24.4.2020 Ajoneuvot Ferrarin F1-pomo jyrähti: liian tiukka budjettikatto voi saada Ferrarin harkitsemaan muita sarjoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2020 Formula 1 -kausi ei ole koronaviruksen vuoksi käynnistynyt vielä huhtikuussakaan, mutta tunteet kulisseissa kuumenevat kuitenkin. Ferrari ilmoitti, että suunniteltua tiukempi budjettikatto voisi ajaa valmistajan harkitsemaan muitakin kilpasarjoja. Moottoriurheilu ei ole edullista. Rallin MM-sarjan lisäksi tallien kuluja halutaan karsia rata-autoilun kuninkuusluokka Formula 1:ssä. Häntä- ja kärkipäiden suuret budjettierot ovat pitäneet suuret tallit lähes täydellisesti pienempien toimijoiden ulottumattomissa.Askeleena kohti tasaväkisempää kilpailua on päätetty ottaa käyttöön budjettikatto. Alun perin katoksi suunniteltiin 175 miljoonaa dollaria per kausi, mutta koronakriisin myötä rajaa ollaan kiristämässä entisestään 150 miljoonaan dollariin. Lisäksi ensi kaudelle suunnitellut seuraavan sukupolven F1-autot lykkääntyvät vuodella.Keskusteluissa on Autosportin mukaan väläytelty myös vieläkin pienempää maksimibudjettia. Etenkään suuret tallit eivät ole olleet tähän myöntyväisiä, koska tämä pakottaisi suuriin irtisanomisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBinotto tiukkana budjettikatostaFerrarin tallipäällikkö Mattia Binotton mukaan 145 miljoonan vuosibudjetti on alin johon Ferrari voisi suostua. Tiukemman budjettikaton myötä Ferrari voisi harkita Binotton mukaan muita kilpa-autoiluvaihtoehtoja, koska se ei halua enää nipistää kilpailutoiminnastaan lainkaan.– Sitä (tiukempaa budjettikattoa) ei voida saavuttaa ilman merkittäviä uhrauksia, etenkään henkilöresurssien osalta. Jos budjettikatto laskee entisestään, joutuisimme ei-toivottavaan asemaan pohtimaan muita vaihtoehtoja kilpa-DNA:mme perustaksi, Binotto totesi Guardianille.Myöhemmin Ferrari kuitenkin Drivertriben mukaan selvensi lausuntojaan. Tiukemmankaan budjettikaton iskiessä Ferrarin ei ole tarkoituksena lähteä F1:stä, vaan etsiä jotain muuta varteenotettavaa kilpasarjaa muun muassa työpaikkojen säilyttämiseksi.Autosportin mukaan Ferrari suosii kaksitasoista budjettiratkaisua. Tämän ratkaisun mukaan tehdastallit ja muille kilpatalleille osia toimittavat valmistajat saisivat käyttää rahaa muita enemmän.Vaihtoehtoisia ratkaisuja useitaKaksitasoinen budjettikattoratkaisu ei kuitenkaan ole saanut tallien keskuudessa suurta suosiota. Esimerkiksi McLaren suosisi tällä hetkellä niinkin pientä, kuin 100 miljoonan dollarin budjettikattoa, koska pelkää muuten pienten tallien olemassaolon riskeeraantuvan.Ferrarin suosima ratkaisu saa ymmärrystä, muttei hyväksyntää McLarenin tallipäällikkö Andreas Seidliltä.– On tärkeää kunnioittaa niiden tallien kehityskustannuksia, jotka myyvät osia muille talleille. Mielestäni se on kuitenkin asia, joka on huomioitu taloussäännöksissä niin sanotulla osien nimellishinnalla. Joten en näe mitään syytä, miksi tarvitsemme erilaisia rajoja, Seidl kommentoi.Binotto kuitenkin uskoo, että pienten tallien auttamiseksi on olemassa muitakin vaihtoehtoja, kuin suorat budjettirajoitukset. Yhtenä vaihtoehtona hän näkee suurten tallien tarjoamat asiakasautot ja huomauttaa ettei tämä olisi ennennäkemätön ratkaisu.– Asiakasautoja on käytetty ennenkin F1:ssä ja tänä päivänäkin vastaavanlaisia ratkaisuja on käytössä esimerkiksi MotoGP:ssä, Binotto muistuttaa.Ferrari on ainoa aivan Formula 1 -sarjan alkamisesta, vuodesta 1950 lähtien ilman välivuosia mukana ollut valmistaja, joten oletettavasti F1 ei halua päästää maranellolaisvalmistajaa hyppysistään pienessä tingassa.Lähteet: Autosport, Drivertribe Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: FIA ja tiimit päättivät: Formula 1:n uudet säännöt voimaan vasta 2022 Formula 1 -testeissä nousi kohu Mercedeksen ratin liikkeistä – tästä järjestelmässä on kyse FIA:n rallipomo lupailee kovia – tulevaisuudessa jokaisessa rallissa jopa 20 tehdastiimin tukemaa autoa Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla