30.7.2019 Ajoneuvot Esapekka Lappi tiukkana loppukaudesta: ’’parannusta tapahduttava’’ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäistä kauttaan Citroënin tehdastiimissä WRC:ssä ajava Esapekka Lappi on kokenut hankalan alkukauden. Ongelmia on esiintynyt niin autossa, kuin ajamisessakin. Neste ralliin Lappi lähtee kuitenkin paremmin mielin, sillä autoa on saatu säädettyä parempaan suuntaan Rally Estoniassa ja unikin on maittanut aiempaa paremmin. Esapekka Lappi kertoo, että ajotyyliä on pitänyt muokata sopivammaksi Citroën C3 WRC:hen, joka on hyvin erilainen ajaa kuin viime kaudella alla ollut Toyota Yaris. Suurin ero on hänen mukaansa jarruissa ja tasauspyörästön lukoissa. Vaikka ajotyyliä on saatu muutettua, aletaan Lapin mukaan olemaan rajoilla sen tiimoilta. Aikaisemmin Lapin kilpureina toimineet WRC2-luokan Škoda ja WRC Toyota olivat hänen mukaansa ajettavuudeltaan hyvin samankaltaisia autoja.Rally Estoniaan testimielessä osallistunut Lappi kertoo rallin tuottaneen tulosta, sillä tiimi on saanut auton säädöt aiempaa paremmiksi. Lisäksi Lappi kehuu Virossa järjestettyä rallia hyvin järjestetyksi, kehuja kerää myös paikallinen ralliyleisö, jota oli saapunut paikalle runsain mitoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskyky ei riitäVirolaistähden Ott Tänakin alkukauden ylivoimaisuuteen Lapilla on yksinkertainen selitys: hyvä kuski hyvällä autolla. Lappi nostaa esille myös tallikaverinsa Sébastien Ogierin ajotaidot ja uskookin, että ranskalainen pystyisi luultavasti vastaamaan Tänakin vauhtiin, mikäli käytössä olisi yhtä suorituskykyinen kalusto.Auton suorituskyvyn puutteen huomaa Lapin mukaan selkeästi ajossa ja vaikka erikoiskoe tuntuisikin menneen ajollisesti nappiin, aikaa katsottaessa sitä ei huomaa.Tälle kaudelle autoon ei voi enää säätöjen lisäksi paljoa muuta tehdä, sillä uusia osia ei Citroën saa enää kesken kauden tuoda, sillä luokitukset osien suhteen ovat täynnä. Ensi kaudella aeroon on tulossa uusia osia, joiden pitäisi muuttaa Lapin mukaan auton ajettavuutta huomattavasti.Univaikeuksia alkukaudestaVaikea alkukausi on ollut raskas myös henkisesti. Lappi kertoo ajohuumorin olleen kadoksissa kokonaan ja huonojen tulosten vaikuttaneen myös uniin. Nyt Rally Estonian jälkeen Lappi on saanut sanojensa mukaan nukuttua hyvin noin viikon ajan, aiemmin hän kertoo heräilleensä noin kymmenen kertaa yössä, joka vaikutti oleellisesti myös vireyteen.Yhtä varmaa syytä Lappi ei osaa huonolle unelleen kertoa, mutta epäilee sen johtuneen stressistä ja/tai yöllä heräilyyn rutinoitumisesta, kun perheeseen kuuluu kaksi pientä lasta.Loppukaudelle Lapin tavoitteena on oleellisesti parantaa menoa alkukauteen nähden.– Tavoitteena on parantaa alkukaudesta, en minä mitään sijoituksia osaa tässä eritellä, mutta parannusta on tapahduttava, Lappi kertoo.Kysyttäessä onko tallin sisällä ymmärretty vauhdin puutteen johtuneen siitä, etteivät säädöt ole kohdillaan vastaus tulee nopeasti.– Liian hyvin, aivan liian hyvin. Kai se johtuu osittain siitä, kun välillä on kuitenkin pystytty ajamaan muihin nähden vertailukelpoisia aikoja, vaikka lopputulokset eivät ole hyviä olleetkaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Citroën Racing Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa