16.6.2022

Fiat 500e ajaa Stellantiksen Arena del Futurolla, eikä akku tyhjene – kiitos induktion

Pohjois-Italiaan rakennettu testirata näyttää, että sähköautoja lataava moottoritie voisi toimia käytännössä.

Pohjois-Italian Chiariin Stellantiksen monine yhteistyökumppaneineen rakentamalla radalla testataan DWPT- eli Dynamic Wireless Power transfer -teknologiaa. Itse radanpätkän rakentamisesta on vastannut italialainen moottoritieyhtiö A35 Brebemi, jonka päätyö on ylläpitää Autostada A35:tä Brescian ja Milanon kaupunkien välillä. Hyvinkin mahdollisesti muiden muassa tällä moottoritieosuudella nähdään joskus tulevaisuudessa testiosuudella toimivaksi havaittu sähköautojen induktiolaturi.

Tekniikkapuolesta eniten kiinnostuneet voivat tsekata yksityiskohtia tästä kaaviosta. Yksinkertaistettu selitys seuraa perässä.

Lukuisten toimijoiden, mukaan lukien A35 Brebemi, ABB:n, Ivecon, Stellantiksen, Italian suurimman teleoperaattori TIM:in sekä muutamien italialaisten tutkimuslaitoksen yhteistyössään rakentama induktiorata perustuu kaikessa yksinkertaisuudessaan asfaltin alle vedettyyn alumiinikäämiin. Käämissä virtaa energiatehokas tasavirta. Tiellä ajavassa ajoneuvossa on puolestaan "vastaanotin", joka siirtää tiestä indusoidun sähkövirran suoraan ajoneuvon sähkömoottoreille. Näin ajoakku on lepotilassa, eikä siitä oteta virtaa ajoon lainkaan. Esimerkkiauto Fiat 500e pystyy kulkemaan tällä menetelmällä moottoritienopeusalueella asti. Pressikuvissa sen perässä ajaa myös Ivecon sähköinen lentokenttäbussi.

Kuten A35, myös muut Italian moottoriteistä ovat niitä hallinnoivien yritysten ylläpitämiä, ja siten maksullisia. Mikäli moottoriteille rakennetaan tulevaisuudessa DWPT-teknologiaa, on se varmasti helpointa juuri näillä yksityistetyillä tieosuuksilla, jolloin yhtiöt maksaisivat toteutuksen ja voisivat jo valmiilla systeemeillä laskuttaa tienkäyttäjiä energiasta.

Mainittujen ja mainitsemattomien yhteistyöosapuolten joukkoon liittyy myös Maserati, joka toi projektin esittelyyn liittymisensä kunniaksi Grecale Folgoren, joka ei ollut paikalla pelkästään patsastelemassa, vaan lisälaitteineen keräämässä dataa radan toiminnasta. Vuoteen 2025 mennessä Maserati aikoo sähköistää koko mallistonsa.

Stellantis vakuuttaa, että magneettikenttämittausten mukaan DWPT ei aiheuta minkäänlaista vaaraa autoissa matkustaville.

Lähde ja kuvat: Stellantis Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat