23.12.2019 Liikenne Finnair satsaa myös laajarunkokoneisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sinivalkoinen lentoyhtiö hankkii uusien kapearunkokoneiden lisäksi lisää myös laajarunkokoneita. Finnair on kertonut lähitulevaisuuden merkittävistä lentokonehankinnoista, muttei kuitenkaan vielä tarkemmin, mitä lentokonemallia uudet tilaukset koskevat. Vuoteen 2025 mennessä Finnairin lentokoneiden määrä nousee noin sataan nykyisestä 83:sta. Finnair uudistaa ikääntyvän kapearunkolaivaston, mutta myös laajarunkokoneiden määrää aiotaan kasvattaa Aasian liikenteen kasvaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy61 kapearunkoista konettaNykyisin Finnairin laivastossa on 83 lentokonetta, joista 22 laajarunkoja ja 61 kapearunkoisia. Isompia kapearunkoisia Airbus A320-sarjan koneita on kaikkiaan 37. Niistä kahdeksan on A319-mallia, jossa on 144 matkustajapaikkaa, 10 kappaletta A320-koneita (174 paikkaa) ja 19 kappaletta pisintä A321-mallia, jossa on 209 paikkaa.Kapearunkokalustoon kuuluu lisäksi 12 satapaikkaista Embraer E 190 -konetta ja 12 ATR 72-500 -potkuriturbiinikonetta, joissa on 68–72 istuinpaikkaa. Finnairin kalustosta valtaosa on suihkukoneita, kaikkiaan 71 kappaletta.Finnairin laajarunkokonekanta käsittää vuoden 2019 lopussa kahdeksan Airbus A330-300 -konetta ja 14 Airbus A350 -konetta. Tilauksessa on vielä viisi A350-konetta, jotka ovat todennäköisesti samaa A350-900 -sarjaa kuin nykyiset A350-koneet.Nykyisissä Finnairin A330-300 -koneiden matkustamoissa on kaksi eri versiota, kolmessa koneessa on 289 matkustajapaikkaa ja viidessä koneessa 263 paikkaa. Finnairin A350-900 -koneissa on myös kaksi eri matkustamoversiota, yhdeksässä koneessa on 297 matkustajapaikkaa ja viidessä koneessa on 336 paikkaa. Vuoden 2020 lopusta vuoden 2022 loppuun laajarunkokoneiden paikkaluku tulee muuttumaan, kun uusi Premium Economy -luokka tulee vaiheittain Finnairin koko laajarunkokalustoon.Lisää laajarunkoisia koneitaMuutama vuosi sitten Finnair oli aikeissa poistaa A330 -laajarunkokoneita, mutta laajenevan reittitarjonnan vuoksi nykyiset kahdeksan A330-300 -konetta pidetään uuden A350-laivaston rinnalla. Vuosina 2020–2022 kaikkiin laajarunkokoneisiin, myös nykyisiin A330-koneisiin, tehdään kasvojenkohotus ja esitellään uusi Premium Economy -luokka matkustamouudistuksen yhteydessä. Vuoden 2022 lopussa Finnairilla on kaikkiaan 27 laajarunkokonetta kun vielä tilauksessa olevat viisi A350-sarjan konetta ovat saapuneet.Pääomamarkkinapäivillä 12.11.2019 Finnair ilmoitti kasvattavansa laajarunkokoneiden määrän kolmeenkymmeneen vuoteen 2025 mennessä. Laajarunkojen ja kapearunkoisten koneiden suhde muuttuu: nykyisin kapearunkokoneita on suhteessa 2,8:1 ja vuonna 2025 suhdeluku on noin 2,3:1. Silloin jo lähes kolmannes Finnairin laivastosta olisi laajarunkokoneita. Tämä siitä huolimatta, että Finnair hankkii runsaasti uusia kapearunkokoneita, mutta niistä suurin osa menee vanhimpien A320-sarjan koneiden korvaamiseen. Suunnitelman mukaan Finnairin laivastossa vuonna 2025 on noin 100 lentokonetta, joista 30 on laajarunkokoneita ja 70 kapearunkokoneita.Tiheästi lentoja AasiaanLaajarunkokoneilla lennetään pääosin mannertenvälisiä kaukolentoja, mutta laajarunkoja käytetään myös tietyillä Euroopan reiteillä esimerkiksi Lontooseen. Uusien kaukokohteiden sijasta Finnair lisää lentojen määrää jo olemassa oleviin kaukokohteisiin, etenkin Japanin ja Kiinan suurkaupunkeihin.Suunnitelmissa on kaksinkertaistaa päivittäiset yhteydet ja ottaa käyttöön kaukoliikenteen kolmas aalto Helsinki-Vantaan lentoasemalla nykyisen aamu- ja iltapäiväaallon lisäksi. Tarjolle tulee lisää lentoja Aasian kohteisiin ja takaisin pitkin päivää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimittajan arvaus konemallista Finnair ei paljastanut pääomamarkkinapäivässä, mitä mallia uudet laajarunkokoneet ovat. Tässä on toimittajan arvaus. Tilauksessa olevat viisi Airbus A350-sarjan konetta ovat todennäköisesti samaa A350-900 -sarjaa kuin tähän mennessä Finnairille toimitetut 14 konetta. A350:stä on olemassa pitempi A350-1 000 -versio, jossa on 40 istuinpaikkaa enemmän, mutta sen valinta näyttää epätodennäköiseltä. Pääomamarkkinapäivässä paljastettiin, että jo tilattujen lisäksi hankitaan kolme laajarunkokonetta lisää, mutta niiden tyyppiä ei paljastettu. Nekin ovat varmaan Airbusin kalustoa, joko A350-900 tai A350-1 000. Koska Finnair on päättänyt uudistaa A330-300 -koneiden matkustamot tuomalla niihin uuden Premium Economy -luokan, Finnair varmaan pitää nykyiset kahdeksan A330-konetta laivastossaan vielä useiden vuosien ajan uudempien A350-koneiden rinnalla. Aikanaan korvaajaksi varmaan harkitaan A330 NEO -koneita (New Engine Option) tai sitten siirrytään kokonaan A350-kalustoon? Laajarunkokoneissa Finnair on satsannut lujasti Airbus-kalustoon, joten Boeingin koneisiin siirtyminen on varsin epätodennäköistä. Kapearunkokoneita kaukoliikenteeseen?Muutamat lentoyhtiöt ovat tuomassa markkinoille kapearunkokoneita myös pitkille mannertenvälisille reiteille. Airbus A321 NEO -sarjassa on pitkien matkojen A321 LR (Long Range) -malli, jonka kantama on 4 000 nm (7 400 km). Muun muassa SAS ottaa käyttöön A321 LR -koneita.Pariisin ilmailunäyttelyssä esiteltiin A321 XLR (Extra Long Range), jonka kantama on vieläkin pitempi, 4 700 nm (8700 km). Se sai heti parisataa tilausta tai optiota. A321 XLR tulee markkinoille vuonna 2023.Toistaiseksi Finnair ei ole ollut kiinnostunut ottamaan käyttöön kapearunkokonetta kaukoliikenteessä. Aika näyttää, muuttaako A321 XLR tilannetta? Pitkän kantaman kapearunkokone sopii hyvin ohuille, pitkille reiteille, joissa matkustajamäärä ei riitä isolle laajarunkokoneelle.Riittääkö matkustusmukavuus?Herää kuitenkin kysymys siitä, riittääkö kapearunkoisen koneen matkustusmukavuus vaativille asiakkaille, jotka ovat vuosikymmenten saatossa tottuneet lentämään kaukolennot ainoastaan laajarunkokoneilla? Toinen kysymys koskee rahtikapasiteettia: Pitkän kantaman kapearunkokoneissa on niukahko rahtikapasiteetti, mitä rajoittavat koneeseen asennetut lisäpolttoainesäiliöt.Finnairin useissa kaukokohteissa lentorahdin kuljetus koneen ruumassa on tärkeä osa kaukolentojen kannattavuutta. Iso Airbus A350-laajarunkokone pystyy kuljettamaan suuren määrän rahtia matkustajien ja matkatavaroiden lisäksi. Laajarunkoisen A330:n rahtikapasiteetti on pisimmillä reiteillä rajallinen, mutta kuitenkin kapearunkoisia merkittävästi parempi. Kapearunkoinen pitkän matkan kone sopisi parhaiten lähinnä lomalentokohteisiin, joissa rahdin merkitys on pienempi.Lentoyhtiöt jahtaavat innokkaasti kustannussäästöjä, joten kustannustehokkaana ja energiatehokkaana ratkaisuna pitkän kantaman kapearunkokone saattaa yleistyä esimerkiksi Atlantin ylittävillä lennoilla – matkustusmukavuuden kustannuksella.Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: www.finnair.fi, www.lentoposti.fi, w www.liikennelentäjä.fi, www.flightglobal.fi, www.aviationanalyst.co.uk, www.simpleflying.comMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Finnairilla vankka luottamus Airbus A350 -matkustajakoneisiin Ilmateiden uusi suosikki – Airbus A350 XWB -matkustajakone Lentomatkustajaa kiinnostaa – mikä on kulutus sadalla kilometrillä? Finnairin kapearunkolaivasto vanhenee – pian ollaan päätösten edessä Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle