11.6.2025

EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut

Kuva Boeing, Airbus, Benjamin Helander

Tansania ja Suriname ovat viimeisimmät kaksi maata, joiden kaikki lentoyhtiöt saivat toistaiseksi voimassa olevan porttikiellon EU-alueelle.

Euroopan komissio haluaa suojella unionin aluetta erilaisista turvallisuuspuutoksista kärsiviltä lentoyhtiöitä ylläpitämällä niin sanottua mustaa listaa, englanniksi Air Safety List. Tältä listalta löytyvillä toimijoilla ei voi olla oikeutta operoida Euroopan unioniin kuuluvien maiden ilmatilassa, eikä missään tapauksessa operoida niiden lentoasemilta käsin.

Mustalla listalla on sekä yksittäisiä lentoyhtiöitä että kokonaisia maita, joiden kaikki lentoyhtiöt ovat pannassa.

TAAG Angola Airlines on esimerkki lentoyhtiöstä, joka on päässyt pois mustalta listalta, vaikka Angola ilmailevana valtiona sieltä edelleen löytyy.

Erikoisia poikkeuksia ovat Pohjois-Korean ja Iranin kansalliset lentoyhtiöt Air Koryo ja Iran Air, jotka ovat listalla osittain, siten, että ne eivät saa operoida EU:n alueelle kuin tietyillä konetyypeillä. Kummallakaan niistä ei kuitenkaan tällä hetkellä ole aktiivisia reittejä Eurooppaan.

Kesäkuun 2025 tilanteessa mustalla listalla on 16 valtiota, joiden kaikki lentoyhtiöt ovat pannassa, ja näitä lentoyhtiöitä on yhteensä noin 140, pääasiassa hyvin pieniä, paikallisia toimijoita. Listalla on lisäksi 22 venäläistä lentoyhtiötä.

Kaikkiaan pannassa olevia lentoyhtiöitä on tällä hetkellä 169 kappaletta. Niistä suurin osa tulee Afrikasta, osa Lähi-idän tai Keski-Aasian alueelta ja aivan yksittäisiä Etelä-Amerikasta.

Iraqi Airways puolestaan löytyy yksittäisenä lentoyhtiönä mustalta listalta, vaikka Irak ei ole valtiona lentopannassa. Tämä siitäkin huolimatta, että Iraqi Airwaysilta löytyy mitä tuoreinta Airbus-kalustoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi uutta maata listalle

Euroopan komissio teki viimeksi toukokuussa 2025 lisäyksiä mustalle listalleen. Siinä yhteydessä tämän kyseenalaisen kunnian saivat edellisten jatkoksi kaikki lentoyhtiöt, joiden lentoliikenneluvan ovat myöntäneet Tansanian tai Surinamen viranomaiset.

Suriname on pieni, Etelä-Amerikan pohjoisosassa sijaitseva entinen Alankomaiden siirtomaa. Sillä ei ole merkittävää lentoliikennettä mihinkään suuntaan, ja EU-reiteistäkin sen panna vaikuttaa vain toiseen kahdesta. Vaikkei äkkiseltään uskoisi, Suriname on Ranskan rajanaapuri, satelliittivaltio Ranskan Guayanan kautta. Tämä on kiinteä osa Ranskaa ja siten EU-aluetta, joten Surinam Airways on pakotettu lopettamaan reittinsä Surinamen pääkaupungista Paramaribosta Ranskan Guayanan Cayenneen.

Surinam Airways lentää Paramaribosta myös entisen isäntämaansa pääkaupunkiin Amsterdamiin, mutta käyttää tällä reitillä liisattua Airbus A340 -laajarunkokonetta, jonka lentoliikennelupa ei ole Surinamessa. Täten reitti saa jatkua.

Itäisessä Afrikassa sijaitseva, muun muassa Kilimanjaro-tulivuorestaan tunnettu Tansania on tässä yhteydessä mustalle listalle lisätyistä maista suurempi. Sen kansallisella lentoyhtiöllä Air Tanzanialla oli suunnitelmia lanseerata reittejä kotikaupungistaan Dar es Salaamista ainakin Ateenaan, Frankfurtiin ja Lontooseen, mutta nämä reitinavaukset jäävät odottamaan yhtiön omaa sekä ylipäätään Tansanian liikenneviranomaisten ryhtiliikettä turvallisuuskulttuurin suhteen.

Näkemiin Air Tanzania, tervetuloa Pakistan International

Air Tanzania päätyi itse asiassa lentoyhtiönä EU:n mustalle listalle jo viime vuoden lopulla, puoli vuotta ennen kuin koko Tansania pistettiin jäähylle. EU-viranomaisten nyt toteamien turvallisuuspuutosten lisäksi Air Tanzaniaa ovat viime vuosina piinanneet taloudelliset haasteet.

Nekään eivät ole estäneet tansanialaisyhtiötä investoimasta laivastoonsa. Yhtiön kalustoon kuuluu tällä hetkellä 16 konetta, joista suurin osa on 2020-luvulla luovutettuja viimeisimmän huudon suihkukoneita. Laivastosta löytyy muun muassa kolme kappaletta Boeing 787 Dreamlinereita, kaksi kappaletta Boeing 737 MAX:eja ja neljä kappaletta Airbus A220 -sarjan "whisperjetejä".

Air Tanzanian laivaston keski-ikä on vain 6,6 vuotta, siinä missä esimerkiksi Finnairin laivaston keski-ikä on yli 14 vuotta, ja jopa Finnairin laivaston kruununjalokivillä, A350:llä, keski-ikä on tällä hetkellä yli seitsemän vuotta.

Air Tanzanian esimerkki osoittaa siis, että kaikkien mustan listan lentoyhtiöiden kalusto ei ole suinkaan "deeseeysejä" 50 vuoden takaa.

Pakistan International Airlinesin esimerkki puolestaan osoittaa, että mustalta listalta voi päästä pois, yllättävänkin nopeasti. PIA pääsi pois mustalta listalta vuoden 2024 marraskuussa melkeinpä samalla ovenavauksella, kun Air Tanzania sinne joutui.

Pakistanin kansallisen lentoyhtiön vasta purettuun, nelivuotiseksi osoittautuneeseen jäähyyn johtivat sen kummempia kaunistelematta käsittämättömät sekoilut, jotka huipentuivat siihen, että 98 ihmistä menetti henkensä PIA:n lennon 8303 onnettomuudessa Pakistanin Karachissa toukokuussa 2020.

Tuolloin PIA:n Airbus A320 oli laskeutumassa maan sisäiseltä lennolta Karachiin, mutta lentäjät olivat unohtaneet ottaa laskutelineet esiin ja jättivät kaiken lisäksi siitä kertovat automaattiset varoitukset huomiotta. Kone osui kiitotiehen ilman laskutelineitä, jolloin sen pohja ja moottorit raahautuivat pitkin asfalttia noin 250 kilometrin tuntinopeudella. Huomattuaan vihdoin jonkin olevan pielessä lentäjät tekivät ylösvedon kiitotien pinnasta, mutta moottorit olivat osumasta ja raahautumisesta jo pahoin vaurioituneet. Moottorit eivät kestäneet ilmassa pitkään, ja kone putosi reilun kilometrin korkeudesta asuinalueelle, tosin onneksi kadulle, jolloin vain yhden ihmisen täytyi menettää henkensä maassa.

PIA:n Boeing 777 laskeutumassa Lontoon Heathrow'lle heinäkuussa 2016.

PIA 8303:n jälkeen havahduttiin vihdoin siihen, että jopa käsittämättömät 30 prosenttia Pakistanin liikennelentäjistä lensi enemmän tai vähemmän väärennetyillä tai tiskin alta kaivetuilla lupakirjoilla. Ei siis ihme, että Euroopan komissio kyseenalaisti välittömästi Pakistanin siviili-ilmailuviranomaisen PCAA:n kyvyn yltää kansainvälisen ilmaliikenteen standardeihin, ja kynä sauhusi jälleen mustalla listalla.

Reilun neljän vuoden jälkeen EU:n ilmailuviranomaiset olivat omien sanojensa mukaan tulleet uudelleen vakuuttuneiksi pakistanilaiskollegojensa kyvystä valvoa maansa ilmailun turvallisuutta. Lentäjien joukossa tehtiin tiukka kurinpalautus, eikä valelentäjiä luonnollisesti päästetä enää lentokoneen puikkoihin.

Näin kun siis Pakistan International Airlinesin lento Lahoresta Torontoon koukkaa jälleen säännöllisesti Suomen ilmatilan kautta, voi turvallisin mielin ajatella, että tuolla ylhäällä pitäisi olla lentäjillä taas paperit kunnossa.

Lähteet: Euroopan komissio, Reuters, Simple Flying, Planespotters.net

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat