20.2.2020 Ajoneuvot Formula 1 -testeissä nousi kohu Mercedeksen ratin liikkeistä – tästä järjestelmässä on kyse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lewis Hamiltonin nähtiin vetävän ja työntävän ohjauspyörää suorilla. Mercedes-AMG -tallin oletetaan rakentaneen järjestelmän, joka tarjoaa kuljettajalle muokattavat pyöränkulmat sääntöjä rikkomatta. Formula 1:n kauden ensimmäisten testien toisena päivänä Lewis Hamiltonin ohjausliikkeet herättivät sensaation. Nyt kyse ei ollut kuusinkertaisen maailmanmestarin ajolinjoista, vaan jatkuvasta ohjauspyörän työntämisestä eteen ja taaksepäin: Hamiltonin havaittiin vetävän ohjauspyörää itseään kohti suorien alussa. Jarrutuksissa vastaavasti hän työnsi ohjauspyörää eteenpäin. Incar-kuva paljastaa auton etupyörien reagoivan ratin työntelyyn. Mistä tässä on kyse? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pyöränkulmien hienosäätöä Lewis Hamilton Barcelonan radan varikkosuoralla. Ohjauspyörän siirtäminen muokkaa auton etupyörien kulmia, millä tarkoitetaan pieniä muutoksia pyörän asentoon suhteessa ajorataan. Jos renkaita katsotaan suoraan auton edestä tai takaa, näyttävät ne nojaavan auton keskilinjaa vasten: renkaan ulkosyrjä voi jopa hieman olla irti maasta auton kulkiessa suoraan. Pystykallistumaksi tai negatiiviseksi camber-kulmaksi kutsuttu seikka parantaa sivuttaispitoa kaarteissa, sillä se kompensoi renkaan ”taittumista alle” ja auttaa säilyttämään renkaan ja tien välisen kosketuspinta-alan mahdollisimman suurena. Urheilullisissa katuautoissa pystykallistumaa on enimmillään noin asteen verran, mutta Formula 1:n kaltaisissa kilpa-autoissa renkaat voivat olla yli kolmekin astetta kallistettuna. Toinen perustemppu on säätää pyörät harittamaan (ns. toe-kulma), mikä tarkoittaa renkaiden osoittavan hieman vastakkaisiin suuntiin ohjauspyörän ollessa suorassa: vasen rengas osoittaa hieman vasemmalle, oikea hieman oikealle. Tyypillisesti muutaman asteen haritus tehostaa kilpa-auton kääntymistä. Edut ja haitat Säädöillä on kääntöpuolensa: negatiivinen pystykallistuma saa renkaan kulkemaan ”sisäkantillaan”, lievä auraus saa sekin renkaan luistamaan hieman, kulkeehan se aavistuksen vinottain kulkusuuntaan nähden. Sekin rasittaa renkaan sisäreunaa. Lopputuloksena sisäsyrjä uhkaa ylikuumeta ja pito heikkenee. Pyöränkulmilla haetaan parasta kompromissia kestävyyden ja nopeuden välille. Mercedes-AMG:n neronleimaus Ohjauspyörän kautta muokattavilla pyöränkulmilla Mercedes-AMG saattanee tehdä kaksoisvoiton: suoralla pyörät ovat etenemisen kannalta edullisessa asennossa, joten renkaat kuumenevat vähemmän ja suoranopeus kasvaa. Mutkissa kuljettaja voi ohjauspyörän liikkeellä kääntää pyöräkulmat sellaisiksi, joissa pitoa on kilpailijoita enemmän. Miksi tätä sitten ei ole aikaisemmin ajateltu? Koska aktiiviset pyöränkulmat ovat Formula 1:ssä kielletty. Ilmeisesti Mercedes-AMG on löytänyt säännöistä porsaanreiän, jonka avulla pyöränkulmien muuttaminen ohjauspyörää liikuttelemalla lasketaan tavalliseksi ohjaamiseksi. Mercedes-AMG:n tekninen johtaja James Allison ehti jo vahvistaa medialle auton sisältävän jotain jännää. –En voine kertoa mitään lisää siihen, mitä olette jo TV:stä nähneet, mutta meillä on autossamme järjestelmä, Allison kommentoi the-race.comille. Allison paljastaa tallin kutsuvan järjestelmää DAS-lyhenteellä (Dual-Axis Steering, kahden akselin ohjaus), mutta enempää hän ei paljasta. Myös Valtteri Bottas nähtiin ajamassa toisena testipäivänä. Mercedes-AMG:n temppu on herättänyt suurta keskustelua, mutta talli lienee lukenut sääntökirjansa hyvin tarkkaan, joten järjestelmä lienee kaikin puolin sääntöjen mukainen. Saa nähdä, millaista etua se kauden myötä tulee tarjoamaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, lähde: drivetribe.com, the-race.com Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Moottoriurheilu BMW mukaan MotoGP-luokkaan? 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?