15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Teksti Benjamin Helander Kuva Fiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköisestä 500e:stä muokattu polttomoottorimalli palauttaa kuvioon jopa käsivaihteet. Tämän myötä Fiat toivoo, ettei Mirafiorin tehdasta tarvitsisi enää pitää kysyntäsyistä vähän väliä suljettuna. Täyssähköinen Fiat 500e on yllättäen edennyt jo viiden vuoden ikään. Se ei kuitenkaan ole vielä mitään siihen nähden, että 500e:n edeltäjä, sen kanssa muutaman vuoden verran lomittainkin valmistettu vuoden 2007 polttomoottorinen Fiat 500 oli tuotannossa Euroopassa peräti 17 vuoden ajan. Polttomoottorinen 500 oli 500e:n tavoin retrohenkinen näkemys vuonna 1957 debytoineesta samannimisestä dolce vita -ikonista. Polttomoottorisesta vuoden 2007 Fiat 500:stä tuli valtavan suosittu pieni kaupunkiauto paitsi Italiassa, laajalti ympäri Eurooppaa. Sen kohtaloksi koituivat lopulta EU:n viime vuonna voimaan astuneet uudet General Safety Regulation -asetukset, jotka käytännössä pakottivat lopettamaan auton myynnin unionin alueella. Tämä taas jätti kalliimman ja täyssähköisen 500e:n automarkkinoiden tällä hetkellä ainoaksi Fiat 500:ksi. Sen myynti on jäänyt huomattavasti alle odotusten, ja Fiat on jopa joutunut useita kertoja keskeyttämään sen tuotannon nimekkäässä Mirafiorin tehtaassa Torinossa. Fiat on näin ollut pakotettu kehittämään 500e:hen polttomoottori, tehden siitä markkinointinimeltään Fiat 500 Hybridin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTähtäimessä paluu kansanautoksiSähköavusteisen polttomoottorin on tarkoitus tehdä Fiat 500:stä jälleen saavutettava heille, joiden budjetille sähkömalli ei ole sopiva, tai joilla ei ole yksinkertaisesti mahdollisuutta ladata sähköautoa arjessaan. On huomioitava, että valtava osa Fiat 500:n markkina-alueesta on kotopuolessa Italiassa, ikivanhoissa ja ahtaissa kaupungeissa, joiden sähköverkko ei ole aivan parhaalla tolalla. Kehityshän menee tässä tavallaan vastavirtaan, ainakin jos perusoletuksena on se, että automarkkinat etenevät päättäväisesti poispäin fossiilisista polttoaineista. Tietynlainen alleviivaus tälle kehityksen takapakille on se, että vanha kunnon manuaalivaihteisto tulee olemaan osana tarjontaa. Se ei tietysti meitä autohulluja haittaa ollenkaan, päinvastoin. Fiat 500e on jo nyt "italialaisin" Fiat tällä hetkellä tuotannossa, mikä ei puolestaan haittaa kansan syviä rivejä tai Italian nykyistä nationalistista hallitusta. Paitsi että auto valmistetaan Italiassa, on eritoten sen pohjarakenne jatkokehitetty takavuosien pikku-Alfasta, Alfa Romeo MiTosta. Näin ollen 500 Hybridiin ei ole ollut täyssähkölähtökohdasta huolimatta täysin mahdotonta lähteä jälkikäteen kehittämään polttomoottoria. Fiatin tavoitteena on valmistaa näitä söpöliinejä 100 000 kappaletta vuodessa. Tuotannon on määrä alkaa kuluvan vuoden marraskuussa nyt nähtyjen esisarjan autojen jälkeen. Lähde: Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 17.3.2024 Ajoneuvot Polttomoottorinen Fiat Panda jatkaa tuotannossa ainakin vuoteen 2027 – siis myös sähköisen rinnalla 4.3.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Fiat Multipla – Tuleva keräilyharvinaisuus? 2.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Fiat 600 ’Elaborata Viotti’ on 1950-lukua parhaimmillaan 9.2.2024 Ajoneuvot Fiatin hyötyajoneuvomallisto uudistuu – Saatavana nyt myös täyssähköversioina 13.12.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Titano on kansainvälinen Fiat – juuret Kiinassa, sisar Ranskassa, myynti käyntiin Algeriassa 23.10.2023 Ajoneuvot Stellantis pisti isot pakettiautonsa uusiksi – tosin edelleenkin hyväksi havaitulla perusrakenteella vuodelta 2006 22.10.2023 Ajoneuvot 25-vuotias Fiat Multipla on juhlansa ansainnut – siksi alkuperäisen mallin muotoilijalle on annettu vapaat kädet suunnitella ainutlaatuinen keräilykappale Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?