17.4.2020 Ajoneuvot FIA:n rallipomo lupailee kovia – tulevaisuudessa jokaisessa rallissa jopa 20 tehdastiimin tukemaa autoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korona on keskeyttänyt muun urheilun tapaan myös rallin MM-sarjan. Kansainvälisen autoliiton rallipomo Yves Matton uskoo kuitenkin rallin nousevan koronan jälkeen vahvempana kuin koskaan, ja tarjoavan lähitulevaisuudessa nykyiseen määrään nähden jopa kaksinkertaisesti tehtaan tukemia ralliautoja. Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallipomo ja entinen Citroënin rallipuolen tallipäällikkö Yves Matton kertoi rallisivusto Dirtfishille kovista odotuksistaan koskien rallin MM-sarjan tulevaisuutta koronavirusepidemian jälkeen. Koronavirus on siirtänyt ainakin kolmea seuraavaa MM-rallia, ja Dirtfishin mukaan odotettavasti listan jatkoksi liittyy myös vuosien tauon jälkeen takaisin MM-sarjaan palaamassa ollut Kenian Safariralli. Näin ollen aikaisintaan rallia ajettaneen seuraavan kerran Suomen Neste-rallissa elokuussa. Matton myöntää koronaviruksen aiheuttaman kriisin vaikuttavan suuresti moottoriurheiluun ja rallin MM-sarjaan. Rallipomo kuitenkin kertoo, että hänellä on tunne, että FIA pyrkii olemaan kriisin jälkeen vahvempi kuin koskaan ennen. Lisäksi Matton kertoi Dirtfishille kaikkien osapuolten keskustelevan rallin tulevaisuudesta huomattavasti aiempaa avoimemmin, ja muutama viikko aiemmin torpatut ideatkaan eivät herätä enää yhtä voimakasta vastarintaa. Eroksi F1-sarjaan Matton kertoo valmistajien haluavan yhä pysyä aiemmassa aikataulussa tulevien tekniikkasääntömuutosten suhteen, joiden on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2022. Formulamaailmassa suurten tekniikkamuutosten voimaantuloa lykättiin jo aiemmin vuodella. – Yksi erittäin tärkeä asia on, jonka kanssa olemme ehkä erilaisessa asemassa kuin Formula 1, että kaikki rallin MM-sarjassa mukana olevat valmistajat viestivät vahvasti haluavansa yhä sitoutua vuoteen 2022, Matton toteaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksinkertainen määrä autoja Rallipomo myös puhuu hurjista luvuista koskien lähivuosia, joita nykytilanteessa voi olla vaikea uskoa. – Ehkä meidän täytyy muuttaa vielä jotain, mutta kaikki valmistajat ovat kertoneet haluavansa sitoutua vuoteen 2022 ja se on tulevaisuuden kannalta tärkeintä. Ja ehkä enemmän kuin koskaan he ovat melko vakuuttuneita rallin tulevaisuuden lisäksi lajin jatkuvuudesta ja ideasta saada 20 tehdastiimin tukemaa autoa jokaiseen kilpailuun, Matton sanoo. Kuluvalla kaudella eniten tehtaan tukemia WRC-autoja on ollut lähtöviivalla eniten Monte Carlossa, jossa kuninkuusluokan autoja nähtiin 11 kappaletta jos mukaan lasketaan M-Sportin kalustoa omakustanteisesti vuokrannut Jocius Deividas. Lähde: Dirtfish Kuvituskuva: Citroën Racing Lue lisää: FIA ja tiimit päättivät: Formula 1:n uudet säännöt voimaan vasta 2022 Fordin rallitiimi saattaa luopua Fiestasta vuonna 2022 – seuraajaksi väläytellään katumaasturia Rallivuosi 2019 oli suomalaisittain huono, mutta ei ainutlaatuinen – vuoden 1995 ainoa suomalaisvoitto luovutettiin Ruotsiin tallimääräyksellä Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Neste Ralli: mukana klassikoita menneiltä vuosikymmeniltä – Ouninpohjan osalta tyydyttiin kompromissiin Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku