15.5.2025

Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä

Kuva Fiat

Täyssähköisestä 500e:stä muokattu polttomoottorimalli palauttaa kuvioon jopa käsivaihteet. Tämän myötä Fiat toivoo, ettei Mirafiorin tehdasta tarvitsisi enää pitää kysyntäsyistä vähän väliä suljettuna.

Täyssähköinen Fiat 500e on yllättäen edennyt jo viiden vuoden ikään. Se ei kuitenkaan ole vielä mitään siihen nähden, että 500e:n edeltäjä, sen kanssa muutaman vuoden verran lomittainkin valmistettu vuoden 2007 polttomoottorinen Fiat 500 oli tuotannossa Euroopassa peräti 17 vuoden ajan.

Polttomoottorinen 500 oli 500e:n tavoin retrohenkinen näkemys vuonna 1957 debytoineesta samannimisestä dolce vita -ikonista. Polttomoottorisesta vuoden 2007 Fiat 500:stä tuli valtavan suosittu pieni kaupunkiauto paitsi Italiassa, laajalti ympäri Eurooppaa. Sen kohtaloksi koituivat lopulta EU:n viime vuonna voimaan astuneet uudet General Safety Regulation -asetukset, jotka käytännössä pakottivat lopettamaan auton myynnin unionin alueella.

Tämä taas jätti kalliimman ja täyssähköisen 500e:n automarkkinoiden tällä hetkellä ainoaksi Fiat 500:ksi. Sen myynti on jäänyt huomattavasti alle odotusten, ja Fiat on jopa joutunut useita kertoja keskeyttämään sen tuotannon nimekkäässä Mirafiorin tehtaassa Torinossa.

Fiat on näin ollut pakotettu kehittämään 500e:hen polttomoottori, tehden siitä markkinointinimeltään Fiat 500 Hybridin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tähtäimessä paluu kansanautoksi

Sähköavusteisen polttomoottorin on tarkoitus tehdä Fiat 500:stä jälleen saavutettava heille, joiden budjetille sähkömalli ei ole sopiva, tai joilla ei ole yksinkertaisesti mahdollisuutta ladata sähköautoa arjessaan. On huomioitava, että valtava osa Fiat 500:n markkina-alueesta on kotopuolessa Italiassa, ikivanhoissa ja ahtaissa kaupungeissa, joiden sähköverkko ei ole aivan parhaalla tolalla.

Kehityshän menee tässä tavallaan vastavirtaan, ainakin jos perusoletuksena on se, että automarkkinat etenevät päättäväisesti poispäin fossiilisista polttoaineista. Tietynlainen alleviivaus tälle kehityksen takapakille on se, että vanha kunnon manuaalivaihteisto tulee olemaan osana tarjontaa. Se ei tietysti meitä autohulluja haittaa ollenkaan, päinvastoin.

Fiat 500e on jo nyt "italialaisin" Fiat tällä hetkellä tuotannossa, mikä ei puolestaan haittaa kansan syviä rivejä tai Italian nykyistä nationalistista hallitusta. Paitsi että auto valmistetaan Italiassa, on eritoten sen pohjarakenne jatkokehitetty takavuosien pikku-Alfasta, Alfa Romeo MiTosta. Näin ollen 500 Hybridiin ei ole ollut täyssähkölähtökohdasta huolimatta täysin mahdotonta lähteä jälkikäteen kehittämään polttomoottoria.

Fiatin tavoitteena on valmistaa näitä söpöliinejä 100 000 kappaletta vuodessa. Tuotannon on määrä alkaa kuluvan vuoden marraskuussa nyt nähtyjen esisarjan autojen jälkeen.

Lähde: Fiat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat