24.4.2020 Ajoneuvot Ferrarin F1-pomo jyrähti: liian tiukka budjettikatto voi saada Ferrarin harkitsemaan muita sarjoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2020 Formula 1 -kausi ei ole koronaviruksen vuoksi käynnistynyt vielä huhtikuussakaan, mutta tunteet kulisseissa kuumenevat kuitenkin. Ferrari ilmoitti, että suunniteltua tiukempi budjettikatto voisi ajaa valmistajan harkitsemaan muitakin kilpasarjoja. Moottoriurheilu ei ole edullista. Rallin MM-sarjan lisäksi tallien kuluja halutaan karsia rata-autoilun kuninkuusluokka Formula 1:ssä. Häntä- ja kärkipäiden suuret budjettierot ovat pitäneet suuret tallit lähes täydellisesti pienempien toimijoiden ulottumattomissa.Askeleena kohti tasaväkisempää kilpailua on päätetty ottaa käyttöön budjettikatto. Alun perin katoksi suunniteltiin 175 miljoonaa dollaria per kausi, mutta koronakriisin myötä rajaa ollaan kiristämässä entisestään 150 miljoonaan dollariin. Lisäksi ensi kaudelle suunnitellut seuraavan sukupolven F1-autot lykkääntyvät vuodella.Keskusteluissa on Autosportin mukaan väläytelty myös vieläkin pienempää maksimibudjettia. Etenkään suuret tallit eivät ole olleet tähän myöntyväisiä, koska tämä pakottaisi suuriin irtisanomisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBinotto tiukkana budjettikatostaFerrarin tallipäällikkö Mattia Binotton mukaan 145 miljoonan vuosibudjetti on alin johon Ferrari voisi suostua. Tiukemman budjettikaton myötä Ferrari voisi harkita Binotton mukaan muita kilpa-autoiluvaihtoehtoja, koska se ei halua enää nipistää kilpailutoiminnastaan lainkaan.– Sitä (tiukempaa budjettikattoa) ei voida saavuttaa ilman merkittäviä uhrauksia, etenkään henkilöresurssien osalta. Jos budjettikatto laskee entisestään, joutuisimme ei-toivottavaan asemaan pohtimaan muita vaihtoehtoja kilpa-DNA:mme perustaksi, Binotto totesi Guardianille.Myöhemmin Ferrari kuitenkin Drivertriben mukaan selvensi lausuntojaan. Tiukemmankaan budjettikaton iskiessä Ferrarin ei ole tarkoituksena lähteä F1:stä, vaan etsiä jotain muuta varteenotettavaa kilpasarjaa muun muassa työpaikkojen säilyttämiseksi.Autosportin mukaan Ferrari suosii kaksitasoista budjettiratkaisua. Tämän ratkaisun mukaan tehdastallit ja muille kilpatalleille osia toimittavat valmistajat saisivat käyttää rahaa muita enemmän.Vaihtoehtoisia ratkaisuja useitaKaksitasoinen budjettikattoratkaisu ei kuitenkaan ole saanut tallien keskuudessa suurta suosiota. Esimerkiksi McLaren suosisi tällä hetkellä niinkin pientä, kuin 100 miljoonan dollarin budjettikattoa, koska pelkää muuten pienten tallien olemassaolon riskeeraantuvan.Ferrarin suosima ratkaisu saa ymmärrystä, muttei hyväksyntää McLarenin tallipäällikkö Andreas Seidliltä.– On tärkeää kunnioittaa niiden tallien kehityskustannuksia, jotka myyvät osia muille talleille. Mielestäni se on kuitenkin asia, joka on huomioitu taloussäännöksissä niin sanotulla osien nimellishinnalla. Joten en näe mitään syytä, miksi tarvitsemme erilaisia rajoja, Seidl kommentoi.Binotto kuitenkin uskoo, että pienten tallien auttamiseksi on olemassa muitakin vaihtoehtoja, kuin suorat budjettirajoitukset. Yhtenä vaihtoehtona hän näkee suurten tallien tarjoamat asiakasautot ja huomauttaa ettei tämä olisi ennennäkemätön ratkaisu.– Asiakasautoja on käytetty ennenkin F1:ssä ja tänä päivänäkin vastaavanlaisia ratkaisuja on käytössä esimerkiksi MotoGP:ssä, Binotto muistuttaa.Ferrari on ainoa aivan Formula 1 -sarjan alkamisesta, vuodesta 1950 lähtien ilman välivuosia mukana ollut valmistaja, joten oletettavasti F1 ei halua päästää maranellolaisvalmistajaa hyppysistään pienessä tingassa.Lähteet: Autosport, Drivertribe Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: FIA ja tiimit päättivät: Formula 1:n uudet säännöt voimaan vasta 2022 Formula 1 -testeissä nousi kohu Mercedeksen ratin liikkeistä – tästä järjestelmässä on kyse FIA:n rallipomo lupailee kovia – tulevaisuudessa jokaisessa rallissa jopa 20 tehdastiimin tukemaa autoa Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle