3.9.2021

Ensimmäinen Euroopan oma Kia Sportage – viides sukupolvi julki

Ensimmäinen Euroopan oma Kia Sportage
Viidennen polven Kia Sportage on kaupungistunut maasturi.

Viides sukupolvi tuo bumerangivalot ja massiivisen maskin. Ensimmäinen Euroopan oma Kia Sportage on nyt julkistettu.

Mallivuoden 2022, viidennen sukupolven, korealaiskatumaasturi Sportage lähtee haastamaan erittäin suositussa luokassa muun muassa hiljattain päivittynyttä Nissan Qashqaita. Ensimmäinen Euroopan oma Kia Sportage on akseliväliltään 75 millimetriä muuta maailmaa lyhyempi kokonaismitan asettuessa lukemaan 4,51 metriä. Tähän asti Euroopassa ja muualla on ollut myynnissä samanlainen Sportage.

Kovin pitkään emme joutuneet kärvistelemään. Ehdimme vasta hiljattain julkaista luonnoskuvat Sportagesta ja tässä se nyt on. Münchenin autonäyttelyssä vierailevat pääsevät tekemään tämän kanssa lähempää tuttavuutta.

Ensimmäinen Euroopan oma Kia Sportage

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen Euroopan oma Kia Sportage

Keula on itse asiassa visuaalisesti varsin raskas valtavine hunajakennomaskeineen. Kian uuden muotokielen bumerangivalot ovat läsnä pystymuodossa, mutta hyvin erilaisena kuin EV6-sähköautossa.

Ensimmäinen Euroopan oma Kia Sportage

Kylkilinjassa huomiota herättää muun muassa ikkunalinjan metallilistan epäjatkuvuuskohta c-pilarissa. Euroopan versiossa on musta kontrastivärinen katto. Kuvien GT-Line on varustettu kiiltävänmustilla lokasuojienlevityksillä ja peilien kuorilla.

Perän muotoilu on uusi ja hakee selvästi vaikutteita EV6-mallista. Mielenkiintoisesti Sportagen etuvalot muistuttavat hieman EV6-mallin takavaloja ja Sportagen takavalot taas enemmänkin EV6-mallin etuvaloja.

5th gen Kia Sportage

Uusia muotoja, vanhoja nappeja

Ovenkahvoissa ja ilmastoinnin suuttimissa on uusia muotoja. Ohjauspyörässä on yhä runsaasti perinteisiä painikkeita, joka lienee erinomainen ratkaisu käytettävyyden kannalta. Kuvien GT-Linen varustellun mallin 12,3-tuumainen mittaristo ja saman kokoinen tietoviihdejärjestelmä on yhdistetty yhdelle samalle kaarevalle tasolle, vaikka käyttävätkin toki omia näyttöjään.

5th gen Kia Sportage

Niin sanottu ilmastoinnin paneeli on mielenkiintoisesti muutettavissa yhdellä kosketuksella toimimaan navigoinnin ja radion käskyttämiseen. Tämä on uusi ajatus. Paneeli tarjoaa tarpeelliset ja käytännölliset perinteiset rullat lämpötilan säätöön.

Myös pyöritettävän automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen ympäristöstä löytyy yhä perinteisiä painikkeita ja rullia. Tämä ei ehkä ole näyttävin ratkaisu, mutta jälleen käytännön kannalta usein paras. Myös ajotilavalitsin on pyöritettävä rulla.

5th gen Kia Sportage

Tavaratila aukeaa sähköisesti ja tarjoaa perusmuodossaan 591 litraa vetoisuutta. Istuimet on kaadettavissa kolmessa osassa.

5th gen Kia Sportage

Aina sama tilavuus

Kia Sportage tulee saataville sekä etu- että nelivetoisena. Moottorina on aina 1,6-litrainen nelisylinterinen, mutta vaihtoehtoihin lukeutuu bensiini, diesel, hybridi ja lataushybridi.

Näistä dieselmoottori on 1,6 CRDi joko manuaalivaihteisena 115-hevosvoimainen tai kaksoiskytkinautomaatilla 136-hevosvoimainen. Uusi bensiinivaihtoehto on manuaalivaihteisena 150-hevosvoimaisena ja kaksoiskytkinautomaatilla 180-hevosvoimaisena tarjottava nelisylinterinen kevythybriditeknologialla varustettu turbomoottori.

5th gen Kia Sportage

Uuden Sportagen hybridimalli yhdistää pienen 1,49 kilowattitunnin akun 44,2 kilowatin tehoiseen sähkömoottoriin ja 1,6-litraiseen polttomoottoriin. Järjestelmän yhteisteho on 240 hevosvoimaa.

Malliston mielenkiintoisin voimalinja lienee silti lataushybridi. Se parittaa nelisylinteriseen turbomoottoriin 66,9 kilowatin sähkömoottorin ja 13,8 kilowattitunnin akkupaketin. Järjestelmän yhteisteho on 265 hevosvoimaa. Näillä eväin uutuuden voisi olettaa pääsevän sähköisesti yli 50 kilometriä WLTP-mittauksessa.

5th gen Kia Sportage

Viides sukupolvi jatkaa mallin 28-vuotista historiaa loogisella tavalla. Jäämme odottamaan mielenkiinnolla ensimmäisiä koeajoja, sillä kyseessä on Euroopassa myynnillisesti merkittävä malli.

Kuvat ja lähde: Kia Teksti: Henri Posa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat