11.2.2023

Finnair lopettaa tuotemyynnin kaikilla lennoillaan – jälleen yksi keino vähentää koneen painoa

Airbus A350 XWB Finnair

Finnair liittyy monien isojen lentoyhtiöiden seuraan poistaessaan tuotemyynnin EU- ja kotimaanlentojen lisäksi kaikilta muiltakin lentotyypeiltään. Painonsäästön ohella päätökseen vaikutti tax-free -tuotteiden kysynnän vähentyminen.

Verovapaiden tuotteiden myynti lentokoneissa juontaa alkujuurensa lentoasemille. Shannonin lentokentällä Irlannissa, jonne transatlanttiset lennot pysähtyivät aikoinaan tankkaamaan, keksittiin vuonna 1947 perustaa verovapaa myymälä, jossa matkustajat voisivat shoppailla välilaskun aikana. Kun tax free -myymälät lentoasemilla näyttivät menestyvän, päättivät lentoyhtiötkin yksi toisensa jälkeen hyödyntää mahdollisuutta verovapaalle myynnille lennon aikana.

Airbus A350 maaliongelmat

Varsinkin pitkällä lennolla aika saattoi käydä pitkäksi, ja pitkälti ainoa virike oli tax free -kuvasto istuintaskussa sekä sieltä löytyneet ostokset. Nykyään tilanne on toinen. Lentokoneessa on jo hyvän aikaa ollut mahdollista kuluttaa viihdettä digitaalisessa muodossa esimerkiksi vuokraamalla elokuvia, ja tästä on tullut lentoyhtiöille uusi tapa ansaita rahaa lennon aikana. Nämä digitaaliset palvelut - mukaan lukien lennonaikanen wi-fi - paranevat koko ajan, ja tax free -myynnin osuus tässä kaikessa onkin samaa tahtia pienentynyt.

Koska tuotteiden kysyntä lennoilla on tasaisesti vähentynyt, on Finnair päättänyt monien muiden suurten lentoyhtiöiden tavoin luopua tuotemyynnistä kaikilla lennoillaan. Kotimaan-, Skandinavian- ja EU:n lennoilla tuotemyyntiä ei ole enää vähään aikaan ollut, mutta nyt siis suklaat, liköörit ja laatukellot jäävät lastaamatta myös kauko- ja lomalennoille sekä EU:n ulkopuolisiin Euroopan maihin.

Tuotemyynti ei kuitenkaan loppunut aivan seinään, vaan se on mahdollista 28. helmikuuta asti, ja lisäksi ennakkotilattuja tuotteita toimitetaan lennoille 18. huhtikuuta asti. Nyt käynnissä onkin suuri loppuunmyyntikampanja, jossa loput tax free -tuotteet lähtevät 40 prosentin alennuksella. Kaukolentojen lisäksi tätä mahdollisuutta tarjotaan lennoilla Dubaihin, Egyptiin, Islantiin, Israeliin, Sveitsiin, Turkkiin, Isoon-Britanniaan ja Kanariansaarille.

Airbus A350 XWB Finnair

Finnair Shopin nettikauppa jatkaa toimintaansa kuten ennenkin, ja myös lennonaikaiset ateriapalvelut eri muodoissaan jatkuvat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksi monista keinoista painonhallintaan

Lentoyhtiöt kiinnittävät syystäkin entistä enemmän huomiota koneidensa painoon lähtökunnossa. Painoa voi säästää tilaamalla uudempia ja kevytrakenteisempia koneita tai sitten olemassaolevaa kalustoa voi mahdollisuuksien rajoissa koittaa keventää. Näin teki esimerkiksi KLM, joka vaihtoi Boeing 737-800 -laivastonsa istuimet kevyempiin, ja säästi koko koneen painossa 700 kiloa.

KLM Boeing 737 sisusta matkustamo

Painonsäästössä on käytetty myös kyseenalaisia keinoja, niin kuin jotkut halpalentoyhtiöt Ryanairin johdolla. Irlantilaishalpalentoyhtiö on tankannut joillekin lennoilleen standardeja vähemmän polttoainereserviä, jolloin koneesta on saatu kevyempi. Ryanairin vuoden 2013 laskelmien mukaan 300 kilon reservi aiheuttaa painollaan lentoa kohden 7,5 kilon lisän polttoaineenkulutukseen, mikä tarkoittaa, että yhtiön koko laivastossa ekstrapolttoaineen kantaminen vie lähes 20 000 kiloa polttoainetta "turhaan" yhden päivän aikana. Vastaavalla matematiikalla polttoainekulut nousevat (vuoden 2013 hinnoilla) peräti 5 miljoonalla dollarilla vuodessa pelkän varareservin takia.

Huomionarvoista on kuitenkin, että lentoliikenteessä raha ei koskaan saisi mennä turvallisuuden edelle, ja lentokoneisiin tankataan tarpeellista hieman enemmän polttoainetta nimenomaan turvallisuussyistä.

Myymättömien tuotteiden kuljettaminen mukana ympäri maapalloa sekä kasvattaa painoa että vie tilaa, ja päätöstä voi pitää tältä kantilta varsin järkevänä. Kuten Ryanairin esimerkistäkin huomataan, pieni lisä yhdellä lennolla voi olla melko suuri lisä laajemmin ajateltuna. Näin kansainvälisen lentomatkustamisen tax free -ostokset tehdään jatkossa juuri siellä, mistä ne alun perin lähtivätkin, lentoasemilla.

Lähteet: Finnair, Independet.co.uk, Simple Flying Kuvat: Finnair, KLM, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat