3.7.2023 Ajoneuvot Ferrari SF90 XX on tuplaäksän railakas paluu kahtena korimallina – toista tuhatta hevosvoimaa katukäyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SF90 tuo XX:n ensimmäistä kertaa katukäyttöön, mutta joka ikinen valmistettava kova- ja avokattoinen malli on jo myyty. Kyseessä on nopein ja tehokkain katulaillinen Ferrari koskaan. XX tarkoittaa kromosomien kielellä omaa asiaansa, mutta maranellolaisten kielellä se on tarkoittanut aiemmin jo valmiiksi huipusta katuautosta vieläkin kireämpää rataversiota, jonka omistaja ei ole saanut autoaan edes omaan talliinsa.SF90 XX venyttääkin kirjainparin käsitettä siten, että aiemmasta poiketen autot ovat katulaillisia. Ferrari valmistaa jo ennen auton maailmanensi-iltaa haalitulle "sisäpiirille" 799 kovakattoista XX Stradalea ja 599 avomallista XX Spideria. Näistä harvinaisemmaksi jäävä Spider kustantaa asiakkaalle kuulemma noin 900 000 euroa. Ensimmäisen kerran XX-tunnusta maistettiin Ferrarissa vuonna 2005, kun Enzo Ferrari vietiin äärimmäisyyksiin 30 kappaletta valmistetun FXX-mallin muodossa. FXX:n suora seuraaja oli vuoden 2015 FXX-K, joka perustui La Ferrariin ja jota valmistettiin 40 kappaletta. Väliin jää grand tourer Ferrari 599 GTB Fioranon pohjalta luotu 599XX vuodelta 2009, 44 kappaletta. Tässä järjestyksessä autot ovat myös oheisessa kuvasarjassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeampi, mutta erityisesti radallaTavalliseen (suhteellinen käsite) SF90:ään verrattuna XX tuo toki omat terästyksensä voimalinjaan, mutta myös aerodynamiikkaan, ja nämä tekijät yhdessä parantavat aivan erityisesti auton kierrosaikaa.Ferrarin tämänhetkinen lippulaiva SF90:hän on hybridi, jossa lyhyesti selitettynä kolme sähkömoottoria komppaa 780 hevosvoiman 3,9-litraista V8:aa. Tuloksena on Ferrarin nopein ja tehokkain katulaillinen auto koskaan, siitä kiitos tasan 1 000 hevosvoiman järjestelmäteholle ja kiihtyvyydelle nollasta sataan 2,5 sekunnissa.XX ottaa edellämainitut ennätykset omiin nimiinsä hienoisella marginaalilla. SF90 siirtää voimalinjan kokonaisjärjestelmätehon toiselle tuhatluvulle 30 hevosvoiman verran.Se myös pistää nollasta sataan -tuloksen kaksi kymmennystä paremmaksi, kellottaen virallisen ilmoituksen mukaan 2,3 sekuntia. Täytyy toki huomioida, että tosielämän testeissä tavallinen SF90 on ollut ilmoitettua reippaastikin nopeampi. Sekä XX Stradale että -Spider kiihtyvät nollasta kahteensataan 6,5 sekunnissa ja kulkevat 320 kilometriä tunnissa.SF90 hyötyy myös painonpudotuksesta, mutta vain minimaalisesti. Esimerkiksi istuimet ovat 1,3 kiloa tavallista kevyemmät, ja moottorin pakosarja säästää painossa 3,5 kilon edestä. Yksinkertaisemmin toteutettu pakosarja päästää Ferrarin mukaan myös V8:n äänet mutkattomammin pihalle eli tiedossa on hyvät metakat.XX Spiderin kova avattava katto liikahtaa ääriasennosta toiseen 14 sekunnissa 45 km/h asti.SF90:n tukevan näköiset korisarjat tekevät erikoismallista paitsi ulkonäöllisesti erottuvan, myös erittäin lujasti katuun (tai rataan) tarrautuvan. Aerodynamiikkasarjat kulminoiva iso kiinteä takasiipi toimii kaksiasentoisesti vähän kuin formuloiden DRS, lisäten perän downdorcea 250 kilometrin tuntinopeudessa 315 kilon edestä. Lisäksi keula painautuu asfalttiin 325 kilon voimalla auton kulkiessa huippunopeuttaan.Rata- ja miksei tavallisessa mutka-ajossakin, erilaiset järjestelmäparannukset ehostavat auton hallittavuutta. Lisäksi nopeisiin kiihdytyksiin on käytettävissä Qualifying mode, joka tarjoaa ekstraboostia kierrosaikojen maksimoimiseksi. Moodin käytön kanssa kannattaa kuitenkin olla harkitsevainen, sillä toiminto on aktivoitavissa ainoastaan 30 kertaa.Lähde ja kuvat: Ferrari Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?