16.1.2019

Ensirekisteröinnit 2018: katumaasturi peittoaa pian perheauton

Kuva Moottorin Arkisto
Seat Ateca

Perinteiset henkilöautot ovat hätää kärsimässä, kun katumaasturibuumi jatkuu aina vain. Toisena nousijaluokkana viime vuoden automyynnissä olivat hieman suuremmat pikkuautot, joiden myyntiä romutuspalkkio vauhditti selvästi.

Jos uutena ensirekisteröityjen autojen kehitystä tarkastellaan kokoluokkien ja -tyyppien perusteella, selviää, että aivan pienimpien autojen (esimerkiksi Toyota Aygo) suosio ei ole juuri muuttunut: se on 2010-luvulla vaihdellut vuosittain kahden prosentin molemmin puolin.

Astetta suurempien pikkuautojen (vaikkapa Toyota Yaris) menekki sen sijaan on ollut tasaisesti kasvamaan päin. Vuoden 2010 reilun 15 prosentin markkinaosuudesta on edetty viime vuoden yli 18 prosenttiin. Romutuspalkkio piristi kauppaa selvästi, sillä kaksi kolmasosaa romutuspalkkiolla hankituista autoista kuului juuri tähän kokoluokkaan.

Näitä suuremmat henkilöautot eli niin kutsuttu alempi ja ylempi keskiluokka puolestaan ovat menettäneet jatkuvasti markkinaosuuttaan. Vaikka ensin mainittu segmentti (esimerkkinä VW Golf) on yhä selkeä markkinajohtaja, sen osuus on pudonnut vuoden 2010 liki 35 prosentin tasosta viime vuoden 26 prosentin tuntumaan.

Sama pätee ylempään keskiluokkaan (mm. VW Passat): pudotusta vuoden 2010 ja 2018 välillä reilun 21 prosentin lukemasta hieman yli 13 prosenttiin. Tila-autotkin ovat hiipuneet samassa ajassa päälle kahdeksan prosentin lukemista vaatimattomaan vajaaseen neljän prosentin tasoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

SUV-autot suosikkeina

”Syypää” näiden autojen myynnin hiipumiseen on tietenkin katumaasturi, jonka suosio on tunnetusti kasvanut huimaa tahtia etenkin pienempien (esimerkiksi Renault Captur) ja keskikokoisten (Nissan Qashqai) mallien osalta.

Pienet katumaasturit nappasivat vielä vuonna 2010 vain noin kolmen prosentin osuuden, kun viime vuonna se hätyytteli jo kymmenen prosentin tasoa. Mallivalikoima on samassa ajassa suorastaan räjähtänyt, aivan samoin kuin keskikokoistenkin SUV-mallien saralla. Ne nauttivat jo lähes 19 prosentin markkinaosuutta – kasvua kahdeksan vuoden takaiseen siinäkin kymmenisen prosenttia.

Myös suuremmat katumaasturit (kuten Škoda Kodiaq) ovat moninkertaistaneet markkinaosuutensa, mutta reilun kolmen prosentin siivu kaikista uusista autoista ei ole pienempiin verrattuna kovinkaan kummoinen – olkoonkin, että katumaasturien luokittelu eri segmentteihin on varsin haastava tehtävä.

Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat