14.1.2019

Ensirekisteröinnit 2018: bensiiniautot suosikkeina

Viime vuoden ensirekisteröintitilastot paljastavat, että perinteinen bensiinimoottorinen auto on yhä useamman suomalaisen valinta. Ladattavien hybridien myynti kasvaa kohisten ja kaasuautotkin nostavat taas päätään, mutta sähköautojen kauppa käy vasta ensiaskeleitaan.

Kuten aiemmassa myyntitilastoja käsittelevässä jutussa paljastimme, dieselauto kelpaa entistä harvemmille suomalaisille. Mikä ajopeli sitten vastaa parhaiten suomalaisten tarpeisiin?

Tilastojen valossa se on vanha kunnon bensiinimoottorinen auto, jonka markkinaosuus on kasvanut muutamalla tuhannella autolla vuosittain – näin myös viime vuonna. Kun esimerkiksi vuonna 2017 myytiin reilut 79 000 bensa-autoa, viime vuonna vastaava määrä oli jo lähes 85 000 autoa.

Mutta on automarkkinoilla toinenkin voittaja, mitä käyttövoimiin tulee: ladattava hybridi, jollaisten myynti kasvaa kohisten – ei vähiten siksi, että näiden autojen valikoima on jatkuvassa kasvussa.

Viime vuonna ensirekisteröitiin jo liki viisi tuhatta ladattavaa hybridiautoa. Se on lähes kaksinkertainen määrä vuoteen 2017 verrattuna, joka sekin tuplasi vastaavasti edellisvuoden myynnin. Pistokeautot näyttäisivät siis tulleen Suomeen jäädäkseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähän kaasua, hieman sähköä

Myös toinen vaihtoehtoinen käyttövoima, kaasu, on nostamassa päätään. Vuonna 2015 ja 2016 ensirekisteröitiin tässä järjestyksessä vain 158 ja 165 uutta kaasuautoa, mutta vuonna 2017 määrä liki kolminkertaistui, ja viime vuonna kaasuautoja meni kaupaksi jo reippaasti yli tuhat kappaletta.

Tähän vaikutti osaltaan romutuspalkkiokampanja: kaasuauton ostaja sai kaksinkertaisen romutuspalkkion bensiini- ja dieselautoihin verrattuna, mikä oli omiaan lisäämään myyntiä.

Sen sijaan etanolikäyttöisten autojen myynti tyrehtyi vuoden 2015 hieman yli sadasta autosta viime vuoden pyöreään nollaan. Kaasuautojen suosiota selittää osaltaan tällaisten autojen mallivalikoiman kasvu, kun taas etanoliautoissa valmistajien mielenkiinnon loppuminen on suoraan verrannollinen menekin ehtymiseen.

Ympäristöhypen aallonharjalla ratsastaa sitten täysin sähkökäyttöinen auto. Mutta vaikka niiden myynnin kasvuprosentit ovat muikeita, kappalemäärät ovat toistaiseksi vähäisiä. Vuoden 2016 ensirekisteröidystä 223 sähköautosta hypättiin 502 autoon vuonna 2017, ja viime vuonna niitä rekisteröitiin 776 kappaletta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat