29.10.2020 Ajoneuvot Uustuotannot käyntiin – Finnlinesin ekot liikenteeseen ensi vuodesta alkaen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnlines on investoinut puoli miljardia euroa viisi laivaa kattavaan 2020-luvun uudisrakennusohjelmaansa. Aluksista kaksi on jo rakenteilla. Moottorin verkkosivujen artikkeli 8.3.2020 käsitteli Finnlinesin uustuotanto-ohjelmaa laajemmin. Silloin rakennustyöt eivät olleet vielä alkaneet, emmekä tienneet yhdenkään tulevan laivan nimeä. Nyt siis kaksi niin kutsuttua hybridiroro-laivaa on päässyt rakennusvaiheeseen, niistä ensimmäisen rakennustyöt aloitettiin 8.6. ja toisen 16.9.Lisäksi tiedämme hybridirorojen nimet, ne tulevat olemaan Finneco I, Finneco II ja Finneco III. Sisaruksista ensimmäinen nähdään liikenteessä jo ensi vuonna, kaksi seuraavaa puolestaan vuonna 2022. Näiden lisäksi tulossa on kaksi Superstar-luokan matkustaja-roroa vuonna 2023. Alukset rakennetaan Nanjingin telakalla Kiinassa. Finnlines on myös aiemmin tilannut aluksiaan tältä samalta telakalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdistyksellinen rahtilaivaItalialaiseen Grimaldi Groupiin kuuluvan Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi ylisti uutuuksia suurella innolla tähän tapaan: – Nämä alukset tulevat olemaan maailman innovatiivisimpia ja tehokkaimpia laivoja, ja ne jatkavat laivastomme vastuulliseen ja kestävään toimintaan tekemiämme investointeja.Toimitusjohtajan sanoille löytyy pohjaa aluksiin pakattavasta teknologiasta. Niissä tullaan näkemään eräänlaista hybriditekniikkaa, jossa ajon ja erityisesti jarrutuksen aikana litiumioniakkuihin ladataan virtaa, joka sitten voidaan käyttää hyväksi satamassaolon aikana. Tällöin maasähköä tai apukoneita ei useimmiten tarvita. Niin ikään ehdottomasti mielenkiintoisimpiin innovaatioihin kuuluu pohjan ilmakuplajärjestelmä, jonka tarkoitus on vähentää veden vastusta runkoa kohden.Alukset ovat havainnekuvien perusteella ulkonäöltään varsin futuristisia, mutta kuitenkin Finnlinesin eräänlaisia standardeja noudattavia. Miehistön tilat komentosiltoineen on sijoitettu vähän matkaa laivan keskiosasta taaksepäin. Sen etu- ja takapuolella ovat niin kutsutut sääkannet ja niiden alapuolella on vielä täysikokoinen autokansi. Hyvä muunneltavuus on otettu huomioon suunnittelussa.Finnecot ovat yksinomaan ro-ro-rahtilaivoja. Lastina olevien rekkojen kuljettajille on varattu kaikkiaan 12 hyttiä. Enempää ei tarvita, sillä suurin osa kyytiin lastattavasta rahdista matkaa satamissa nuppia vaihtavissa puoliperävaunuissa.Kapasiteetti kasvaaLastimetreillä mitattuna suurimmat Finnlinesin käytössä tällä hetkellä olevat alukset kuuluvat niin kutsuttuun Breeze-luokkaan. Yhtiö teetti näihin muutama vuosi sitten vain lyhyen käyttöiän jälkeen Puolassa rungon pidentämisoperaation 30-metrisellä jatkopätkällä. Näin kokonaispituudeksi saatiin 217 metriä ja kaistametrejä tuli 26,5 metriä leveään runkoon 4 192 kappaletta.Uutuudet ovat puolestaan 238 metriä pitkiä ja 34 leveitä. Kaistametrejä näihin mittoihin kertyy jo 5 800, mikä tarkoittaa 38 prosentin kokonaiskasvua lastikapasiteettiin. Bruttovetoisuus eli kokonaistilavuus (GT) lähes tuplaantuu lukemaan 60 370. Se on jo kunnioitettava lukema.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Finnlines Kuvat: Finnlines Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla