15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Teksti Benjamin Helander Kuva Fiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköisestä 500e:stä muokattu polttomoottorimalli palauttaa kuvioon jopa käsivaihteet. Tämän myötä Fiat toivoo, ettei Mirafiorin tehdasta tarvitsisi enää pitää kysyntäsyistä vähän väliä suljettuna. Täyssähköinen Fiat 500e on yllättäen edennyt jo viiden vuoden ikään. Se ei kuitenkaan ole vielä mitään siihen nähden, että 500e:n edeltäjä, sen kanssa muutaman vuoden verran lomittainkin valmistettu vuoden 2007 polttomoottorinen Fiat 500 oli tuotannossa Euroopassa peräti 17 vuoden ajan. Polttomoottorinen 500 oli 500e:n tavoin retrohenkinen näkemys vuonna 1957 debytoineesta samannimisestä dolce vita -ikonista. Polttomoottorisesta vuoden 2007 Fiat 500:stä tuli valtavan suosittu pieni kaupunkiauto paitsi Italiassa, laajalti ympäri Eurooppaa. Sen kohtaloksi koituivat lopulta EU:n viime vuonna voimaan astuneet uudet General Safety Regulation -asetukset, jotka käytännössä pakottivat lopettamaan auton myynnin unionin alueella. Tämä taas jätti kalliimman ja täyssähköisen 500e:n automarkkinoiden tällä hetkellä ainoaksi Fiat 500:ksi. Sen myynti on jäänyt huomattavasti alle odotusten, ja Fiat on jopa joutunut useita kertoja keskeyttämään sen tuotannon nimekkäässä Mirafiorin tehtaassa Torinossa. Fiat on näin ollut pakotettu kehittämään 500e:hen polttomoottori, tehden siitä markkinointinimeltään Fiat 500 Hybridin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTähtäimessä paluu kansanautoksiSähköavusteisen polttomoottorin on tarkoitus tehdä Fiat 500:stä jälleen saavutettava heille, joiden budjetille sähkömalli ei ole sopiva, tai joilla ei ole yksinkertaisesti mahdollisuutta ladata sähköautoa arjessaan. On huomioitava, että valtava osa Fiat 500:n markkina-alueesta on kotopuolessa Italiassa, ikivanhoissa ja ahtaissa kaupungeissa, joiden sähköverkko ei ole aivan parhaalla tolalla. Kehityshän menee tässä tavallaan vastavirtaan, ainakin jos perusoletuksena on se, että automarkkinat etenevät päättäväisesti poispäin fossiilisista polttoaineista. Tietynlainen alleviivaus tälle kehityksen takapakille on se, että vanha kunnon manuaalivaihteisto tulee olemaan osana tarjontaa. Se ei tietysti meitä autohulluja haittaa ollenkaan, päinvastoin. Fiat 500e on jo nyt "italialaisin" Fiat tällä hetkellä tuotannossa, mikä ei puolestaan haittaa kansan syviä rivejä tai Italian nykyistä nationalistista hallitusta. Paitsi että auto valmistetaan Italiassa, on eritoten sen pohjarakenne jatkokehitetty takavuosien pikku-Alfasta, Alfa Romeo MiTosta. Näin ollen 500 Hybridiin ei ole ollut täyssähkölähtökohdasta huolimatta täysin mahdotonta lähteä jälkikäteen kehittämään polttomoottoria. Fiatin tavoitteena on valmistaa näitä söpöliinejä 100 000 kappaletta vuodessa. Tuotannon on määrä alkaa kuluvan vuoden marraskuussa nyt nähtyjen esisarjan autojen jälkeen. Lähde: Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 17.3.2024 Ajoneuvot Polttomoottorinen Fiat Panda jatkaa tuotannossa ainakin vuoteen 2027 – siis myös sähköisen rinnalla 4.3.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Fiat Multipla – Tuleva keräilyharvinaisuus? 2.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Fiat 600 ’Elaborata Viotti’ on 1950-lukua parhaimmillaan 9.2.2024 Ajoneuvot Fiatin hyötyajoneuvomallisto uudistuu – Saatavana nyt myös täyssähköversioina 13.12.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Titano on kansainvälinen Fiat – juuret Kiinassa, sisar Ranskassa, myynti käyntiin Algeriassa 23.10.2023 Ajoneuvot Stellantis pisti isot pakettiautonsa uusiksi – tosin edelleenkin hyväksi havaitulla perusrakenteella vuodelta 2006 22.10.2023 Ajoneuvot 25-vuotias Fiat Multipla on juhlansa ansainnut – siksi alkuperäisen mallin muotoilijalle on annettu vapaat kädet suunnitella ainutlaatuinen keräilykappale Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous