3.7.2023

Ferrari SF90 XX on tuplaäksän railakas paluu kahtena korimallina – toista tuhatta hevosvoimaa katukäyttöön

SF90 tuo XX:n ensimmäistä kertaa katukäyttöön, mutta joka ikinen valmistettava kova- ja avokattoinen malli on jo myyty. Kyseessä on nopein ja tehokkain katulaillinen Ferrari koskaan.

XX tarkoittaa kromosomien kielellä omaa asiaansa, mutta maranellolaisten kielellä se on tarkoittanut aiemmin jo valmiiksi huipusta katuautosta vieläkin kireämpää rataversiota, jonka omistaja ei ole saanut autoaan edes omaan talliinsa.

SF90 XX venyttääkin kirjainparin käsitettä siten, että aiemmasta poiketen autot ovat katulaillisia. Ferrari valmistaa jo ennen auton maailmanensi-iltaa haalitulle "sisäpiirille" 799 kovakattoista XX Stradalea ja 599 avomallista XX Spideria. Näistä harvinaisemmaksi jäävä Spider kustantaa asiakkaalle kuulemma noin 900 000 euroa.

Ensimmäisen kerran XX-tunnusta maistettiin Ferrarissa vuonna 2005, kun Enzo Ferrari vietiin äärimmäisyyksiin 30 kappaletta valmistetun FXX-mallin muodossa. FXX:n suora seuraaja oli vuoden 2015 FXX-K, joka perustui La Ferrariin ja jota valmistettiin 40 kappaletta. Väliin jää grand tourer Ferrari 599 GTB Fioranon pohjalta luotu 599XX vuodelta 2009, 44 kappaletta. Tässä järjestyksessä autot ovat myös oheisessa kuvasarjassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeampi, mutta erityisesti radalla

Tavalliseen (suhteellinen käsite) SF90:ään verrattuna XX tuo toki omat terästyksensä voimalinjaan, mutta myös aerodynamiikkaan, ja nämä tekijät yhdessä parantavat aivan erityisesti auton kierrosaikaa.

Ferrarin tämänhetkinen lippulaiva SF90:hän on hybridi, jossa lyhyesti selitettynä kolme sähkömoottoria komppaa 780 hevosvoiman 3,9-litraista V8:aa. Tuloksena on Ferrarin nopein ja tehokkain katulaillinen auto koskaan, siitä kiitos tasan 1 000 hevosvoiman järjestelmäteholle ja kiihtyvyydelle nollasta sataan 2,5 sekunnissa.

XX ottaa edellämainitut ennätykset omiin nimiinsä hienoisella marginaalilla. SF90 siirtää voimalinjan kokonaisjärjestelmätehon toiselle tuhatluvulle 30 hevosvoiman verran.

Se myös pistää nollasta sataan -tuloksen kaksi kymmennystä paremmaksi, kellottaen virallisen ilmoituksen mukaan 2,3 sekuntia. Täytyy toki huomioida, että tosielämän testeissä tavallinen SF90 on ollut ilmoitettua reippaastikin nopeampi. Sekä XX Stradale että -Spider kiihtyvät nollasta kahteensataan 6,5 sekunnissa ja kulkevat 320 kilometriä tunnissa.

SF90 hyötyy myös painonpudotuksesta, mutta vain minimaalisesti. Esimerkiksi istuimet ovat 1,3 kiloa tavallista kevyemmät, ja moottorin pakosarja säästää painossa 3,5 kilon edestä. Yksinkertaisemmin toteutettu pakosarja päästää Ferrarin mukaan myös V8:n äänet mutkattomammin pihalle eli tiedossa on hyvät metakat.

XX Spiderin kova avattava katto liikahtaa ääriasennosta toiseen 14 sekunnissa 45 km/h asti.

SF90:n tukevan näköiset korisarjat tekevät erikoismallista paitsi ulkonäöllisesti erottuvan, myös erittäin lujasti katuun (tai rataan) tarrautuvan. Aerodynamiikkasarjat kulminoiva iso kiinteä takasiipi toimii kaksiasentoisesti vähän kuin formuloiden DRS, lisäten perän downdorcea 250 kilometrin tuntinopeudessa 315 kilon edestä. Lisäksi keula painautuu asfalttiin 325 kilon voimalla auton kulkiessa huippunopeuttaan.

Rata- ja miksei tavallisessa mutka-ajossakin, erilaiset järjestelmäparannukset ehostavat auton hallittavuutta. Lisäksi nopeisiin kiihdytyksiin on käytettävissä Qualifying mode, joka tarjoaa ekstraboostia kierrosaikojen maksimoimiseksi. Moodin käytön kanssa kannattaa kuitenkin olla harkitsevainen, sillä toiminto on aktivoitavissa ainoastaan 30 kertaa.

Lähde ja kuvat: Ferrari Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat