Ajoneuvot | Moottoriurheilu | 20.2.2020

Formula 1 -testeissä nousi kohu Mercedeksen ratin liikkeistä – tästä järjestelmässä on kyse

Lewis Hamiltonin nähtiin vetävän ja työntävän ohjauspyörää suorilla. Mercedes-AMG -tallin oletetaan rakentaneen järjestelmän, joka tarjoaa kuljettajalle muokattavat pyöränkulmat sääntöjä rikkomatta.

Jaa artikkeli

Formula 1:n kauden ensimmäisten testien toisena päivänä Lewis Hamiltonin ohjausliikkeet herättivät sensaation. Nyt kyse ei ollut kuusinkertaisen maailmanmestarin ajolinjoista, vaan jatkuvasta ohjauspyörän työntämisestä eteen ja taaksepäin: Hamiltonin havaittiin vetävän ohjauspyörää itseään kohti suorien alussa. Jarrutuksissa vastaavasti hän työnsi ohjauspyörää eteenpäin. Incar-kuva paljastaa auton etupyörien reagoivan ratin työntelyyn. Mistä tässä on kyse?

Pyöränkulmien hienosäätöä

Mercedes-AMG F1 Barcelonan testi

Lewis Hamilton Barcelonan radan varikkosuoralla.

Ohjauspyörän siirtäminen muokkaa auton etupyörien kulmia, millä tarkoitetaan pieniä muutoksia pyörän asentoon suhteessa ajorataan.

Jos renkaita katsotaan suoraan auton edestä tai takaa, näyttävät ne nojaavan auton keskilinjaa vasten: renkaan ulkosyrjä voi jopa hieman olla irti maasta auton kulkiessa suoraan. Pystykallistumaksi tai negatiiviseksi camber-kulmaksi kutsuttu seikka parantaa sivuttaispitoa kaarteissa, sillä se kompensoi renkaan ”taittumista alle” ja auttaa säilyttämään renkaan ja tien välisen kosketuspinta-alan mahdollisimman suurena. Urheilullisissa katuautoissa pystykallistumaa on enimmillään noin asteen verran, mutta Formula 1:n kaltaisissa kilpa-autoissa renkaat voivat olla yli kolmekin astetta kallistettuna.

Toinen perustemppu on säätää pyörät harittamaan (ns. toe-kulma), mikä tarkoittaa renkaiden osoittavan hieman vastakkaisiin suuntiin ohjauspyörän ollessa suorassa: vasen rengas osoittaa hieman vasemmalle, oikea hieman oikealle. Tyypillisesti muutaman asteen haritus tehostaa kilpa-auton kääntymistä.

Mercedes-AMG F1 Barcelonan testi

Edut ja haitat

Säädöillä on kääntöpuolensa: negatiivinen pystykallistuma saa renkaan kulkemaan ”sisäkantillaan”, lievä auraus saa sekin renkaan luistamaan hieman, kulkeehan se aavistuksen vinottain kulkusuuntaan nähden. Sekin rasittaa renkaan sisäreunaa. Lopputuloksena sisäsyrjä uhkaa ylikuumeta ja pito heikkenee. Pyöränkulmilla haetaan parasta kompromissia kestävyyden ja nopeuden välille.

Mercedes-AMG:n neronleimaus

Ohjauspyörän kautta muokattavilla pyöränkulmilla Mercedes-AMG saattanee tehdä kaksoisvoiton: suoralla pyörät ovat etenemisen kannalta edullisessa asennossa, joten renkaat kuumenevat vähemmän ja suoranopeus kasvaa. Mutkissa kuljettaja voi ohjauspyörän liikkeellä kääntää pyöräkulmat sellaisiksi, joissa pitoa on kilpailijoita enemmän.

Miksi tätä sitten ei ole aikaisemmin ajateltu? Koska aktiiviset pyöränkulmat ovat Formula 1:ssä kielletty. Ilmeisesti Mercedes-AMG on löytänyt säännöistä porsaanreiän, jonka avulla pyöränkulmien muuttaminen ohjauspyörää liikuttelemalla lasketaan tavalliseksi ohjaamiseksi.

Mercedes-AMG:n tekninen johtaja James Allison ehti jo vahvistaa medialle auton sisältävän jotain jännää.

–En voine kertoa mitään lisää siihen, mitä olette jo TV:stä nähneet, mutta meillä on autossamme järjestelmä, Allison kommentoi the-race.comille. Allison paljastaa tallin kutsuvan järjestelmää DAS-lyhenteellä (Dual-Axis Steering, kahden akselin ohjaus), mutta enempää hän ei paljasta.

Mercedes-AMG F1 Barcelonan testi

Myös Valtteri Bottas nähtiin ajamassa toisena testipäivänä.

Mercedes-AMG:n temppu on herättänyt suurta keskustelua, mutta talli lienee lukenut sääntökirjansa hyvin tarkkaan, joten järjestelmä lienee kaikin puolin sääntöjen mukainen. Saa nähdä, millaista etua se kauden myötä tulee tarjoamaan.

Jaa artikkeli

Keskustelu