18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi Teksti Benjamin Helander Kuva Finnair, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Airbus valmisti OH-LWA:n ja OH-LWT:n välissä lähes 700 A350-yksilöä yhdeksän vuoden aikana. Konetyyppi on sinä aikana kehittynyt lukuisilla tavoilla. Finnair vastaanotti 18. ja siten toiseksi viimeisen tilaamistaan yhdeksästätoista Airbus A350 -laajarunkokoneestaan 17. joulukuuta 2024, kuten Moottori tuoreeltaan uutisoi. OH-LWT:ksi rekisteröity koneyksilö luovutettiin Finnairille Airbusin tehtaalta Ranskan Toulousesta noin kolme vuotta edellisen yksilön jälkeen. Finnair oli ensimmäisten joukossa vastaanottamassa tätä modernia laajarunkokonetyyppiä vuonna 2015, ja rekisteritunnusta OH-LWA kantava avausyksilö edustaa valmistajan sarjanumeroa MSN 018 eli se oli vasta 18. kaikista valmistetuista A350-yksilöistä - mukaan lukien tehtaan prototyyppikoneista - ja vasta 13. lentoyhtiöille luovutetuista yksilöistä. On siis selvää, että jatkuva tuotekehitys on vienyt konetyyppiä vuosien ja valmistettujen yksilöiden myötä koko ajan eteenpäin. OH-LWT:n loppukokoonpano aloitettiin toukokuun lopulla 2024, sen ensilento tapahtui 17. marraskuuta 2024 ja luovutus Finnairille 17. joulukuuta 2024. Finnairin Fleet Management Director eli laivaston hallinnasta vastaava johtaja Miika Haatio kertoi Moottorille mielenkiintoisia yksityiskohtia yhtiön uusimmasta lentokoneesta, joka edustaa sarjanumeroa MSN 708. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi tonnia viilattu poisYhteiseurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus on toki kehittänyt listahinnaltaan noin 300 miljoonan euron huipputuotettaan hiljakseen lukuisilla osa-alueilla, mutta konkreettisin ja kaikkein tuntuvin esimerkki asiasta on se, kuinka paljon koneen kuivapainosta eli autokielellä omamassasta on saatu pudotettua pois. Urheiluautovalmistajat saattavat säästää lightweight-versioista joitain kiloja pienillä muutoksilla, kuten poistamalla takapenkit tai vaihtamalla ovenkahvat kangasnauhoihin. Airbus on sen sijaan karistanut A350:n kuivapainosta peräti viisi tuhatta kiloa. Näinkin suuri määrä ikään kuin turhaksi osoittautunutta massaa on saatu pois eri tavoilla, mukaan lukien optimoimalla siipien rakenteita. Jos ajatellaan, että Airbus A350-900:n polttoaineenkulutus on hyvissä olosuhteissa noin 5 000 kiloa tunnissa, painonsäästö vastaa polttoainemäärässä mitattuna noin tunnin lentoaikaa tai vastaavasti 800 - 1 000 kilometrin lentomatkaa. Esimerkiksi Lontoon-lennolla, joita A350:llä suoritetaan tyypillisesti kaksi päivässä, 5 000 kilon polttoainelasti on jo merkittävä. Airbus A350-900:n suurin lentoonlähtömassa on 283 tonnia. Ensimmäiset 20 koneyksilöä ovat selkeimmin "esituotantoa" ja siten kaikkein painavimpia. Finnairilla niitä on kaksi, OH-LWA (MSN 018) ja kuvan OH-LWB (MSN 019). Näiden jälkeen Airbus on valmistanut pitkälle yli 600 kappaletta A350:tä. Huomattava painonpudotus ei ole ainoa tapa, jolla tuoreemmat yksilöt ja OH-LWT kaikkein tuoreimpana eroavat vanhemmista yksilöistä. Paitsi että koneet ovat keventyneet, niiden komponentteihin on tullut jatkuvasti päivityksiä, jotka ovat muun muassa tehneet niistä aiempaa kestävämpiä. Suurimpia yksittäisiä uudistuksia, joita OH-LWT:ssä on aiempiin yksilöihin verrattuna ovat uudemman standardin sähköpääkeskus sekä hieman taaemmas siirretty takapaineseinä (=matkustamon takaseinä). Takapaineseinän siirtäminen taaksepäin mahdollistaisi lisäosia takakeittiöön tai vaikkapa ylimääräisen WC:n koneen takaosaan, mutta Finnair päätyi pitämään takakeittiön samanlaisena kuin muissa yksilöissä, jotta matkustamohenkilökunnan toimintaympäristö ei olisi tässä koneessa erilainen kuin muissa. "Tango" rullaamassa portilleen Phuketiin suuntautuneen ensimmäisen edestakaisen kaupallisen lentonsa päätteeksi 21. joulukuuta 2024. Helsingissä konetta odotti paitsi vuoden pimein päivä, myös sumuinen keli. OH-LWT lähti vielä samana iltana takaisin Thaimaahan. Finnair on konfiguroinut OH-LWT:n muiden tuoreempien yksilöiden tavoin 321-paikkaiseksi eli koneessa on 30 Business-luokan istuinta, 26 Premium Economy -istuinta ja 265 Economy-luokan istuinta. Luonnollisesti tässä koneyksilössä päästään jo uudesta lähtien nauttimaan Finnairin laajarunkolaivaston uusimmasta matkustuskokemuksesta. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Lentokoneet Lufthansa aloittanee liittämään Alitalian raunioille perustettua ITA Airwaysia itseensä huomisesta alkaen 6.1.2025 Lentokoneet Ja maailman täsmällisin lentoyhtiö on… Aeroméxico! – stereotypioille ei jää tällä listalla juurikaan tilaa 28.12.2024 Lentokoneet Päivän kuva: harjat, lingot ja kitkat 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? – British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan – Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä – tervetuloa kotiin, OH-LWT 15.12.2024 Lentokoneet Finnairinkin matkustajat voivat nyt osallistua vastuullisen lentopolttoaineen ostoon – jopa viidellä eurolla voi olla suuri vaikutus 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta – kohteina Romania ja Malta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa