika ei ole lähelläkään kärkeä.

Viime vuonna rankat sateet haittasivat merkittävästi rallia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MM-pistetilanne ennen Secto Rally Finlandia

  1. Thierry Neuville 145
  2. Ott Tänak 137
  3. Elfyn Evans 132
  4. Sébastien Ogier 117
  5. Adrien Fourmaux 101
  6. Kalle Rovanperä 86
  7. Takamoto Katsuta 65
  8. Andreas Mikkelsen 29
  9. Daniel Sordo 27
  10. Esapekka Lappi 25

Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet

Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024.

Secto Rally Finland 2024:n reittiopas

Luetuimmat