18.1.2025

Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi

Kuva Finnair, Moottorin arkisto

Airbus valmisti OH-LWA:n ja OH-LWT:n välissä lähes 700 A350-yksilöä yhdeksän vuoden aikana. Konetyyppi on sinä aikana kehittynyt lukuisilla tavoilla.

Finnair vastaanotti 18. ja siten toiseksi viimeisen tilaamistaan yhdeksästätoista Airbus A350 -laajarunkokoneestaan 17. joulukuuta 2024, kuten Moottori tuoreeltaan uutisoi. OH-LWT:ksi rekisteröity koneyksilö luovutettiin Finnairille Airbusin tehtaalta Ranskan Toulousesta noin kolme vuotta edellisen yksilön jälkeen.

Finnair oli ensimmäisten joukossa vastaanottamassa tätä modernia laajarunkokonetyyppiä vuonna 2015, ja rekisteritunnusta OH-LWA kantava avausyksilö edustaa valmistajan sarjanumeroa MSN 018 eli se oli vasta 18. kaikista valmistetuista A350-yksilöistä - mukaan lukien tehtaan prototyyppikoneista - ja vasta 13. lentoyhtiöille luovutetuista yksilöistä. On siis selvää, että jatkuva tuotekehitys on vienyt konetyyppiä vuosien ja valmistettujen yksilöiden myötä koko ajan eteenpäin.

OH-LWT:n loppukokoonpano aloitettiin toukokuun lopulla 2024, sen ensilento tapahtui 17. marraskuuta 2024 ja luovutus Finnairille 17. joulukuuta 2024.

Finnairin Fleet Management Director eli laivaston hallinnasta vastaava johtaja Miika Haatio kertoi Moottorille mielenkiintoisia yksityiskohtia yhtiön uusimmasta lentokoneesta, joka edustaa sarjanumeroa MSN 708.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi tonnia viilattu pois

Yhteiseurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus on toki kehittänyt listahinnaltaan noin 300 miljoonan euron huipputuotettaan hiljakseen lukuisilla osa-alueilla, mutta konkreettisin ja kaikkein tuntuvin esimerkki asiasta on se, kuinka paljon koneen kuivapainosta eli autokielellä omamassasta on saatu pudotettua pois.

Urheiluautovalmistajat saattavat säästää lightweight-versioista joitain kiloja pienillä muutoksilla, kuten poistamalla takapenkit tai vaihtamalla ovenkahvat kangasnauhoihin.

Airbus on sen sijaan karistanut A350:n kuivapainosta peräti viisi tuhatta kiloa. Näinkin suuri määrä ikään kuin turhaksi osoittautunutta massaa on saatu pois eri tavoilla, mukaan lukien optimoimalla siipien rakenteita.

Jos ajatellaan, että Airbus A350-900:n polttoaineenkulutus on hyvissä olosuhteissa noin 5 000 kiloa tunnissa, painonsäästö vastaa polttoainemäärässä mitattuna noin tunnin lentoaikaa tai vastaavasti 800 - 1 000 kilometrin lentomatkaa. Esimerkiksi Lontoon-lennolla, joita A350:llä suoritetaan tyypillisesti kaksi päivässä, 5 000 kilon polttoainelasti on jo merkittävä. Airbus A350-900:n suurin lentoonlähtömassa on 283 tonnia.

Ensimmäiset 20 koneyksilöä ovat selkeimmin "esituotantoa" ja siten kaikkein painavimpia. Finnairilla niitä on kaksi, OH-LWA (MSN 018) ja kuvan OH-LWB (MSN 019). Näiden jälkeen Airbus on valmistanut pitkälle yli 600 kappaletta A350:tä.

Huomattava painonpudotus ei ole ainoa tapa, jolla tuoreemmat yksilöt ja OH-LWT kaikkein tuoreimpana eroavat vanhemmista yksilöistä. Paitsi että koneet ovat keventyneet, niiden komponentteihin on tullut jatkuvasti päivityksiä, jotka ovat muun muassa tehneet niistä aiempaa kestävämpiä.

Suurimpia yksittäisiä uudistuksia, joita OH-LWT:ssä on aiempiin yksilöihin verrattuna ovat uudemman standardin sähköpääkeskus sekä hieman taaemmas siirretty takapaineseinä (=matkustamon takaseinä). Takapaineseinän siirtäminen taaksepäin mahdollistaisi lisäosia takakeittiöön tai vaikkapa ylimääräisen WC:n koneen takaosaan, mutta Finnair päätyi pitämään takakeittiön samanlaisena kuin muissa yksilöissä, jotta matkustamohenkilökunnan toimintaympäristö ei olisi tässä koneessa erilainen kuin muissa.

"Tango" rullaamassa portilleen Phuketiin suuntautuneen ensimmäisen edestakaisen kaupallisen lentonsa päätteeksi 21. joulukuuta 2024. Helsingissä konetta odotti paitsi vuoden pimein päivä, myös sumuinen keli. OH-LWT lähti vielä samana iltana takaisin Thaimaahan.

Finnair on konfiguroinut OH-LWT:n muiden tuoreempien yksilöiden tavoin 321-paikkaiseksi eli koneessa on 30 Business-luokan istuinta, 26 Premium Economy -istuinta ja 265 Economy-luokan istuinta. Luonnollisesti tässä koneyksilössä päästään jo uudesta lähtien nauttimaan Finnairin laajarunkolaivaston uusimmasta matkustuskokemuksesta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat