24.4.2020 Ajoneuvot Ferrarin F1-pomo jyrähti: liian tiukka budjettikatto voi saada Ferrarin harkitsemaan muita sarjoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2020 Formula 1 -kausi ei ole koronaviruksen vuoksi käynnistynyt vielä huhtikuussakaan, mutta tunteet kulisseissa kuumenevat kuitenkin. Ferrari ilmoitti, että suunniteltua tiukempi budjettikatto voisi ajaa valmistajan harkitsemaan muitakin kilpasarjoja. Moottoriurheilu ei ole edullista. Rallin MM-sarjan lisäksi tallien kuluja halutaan karsia rata-autoilun kuninkuusluokka Formula 1:ssä. Häntä- ja kärkipäiden suuret budjettierot ovat pitäneet suuret tallit lähes täydellisesti pienempien toimijoiden ulottumattomissa.Askeleena kohti tasaväkisempää kilpailua on päätetty ottaa käyttöön budjettikatto. Alun perin katoksi suunniteltiin 175 miljoonaa dollaria per kausi, mutta koronakriisin myötä rajaa ollaan kiristämässä entisestään 150 miljoonaan dollariin. Lisäksi ensi kaudelle suunnitellut seuraavan sukupolven F1-autot lykkääntyvät vuodella.Keskusteluissa on Autosportin mukaan väläytelty myös vieläkin pienempää maksimibudjettia. Etenkään suuret tallit eivät ole olleet tähän myöntyväisiä, koska tämä pakottaisi suuriin irtisanomisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBinotto tiukkana budjettikatostaFerrarin tallipäällikkö Mattia Binotton mukaan 145 miljoonan vuosibudjetti on alin johon Ferrari voisi suostua. Tiukemman budjettikaton myötä Ferrari voisi harkita Binotton mukaan muita kilpa-autoiluvaihtoehtoja, koska se ei halua enää nipistää kilpailutoiminnastaan lainkaan.– Sitä (tiukempaa budjettikattoa) ei voida saavuttaa ilman merkittäviä uhrauksia, etenkään henkilöresurssien osalta. Jos budjettikatto laskee entisestään, joutuisimme ei-toivottavaan asemaan pohtimaan muita vaihtoehtoja kilpa-DNA:mme perustaksi, Binotto totesi Guardianille.Myöhemmin Ferrari kuitenkin Drivertriben mukaan selvensi lausuntojaan. Tiukemmankaan budjettikaton iskiessä Ferrarin ei ole tarkoituksena lähteä F1:stä, vaan etsiä jotain muuta varteenotettavaa kilpasarjaa muun muassa työpaikkojen säilyttämiseksi.Autosportin mukaan Ferrari suosii kaksitasoista budjettiratkaisua. Tämän ratkaisun mukaan tehdastallit ja muille kilpatalleille osia toimittavat valmistajat saisivat käyttää rahaa muita enemmän.Vaihtoehtoisia ratkaisuja useitaKaksitasoinen budjettikattoratkaisu ei kuitenkaan ole saanut tallien keskuudessa suurta suosiota. Esimerkiksi McLaren suosisi tällä hetkellä niinkin pientä, kuin 100 miljoonan dollarin budjettikattoa, koska pelkää muuten pienten tallien olemassaolon riskeeraantuvan.Ferrarin suosima ratkaisu saa ymmärrystä, muttei hyväksyntää McLarenin tallipäällikkö Andreas Seidliltä.– On tärkeää kunnioittaa niiden tallien kehityskustannuksia, jotka myyvät osia muille talleille. Mielestäni se on kuitenkin asia, joka on huomioitu taloussäännöksissä niin sanotulla osien nimellishinnalla. Joten en näe mitään syytä, miksi tarvitsemme erilaisia rajoja, Seidl kommentoi.Binotto kuitenkin uskoo, että pienten tallien auttamiseksi on olemassa muitakin vaihtoehtoja, kuin suorat budjettirajoitukset. Yhtenä vaihtoehtona hän näkee suurten tallien tarjoamat asiakasautot ja huomauttaa ettei tämä olisi ennennäkemätön ratkaisu.– Asiakasautoja on käytetty ennenkin F1:ssä ja tänä päivänäkin vastaavanlaisia ratkaisuja on käytössä esimerkiksi MotoGP:ssä, Binotto muistuttaa.Ferrari on ainoa aivan Formula 1 -sarjan alkamisesta, vuodesta 1950 lähtien ilman välivuosia mukana ollut valmistaja, joten oletettavasti F1 ei halua päästää maranellolaisvalmistajaa hyppysistään pienessä tingassa.Lähteet: Autosport, Drivertribe Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: FIA ja tiimit päättivät: Formula 1:n uudet säännöt voimaan vasta 2022 Formula 1 -testeissä nousi kohu Mercedeksen ratin liikkeistä – tästä järjestelmässä on kyse FIA:n rallipomo lupailee kovia – tulevaisuudessa jokaisessa rallissa jopa 20 tehdastiimin tukemaa autoa Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen