20.2.2020 Ajoneuvot Formula 1 -testeissä nousi kohu Mercedeksen ratin liikkeistä – tästä järjestelmässä on kyse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lewis Hamiltonin nähtiin vetävän ja työntävän ohjauspyörää suorilla. Mercedes-AMG -tallin oletetaan rakentaneen järjestelmän, joka tarjoaa kuljettajalle muokattavat pyöränkulmat sääntöjä rikkomatta. Formula 1:n kauden ensimmäisten testien toisena päivänä Lewis Hamiltonin ohjausliikkeet herättivät sensaation. Nyt kyse ei ollut kuusinkertaisen maailmanmestarin ajolinjoista, vaan jatkuvasta ohjauspyörän työntämisestä eteen ja taaksepäin: Hamiltonin havaittiin vetävän ohjauspyörää itseään kohti suorien alussa. Jarrutuksissa vastaavasti hän työnsi ohjauspyörää eteenpäin. Incar-kuva paljastaa auton etupyörien reagoivan ratin työntelyyn. Mistä tässä on kyse?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöränkulmien hienosäätöäLewis Hamilton Barcelonan radan varikkosuoralla.Ohjauspyörän siirtäminen muokkaa auton etupyörien kulmia, millä tarkoitetaan pieniä muutoksia pyörän asentoon suhteessa ajorataan.Jos renkaita katsotaan suoraan auton edestä tai takaa, näyttävät ne nojaavan auton keskilinjaa vasten: renkaan ulkosyrjä voi jopa hieman olla irti maasta auton kulkiessa suoraan. Pystykallistumaksi tai negatiiviseksi camber-kulmaksi kutsuttu seikka parantaa sivuttaispitoa kaarteissa, sillä se kompensoi renkaan ”taittumista alle” ja auttaa säilyttämään renkaan ja tien välisen kosketuspinta-alan mahdollisimman suurena. Urheilullisissa katuautoissa pystykallistumaa on enimmillään noin asteen verran, mutta Formula 1:n kaltaisissa kilpa-autoissa renkaat voivat olla yli kolmekin astetta kallistettuna.Toinen perustemppu on säätää pyörät harittamaan (ns. toe-kulma), mikä tarkoittaa renkaiden osoittavan hieman vastakkaisiin suuntiin ohjauspyörän ollessa suorassa: vasen rengas osoittaa hieman vasemmalle, oikea hieman oikealle. Tyypillisesti muutaman asteen haritus tehostaa kilpa-auton kääntymistä.Edut ja haitatSäädöillä on kääntöpuolensa: negatiivinen pystykallistuma saa renkaan kulkemaan ”sisäkantillaan”, lievä auraus saa sekin renkaan luistamaan hieman, kulkeehan se aavistuksen vinottain kulkusuuntaan nähden. Sekin rasittaa renkaan sisäreunaa. Lopputuloksena sisäsyrjä uhkaa ylikuumeta ja pito heikkenee. Pyöränkulmilla haetaan parasta kompromissia kestävyyden ja nopeuden välille.Mercedes-AMG:n neronleimausOhjauspyörän kautta muokattavilla pyöränkulmilla Mercedes-AMG saattanee tehdä kaksoisvoiton: suoralla pyörät ovat etenemisen kannalta edullisessa asennossa, joten renkaat kuumenevat vähemmän ja suoranopeus kasvaa. Mutkissa kuljettaja voi ohjauspyörän liikkeellä kääntää pyöräkulmat sellaisiksi, joissa pitoa on kilpailijoita enemmän.Miksi tätä sitten ei ole aikaisemmin ajateltu? Koska aktiiviset pyöränkulmat ovat Formula 1:ssä kielletty. Ilmeisesti Mercedes-AMG on löytänyt säännöistä porsaanreiän, jonka avulla pyöränkulmien muuttaminen ohjauspyörää liikuttelemalla lasketaan tavalliseksi ohjaamiseksi.Mercedes-AMG:n tekninen johtaja James Allison ehti jo vahvistaa medialle auton sisältävän jotain jännää.–En voine kertoa mitään lisää siihen, mitä olette jo TV:stä nähneet, mutta meillä on autossamme järjestelmä, Allison kommentoi the-race.comille. Allison paljastaa tallin kutsuvan järjestelmää DAS-lyhenteellä (Dual-Axis Steering, kahden akselin ohjaus), mutta enempää hän ei paljasta.Myös Valtteri Bottas nähtiin ajamassa toisena testipäivänä.Mercedes-AMG:n temppu on herättänyt suurta keskustelua, mutta talli lienee lukenut sääntökirjansa hyvin tarkkaan, joten järjestelmä lienee kaikin puolin sääntöjen mukainen. Saa nähdä, millaista etua se kauden myötä tulee tarjoamaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, lähde: drivetribe.com, the-race.comMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa