11.12.2014 Matkailu Erwin Hymer Museo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikki alkoi tarpeesta ja ongelmasta – kuten moni hyväksi havaittu keksintö. Arist Detleffs teki paljon työmatkoja. Erossaoloon kyllästynyt vaimo halusi perheen mukaan matkoille. Tästä tarpeesta kumpusi halu kehitellä auton perässä vedettävä vaunu, jossa voisi yöpyä automatkalla ja asutustaajamien välillä.Vuonna 1931 päivänvalon näki valkoinen lähes tasasivuinen kuutio, joka oli miltei 4,4 metriä pitkä ja 1,7 metriä leveä. Alussa tuotanto oli pienimuotoista. Tehdas oli kuin yhtä perhettä, haalariasuisia työntekijöitä oli linjastolla kymmenkunta.Detleffs Tourist -mallia alettiin myydä vuonna 1939. Ostajien kiinnostuksen viriäminen ei ole ihme, sillä puurakenteisen vaunun muodoissa on jo nähtävissä aerodynaamista linjakkuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutoja muotoja ja ikkunapintaaNykyajasta taaksepäin katsottuna vaunut ovat muodoiltaan kooltaan pikkuruisia tai hellyttävän omituisia kuten Sportberger Land-Yacht L6 vuodelta 1953, jonk uumeniin mahtuu yöpymään peräti neljä henkeä vaunun kumpaankin päähän, mutta seisomaan vain yksi kerrallaan vaunun keskiosassa.Rakennustaitojen kohentuessa ikkunapinta lisääntyi. Esimerkiksi Detleffs Globetrotter vuodelta 1953 näyttää jo varsin nykyaikaiselta asuntovaunulta, vähemmän umpimaiselta kuin edeltäjänsä. Globetrotterin katto nousee kekseliäästi vaunun kulmien tukitankojen varaan mahdollistaen sisällä seisomisen ja tehokkaan tuuletuksen.Kiinnostus virisi useissa maissaSaksalaiset ottivat karavaanaritouhun omakseen jo varhain, mutta englantilaiset ja yhdysvaltalaiset ehtivät kuitenkin ensin.Caravan Club of Great Britain and Ireland perustettiin vuonna 1907.Hevosvankkuriajasta mallinsa ottanut asuntovaunu näki saarivaltiossa päivänvalon vuonna 1920.Car Cruiser -vaunujen sarjatuotannon alkaminen vuonna 1925. Vaunuissa oli juomavesitankin lisäksi vakiovarusteina myös teekannu ja posliiniastiasto.Uranuurtaja näiden vaunujen tautll oli vaunutehtailija C. Fleming-Williams, joka teki huiman retken ajamalla vuonna 1933 Car Cruiseria perässä kiskoen 21 päivässä Lontoosta Marseillen kautta Kairoon ja takaisin, aikansa kehnoilla teillä.Vaikka brittiyritys Eccles ryhtyi asuntovaunuihin jo vuonna 1919, alkoi ison veden tuolla puolen Yhdysvalloissa tehtailu todistetusti jo vuonna 1910.Alkuvaiheissa Yhdysvalloissa alalle pyrki usea pienyrittäjä, joista moni vaipui kuitenkin pian unholaan: rakennelmat kun eivät ilmeisesti osoittautuneet riittävän kestäviksi tai käyttökelpoisiksi – tai aika ei vain aivan vielä ollut kypsä autokansan omaksua uutta tapaa matkailla.Vaatimustaso nouseeVaunukansan vaatimustaso alkoi nousta vuosien myötä.Sisätilojen petiratkaisut kehittyivät, materiaalit olvat yhä kestävämpiä, rakenteet vedenpitävämpiä ja keittomahdollisuudet kätevämpiä.Laatutietoisten automatkailijoiden toiveisiin vastasivat vuonna 1956 esimerkiksi vankaksi rakennettu teräskuorinen Westfalia Camping 2 ja Mikafa Student Spezial. Näyttelyssä esillä oleva Student-versio maksoi aikanaan enemmän kuin Volkswagenin Kupla, puhumattakaan Prominent ja Präsidant -malleista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnakkoluulot murtuvatMuseon 6 000 neliön tiloissa on lähes sata asuntovaunua. Ensikävijän ennakkoluulot murtuvat, sillä esillepano on kaukana tylsästä tai yhden valmistajan erinomaisuuden hehkuttamisesta. Museo on valoisa ja tiloiltaan ilmava. Kierroksen päätteeksi voi aterioida ravintolassa, jonka lista on lyhyt, mutta ruoka maittaa matkalaiselle.Vaunujen ja matkailuautojen kehitys kerrotaan toisaalta aikajärjestyksessä, mutta toisaalta kävijä viedään matkailureiteille ympäri maailman Marokosta Nordkappiin.Esillä on paljon valokuvia, filminpätkiä ja äänitehosteita. Automatkailun historia limitetään teollisiin, poliittisiin ja kulttuurisiin murrosvaiheisiin.Vaunut ja karavaanaritouhuilu ylipäätään esitelllään kekseliäästi, jopa itseironisesti. Kävijä jää äimistelemään esimerkiksi sitä, kuinka itäsaksalainen Trabant-autoklassikko jaksaa kantaa katollaan harjatelttaa ja kahta yöpyjää.www.erwin-hymer-museum.deTeksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: metsäkarjun katseen alla 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi 7.9.2024 Matkailu Kroatian rannikkohelmiä – kaksien kasvojen Opatija 1.9.2024 Matkailu Bodenjärven traktorimuseo: koko museo kuin yksi suuri latolöytö 1.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kroatian houkuttavan kirkkaat vedet 30.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Pyyhitään historiaa – tämän takia kalliopiirroksista raaputetaan maaleja pois 29.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Andy McCoyn patsas seisoo entistä ehompana Pelkosenniemen torilla 28.8.2024 Matkailu Piispankivi – Suomen kenties tunnetuimman partisaani-iskun tapahtumapaikalla 26.8.2024 Kotimaanmatkailu Saariston Rengastie: hieno päivätrippi, joka kestää oikein nautittuna useamman päivän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta